شناسایی و تحلیل رویکردهای موجود و مطلوب در صنایع فرهنگی کشور

تصویر شناسایی و تحلیل رویکردهای موجود و مطلوب در صنایع فرهنگی کشور

صنایع فرهنگی صنایعی هستند که کارکرد اصلی آن‌ها خلق، تولید و تجاری‌سازی مضامین فرهنگی در قالب انواع کالا یا خدمات است و صنایعی مانند بازی‌های رایانه‌ای، اسباب‌بازی، نشر و مد و لباس را شامل می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که صنایع فرهنگی کشور با وضع مطلوب فاصله‌ دارند.کاهش این فاصله مستلزم تبیین وضع موجود و مطلوب این صنایع و طراحی سیاست‌هایی برای دستیابی به وضع مطلوب است.

مقالۀ حاضر رویکردهای فعلی در صنایع فرهنگی کشور را از منظر ذی‌نفعان بررسی می‌کند و می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که در وضعیت مطلوب چه رویکردهایی باید بر این صنایع حاکم باشد. روش پژوهش صورت‌بندی رویکردهای بدیل در حیطۀ صنایع فرهنگی براساس مرور ادبیات و شناسایی رویکردهای موجود و مطلوب از طریق نظرسنجی از ذی‌نفعان است. برای شناسایی ذی‌نفعان از الگوی نظام نوآوری صنایع فرهنگی استفاده شده است. اعتبار پژوهش نیز در قالب مصاحبه با پنج صاحب‌نظر صنایع فرهنگی بررسی شده و اصلاحاتی در رویکردها صورت گرفته است.

تحلیل نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که در حال حاضر رویکرد حاکم بر صنایع فرهنگی، رویکرد «دفاعی، امنیتی و نظارتی» است که در وضع مطلوب باید جای خود را به رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدهد.

این مقاله به قلم سیدسپهر قاضی‌نوری،[1] سیاوش ملکی‌فر،[2] محمدامین قانعی‌راد،[3] آرش موسوی[4] در شماره ۲۶ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه بهار ۹۷ به چاپ رسیده‌است.

برای دریافت و مطالعه متن کامل این مقاله از لینک زیر استفاده کنید.


[1] . استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس؛ رایانامه: ghazinoory@nrisp.ac.ir

[2]. دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور (نویسندۀ مسئول)؛ رایانامه: siavash.malekifar@gmail.com

[3] . استاد مرکز تحقیقات سیاستگذاری علمی کشور؛ رایانامه: ghaneirad@nrisp.ac.ir

[4] . استادیار مرکز تحقیقات سیاستگذاری علمی کشور؛ رایانامه: mousavi@nrisp.ac.ir

112824
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.