همزمان با بررسی لایحه شفافیت در هیئت وزیران منتشر می‌شود:

پیش‌نویس لایحه شفافیت

همزمان با بررسی لایحه شفافیت در هیئت وزیران، پیش‌نویس لایحه شفافیت توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر می‌شود.
تصویر پیش‌نویس لایحه شفافیت

پیش نویس لایحه شفافیت در پنج بخش و هشت فصل تدوین شده‌است. در بخش اهداف این پیش‌نویس آمده‌است که قانون «شفافیت» با اهداف زیر تصویب می شود:

  • بهبود اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی ایران،
  • بهبود شفافیت سازمانی، اداری و اطلاعاتی مؤسسات عمومی،
  • ارتقای شفافیت در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، تقنینی، امنیتی و دفاعی در کشور،
  • شفاف‌کردن نظام ارتباطی در بخش عمومی،
  • شفاف‌کردن وضعیت‌های تعارض منافع شخصی و عمومی،
  • ارتقای پاسخگویی مقامات، مسؤلان و کارمندان،
  • ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد از جمله با قاعده‌مند‌کردن افشای فساد،
  • تضمین استفاده از اطلاعات چندجانبه در فرآیند تصمیم‌گیری در مراجع عمومی،
  • مشارکت مستقیم شهروندان، مؤسسات عمومی و خصوصی ذیربط و ذینفع در فرآیند تصمیم‌گیری اداری،
  • بهینه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری در مراجع عمومی.

شفافیت سازمانی، شفافیت اطلاعاتی، شفافیت تماسها و سفارشهای خارج از روال اداری، شفافیت مسافرتهای خارجی، گزارشگری فساد، الزامات شفافیت در حوزه های خاص، شفافیت سیاسی، شفافیت اقتصادی، شفافیت فرهنگی، شفافیت اجتماعی، شفافیت اداری، شفافیت قضایی و انتظامی، شفافیت تقنینی، شفافیت امنیتی- اطلاعاتی و... از جمله مهم‌ترین عناوین مورد بحث در متن پیش‌نویش لایحه شفافیت است.

برای دریافت متن کامل پیش‌نویس لایحه‌ی شفافیت، از لینک دانلود زیر استفاده کنید.

112906
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.

نظرات شما ( 10 نظر )

حسن کاویانی
چهارشنبه 14 شهریور 139723:33
سلام از رویکرد ria استفاده و نتایج رو در معرض دید عموم قرار بدید تا نظر بدهند الان فقط کلی گویی است مشخص کنید پیامدها و اثرات مثبت ک منفی اش کجاست با اعداد کمی این لایحه چطور تهیه شده چه کسانی مشارکت کردن چه قدر بر مبنای واقعیاته نطرات بخش خصوصی گرفته شده یا نه شفاف و مشخص تو سایت برارید بعد نظر رو کسب کنید
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139709:26
پایان سخن این که اگر مصداق عرایضم را یک بیت ازرسعدی بیاوریم که فرموده است به دریا رفته میداند مصیبتهای دریا را آن کسی که به دریای مبارزه بافساد اداری زد شخص حقیراست که تا الان با آن درگیرم باید حقیر شرح مبارزه با فساد در دفتر حقوقی وزارت اقتصادو لوایحی که از این دفتر با هدف دور زدن قانون و معرفی مزایده بدون دعوت از عموم وتوجیه مدیر متخلف برای تخلف خود واز همه بدتر قبول کردن دستگاه نظارت و قضا این توجیهات من درآوردی را بحضورتان ارایه کنم آنگاه خواهید دانست راه سختی پیش روست
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139709:17
مشکل اصلی ما از ترس کارمندان است توبیخ کارمند آگاه به تخلف یک واقعیت موجود در ادارات است راهی باید جست که بررسی تخلف فوری باشد و گزازش کننده دچار آسیب نشود وراه را برای لابیگری بست این لایحه باید با قید زمان رسیدگی و با حذف نیروهای بازرسی و چرخش این نیرو باشد که بازرسی دولت نیروهایش شناسایی نشود چون خریداری میگردند
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139709:13
بنظر حقیر اگر واقعا دنبال جلب اعتماد عمومی مردم از فرافکنی باید پرهیز کنیم دولت ایرادش درمدیرانش است نظام تنبیه مدیران ضعف دارد نظام تشویق بی مصداق هم تا دلمان بخواهد هست لدا اگر یک مدیر سالم‌ تقویت شود و تشویق شود البته درصورتیکه صدتا تخلف را هم جلویش گرفته باشدبهتر از اطلاع رساتی مردم هست
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139709:07
جالب اینجاست هنوز هم به کارشناس رسیدگی کننده در حراست تلقین میکنند مطالب فلاتی دروغ است این درحالیست گزارش مارا دیوان محاسبات مبتی بر وقوع تخلف تایید کرد اما قدرت تیم فساد چنان زیاد است‌که گوش شنوا نیست حالا ده تا صدتا وهزارلایحه هم تصویب بشودصد تا قانون هم وضع شود مجریان قانون باید ساخته وپرداخته شوتد
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139709:05
... وقتی گزینش با این آقایان در پرونده سازی همراه میشود د کاری که قانونا به گزینش ربط هم نداشت ولی ارتباطش دادند این فلاکت است وهمین پرونده الان بعدواز چهارسال رو شده ودر حراست وزارتخانه دقیقا با همان دلیلی که‌من تخلف اعلام کردم معلوم شده پول آن بباد رفته است اینک بحث اصلی این است چگونه جهارسال با لاپوشانی مدیر متخلف این پرونده مسکوت ماند
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139709:00
...بعنوان مثال پرونده ای تحت عنوان مجموعه فرهنگی تفریحی شهید گرکانی در حراست وزارت اقتصاد موجود است که چهارسال قبل بخاطر اعلام تخلف همین پرونده بنده را بعنوان مفتری و کارشکن و عدم التزام به احکام اسلامی ووهفت عنوان اتهامی دیگر از وزلرتخانه با پرونده سازی بدون نظر وزیر و با زور مدیران و گزینشی نمودن وبدون احراز تخلف در تخلفات اداری بیرون انداختند
( 1 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139708:58
... باید از لابی گریهایی که مدیران دردسازمانهای نظارتی میکنند جلوگیری کنیم باید اختیارات مدیران آنقدر نباشد که امتیاز بدهند و از تخلفشان صرفنظر شود این پدیده امتیاز دهی و تعاملات درون سازمانی را هیچ شهروند عادی نه اطلاع دارد که اطلاع رسانی کند ونه میتواند مطلع شود
( 0 ) ( 0 )
مسعود هوشمندی
شنبه 10 شهریور 139708:55
سلام البته این کار خوبی است و بنده هم حقوق خوانده ای هستم که حق اظهار نظر بخودم میدهم چون مسئولیت قانونمندسازی و ساماندهی قراردادهای وزارت امورداقتصادی ودارایی را برعهده داشتم به همین دلیل فکر میکنم لایحه به تنهایی اثر چندانی ندارداین تجربه من است. چون قانون ارتقا سلامت نظام اداری... هم تا حدودی این مطالب را در خود دارد ما اگر دتبال قضیه دفع فساد هستیم باید متخصص تربیت کنیم
( 1 ) ( 0 )
hasan ardestai
جمعه 29 تیر 139716:04
چرا باید برای اجرای قانون آزادی اطلاعات، قانون شفافیت نوشته شود؟ اگر همان قانون آزادی اطلاعات توسط دولت پیگیری شود تمامی موضوعات شفاف خواهند شد. در غیر اینصورت این قانون نیز شبه همان قانون خواهد شد دکتر حسنس سبیلان اردستانی
( 23 ) ( 1 )