متن سخنرانی

ظرفیت نهادی نظام حکمرانی در پذیرش نقش گزارشگران فساد

سوت‌زنی به‌ نوعی نظارت غیرمتمرکز و عمومی اشاره دارد. در مقابلش نظارت متمرکز قرار دارد که مهم‌ترین معایب آن تبانی بین ناظر و خلاف‌کار، هزینه اجرایی بالای اجرای نظارت متمرکز به دلیل نهادسازی و جذب نیرو و البته عدم امکان کنترل همه موقعیت‌های فسادزا است.

دانشگاه مازندران

کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی

تصویر ظرفیت نهادی نظام حکمرانی در پذیرش نقش گزارشگران فساد

به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد، دومین همایش گرامیداشت این روز تحت عنوان « ارزیابی راهبردها و اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران درزمینهٔ مبارزه با فساد» در روز 8 دی‌ماه 1398 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در سه پنل شامل «ارزیابی راهبردها و اقدامات قانونی - قضایی جمهوری اسلامی ایران درزمینهٔ مبارزه با فساد»، «ارزیابی راهبردهای سیاسی - اجتماعی جمهوری اسلامی ایران درزمینهٔ مبارزه با فساد» و «الزامات نهادینه شدن گزارشگری فساد» برگزار شد.

محدثه جلیلی از پژوهشگران مرکز بررسی­های استراتژیک در پنل الزامات نهادینه شدن گزارشگری فساد در خصوص «ظرفیت نهادی نظام حکمرانی در پذیرش نقش گزارشگران فساد» سخنرانی داشت. ایشان با طرح این سؤالات که 1)چرا باوجود تعدد دستگاه­های نظارتی (بالغ‌بر 26 دستگاه نظارتی در زیرمجموعه سه قوه) که به هدف پیشگیری و کشف فساد در کشور وجود دارد، شاخص ادراک فساد بالا است؟ و 2)جایگزین روش نظارت متمرکز در بررسی و کشف فساد کدام است؟ 3)آیا الزامات نهادینه و اساساً ظرفیت و آمادگی پذیرش نقش سوت­زنان از سوی نظام حکمرانی مهیا است؟ به بررسی زمینه­ و ظرفیت نهاد سوت­زنی در ایران پرداختند.

متن سخنرانی را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

114984
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.