آرش بیداللهخانی کاندیدای دریافت دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران در مقاله خود با عنوان «شورای نوردیک و سیاستگذاری ساخت تصویر ملی و برندینگ بینالمللی؛ دریچه خوشبختی به جهان معاصر» به بررسی روند ساخت برندینگ و تصویرسازی منطقهای و ملّی کشورهای شورای نوردیک پرداخته است. در چکیده این مقاله آمده است:
«شورای نوردیک متشکل از پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند و همچنین سه منطقه خودمختار و مستقل جزایر فارو، سرزمین گرینلند و جزیره آلند است. همه این کشورها دارای برند ملی و تصویر جهانی-منطقهای مناسباند. امروز اسکاندیناوی و نوردیک دریچه واقعی خوشبختی و رفاه برای تعداد کثیری از مردم دنیاست و مدل حکومتداری، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، کسب و کار و سیاست آنها الگوی بسیاری از کشورهای دنیا شدهاست. اصولا برند نوردیک و اسکاندیناوی و نام و تصویر هریک از این کشورها، حامل فرایندهای ذهنی، ادراکی و بصری است که با خود بسیاری از مفاهیم جذاب را به همراه دارد. بررسی روند ساخت برندینگ و تصویرسازی منطقهای و ملّی کشورهای شورای نوردیک از اهداف پژوهش حاضر است. بر همین اساس، این مقاله با بررسی روند سیاستگذاری و ساخت تصویر و برندینگ منطقهای-ملّی شورای نوردیک بر این امر اذعان میکند که سیاستگذاری شورای نوردیک در زمینه فرایند برندینگ ملّی و ساخت تصویر منطقهای هر یک از کشورهای مربوط هماهنگ و همگرا بودهاست؛ بهطوریکه حاصل آن ساخت برند و تصویر منطقهای-جهانی مناسب برای کشورهای حوزه نوردیک و اسکاندیناوی است که امروزه در کنار برندینگ و تصویرسازی ملی جداگانه هر یک از این کشورها، نقشی اساسی در ادراک بصری و ذهنی این منطقه در اذهان و تصور مردم دیگر نقاط دنیا دارد.
لازم است ذکر شود مقاله مذکور برگرفته از رساله دکتری آرش بیداللهخانی با عنوان «برندینگ و تصویرسازی ملی، دوره جمهوری اسلامی ایران» در دانشگاه تهران است.
این مقاله در شماره ۲۲ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه بهار ۹۶ به چاپ رسیدهاست.
برای دریافت متن کامل این مقاله از لینک دانلود زیر استفاده نمایید.