مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر کرد:

راهبرد ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی در راستای توسعه پایدار اقتصادی ایران در دوران پسابرجام

این مقاله با هدف یافتن راهبرد مطلوب ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای ج.ا.ا در راستای توسعه پایدار اقتصادی ایران در دوران پسابرجام نوشته شده است. نتیجه این تحقیق بیانگر آن است که رویکردهای رقابتی، مناسب‌ترین راهبرد ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای ج.ا.ا در راستای توسعه پایدار اقتصادی ایران در دوران پسابرجام‌اند. در پایان این مقاله، رویکردهای رقابتی تدوین‌شده اولویت‌بندی شده‌اند. مهم‌ترین راهبرد این تحقیق «یکپارچگی معنایی در بسته‌بندی پیام رسانه‌های ایران برای مدیریت تصویر ایران به عنوان کشوری صلح‌طلب و باثبات در فضای بیناذهنیتی جهانی در راستای توسعه پایدار اقتصادی» است، که با نظریه موازنه نرم مطابقت دارد.
تصویر راهبرد ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی در راستای توسعه پایدار اقتصادی ایران در دوران پسابرجام

با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکا و حضور اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای امریکا و لفاظی‌های تند نومحافظه‌کاران در قبال ایران اسلامی، خروج امریکا از توافق برجام با دستور ترامپ هم‌اکنون شکلی تازه به خود گرفته است. انتخاب‌های اخیر دونالد ترامپ، مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان سیا به عنوان وزیر امور خارجه، و جان بولتون، به عنوان مشاور امنیت ملی امریکا، که مواضع ضد ایرانی و ضد برجامی دارند بیانگر این واقعیت است.

ایالات‌متحده با دنبال کردن راهبرد «رئالیسم تهاجمی» و سیاست «فشار حداکثری» بر ایران از برجام خارج شد و تحریم‌هایی بی‌سابقه علیه ایران اعمال کرد. نوک پیکان تحریم‌ها با خروج امریکا از برجام به سوی اقتصاد ایران نشانه گرفته شد. از سوی دیگر در سال 1396، با تدبیر دولت در وزارتخانه امور خارجه ایران «معاونت اقتصادی» ایجاد شد که به دیپلماسی اقتصادی بپردازد. این مهم در خصوص استفاده بهینه اقتصادی ایران از مزایای توافق برجام صورت گرفت. البته ناگفته پیداست که با خروج امریکا از توافق برجام در بهار 1397 و اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، اهمیت وجود «معاونت اقتصادی» در وزارت امور خارجه دو چندان شد تا اقتصاد ایران در فضای بحرانی به وجود آمده تاب بیاورد. ج. ا. ا با خروج یک‌جانبه امریکا از توافق برجام، با استفاده از فضای بیناذهنیتی جهانی ایجادشده در دوران پسابرجام سیاست موازنه را برگزید و با استفاده از ابزار رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی و توسعه اقتصادی گام برمی‌بردارد. این مهم باعث شد تا ج. ا. ا از جایگاه متهم خارج و در جایگاه مدعی مستقر شود. و در مرحله‌ای پیشرفته‌تر به سیاست تنش‌زدایی اهتمام ورزد، که این سیاست در سطوح مختلف جهانی (جهان درحال‌توسعه، جهان اسلام، منطقه آسیای غربی، همسایگان و سطح ملی، در خصوص توسعه پایدار اقتصادی کشور) قابل طرح و اجراست.

از آنجا که رسانه‌ها و سپهر رسانه‌ای در تحقق اهداف هر کشور، در خصوص توسعه پایدار اقتصادی آن، نقشی بی‌بدیل دارند، بدیهی است که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و سپهر رسانه‌ای کشور می‌تواند در راستای توسعه پایدار اقتصادی به عرصه دیپلماسی اقتصادی دست یابد. بنابراین این تحقیق می‌کوشد، برای ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای در راستای توسعه پایدار اقتصادی ایران، راهبردی مطلوب ارائه دهد. این مهم به حضور مؤثر رسانه‌ای ایران در سپهر رسانه‌ای جهان، عرصه دیپلماسی اقتصادی در سطح منطقه‌ای و جهانی و ارتقای قدرت ملی در فضای پسابرجام کمک کند.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

114971
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.