حضور در بازار «ال‌ان‌جی» یک تصمیم استراتژیک است

تصویر حضور در بازار «ال‌ان‌جی» یک تصمیم استراتژیک است
نشست تخصصی بررسی بازارهای LNG در خاورمیانه روز سه‌شنبه مورخ ۵ تیر ۱۳۹۷ با دبیری دکتر عباس ملکی در محل تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در نشست بررسی بازارهای LNG در خاورمیانه، دکتر حامد نیک‌حالت فارغ‌التحصیل اقتصاد نفت از دانشگاه امپریال کالج لندن و دکتر غلامرضا منوچهری معاون شرکت ملی نفت و دکتر مصطفوی به ارائه مباحث خود در این موضوع پرداختند.

در ابتدای این نشست دکتر عباس ملکی با اشاره به تحولات سریع حوزه انرژی گفت: زمان زیادی برای مسائل انرژی نداریم. نمونه اخیر آن، ماجرای نشست اوپک و ابعاد متعدد آن است. دکتر ملکی افزود: میانگین یک سوم هزینه هر کالا، مربوط به انرژی است و این اهمیت موضوع انرژی را نشان می‌دهد.گاز هم یک حامل انرژی مهم است که آلودگی کمتری نسبت به نفت و مشتقات آن دارد.

دکتر ملکی با اشاره به تمرکز منابع انرژی در مناطق کمترتوسعه‌یافته و ضرورت حمل و نقل آن به کشورهای خریدار به تفاوت نفت و گاز پرداخت و گفت: گاز سیال، فرار و بخارشونده است و به لحاظ انتقال با نفت دارای تفاوت است. انتقال با خط لوله یا حرکت به سمت بازارهای LNG موضوعی است که هر چه زودتر باید درباره آن تصمیم گرفت؛ موضوعی که به حوزه سیاستگذاری انرژی برمی‌گردد. ماباید به این سوالات پاسخ دهیم که بازار LNG چقدر غنی است؟ چه جذابیتی دارد؟ آینده آن چیست و ایران چه باید بکند؟

در ارائه اول، دکتر نیک حالت به بررسی موضوع فروش اسپات ال‌ان‌جی از خاورمیانه به انگلستان یا ژاپن به عنوان یک مورد مطالعاتی پرداخت.

دکتر نیک حالت ضمن بیان اهمیت گاز در برابر نفت و ذغال سنگ به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی گفت:استفاده از تانکرهای اقیانوس‌پیما برای حمل گاز طبیعی مایع (Liquefied natural gas) موضوع روز حوزه انرژی در زمینه انتقال گاز است و باید بررسی کنیم این بازار چه فرصت‌ها و چالش‌هایی دارد. دو منطقه مصرف‌کننده عمده گاز مایع طبیعی، اروپا و شرق آسیاست که می‌تواند بازار هدف ال‌ان‌جی باشد. این‌که کدام بازار مهم است بستگی به قیمت ال‌ان‌جی در این بازارها دارد.

دکتر مصطفوی به نمایندگی از شرکت نفت به ارائه ابعاد مختلف بازار ال‌ان‌جی پرداخت وگفت: هم‌اکنون ۳۹ کشور واردکننده ال‌ان‌جی هستند و تا پایان سال ۲۰۱۸، ۲ کشور دیگر نیز اضافه می‌شوند. ظرفیت تولید ال‌ان‌جی در سال ۲۰۱۶ برابر با ۳۴۰(mtpa) بود و در سال ۲۰۲۰ به ۴۵۲(mtpa) خواهد رسید. دکتر مصطفوی افزود: بازار ال‌ان‌جی از یک بازار دو طرفه تبدیل به یک بازار پربازیگر شده‌است. در حال حاضر تولیدکنندگان عمده، قطر، استرالیا، مالزی و نیجریه هستند.

دکتر مصطفوی با اشاره به شتاب بالای ایجاد یک مارکت مستقل با یک قیمت‌گذاری مستقل در حوزه ال‌ان‌جی گفت: باتوجه به مازاد تولید گاز در ایران به‌خصوص تا سال ۱۴۰۹، تعیین استراتژی به منظور استفاده از ترفندهای درآمدزایی از گاز طبیعی، موضوع بازار ال‌ان‌جی برای کشور ما اهمیت پیدا می‌کند.

دکتر مصطفوی درباره درآمدزایی از گاز به ترتیب ارزش اقتصادی گفت: جایگزینی گاز طبیعی با فرآورده‌های مایع در داخل کشور، صادرات با خط لوله به کشورهای همسایه، صادرات از طریق ال‌ان‌جی و فروش به مصرف‌کنندگان عمده مانند پتروشیمی، چهار راه درآمدزایی از گاز به ترتیب ارزش اقتصادی است.

دکتر مصطفوی در جمع‌بندی بحث خود بیان داشت: حرکت به سمت بازار ال‌ان‌جی در راستای اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه رییس‌جمهور برای حضور در بازارهای ال‌ان‌جی است. اقتصادی‌ترین و ممکن‌ترین راه در احجام بزرگ، احداث کارخانه‌های ال‌ان‌جی است هرچند که درآمد آن کمتر از درآمد حاصل از صادرات گاز با خط لوله به همسایگان است. این یک تصمیم استراتژیک است.

112875
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.