مرکز بررسی‌های استراتژیک منتشر کرد:

کنکور سراسری، چالش‌های موجود و راهکارهای جایگزین

این گزارش درصدد بررسی چالش‌های پیش روی نظام سنجش و پذیرش موجود است تا این ملاحظات در تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی، مورد توجه قرار گیرد. گزارش حاضر، نتیجه و خروجی سلسله نشست‌هایی است که به‌منظور بررسی مسائل پیش‌روی نظام سنجش و پذیرش و تأثیرات آن بر نظام آموزشی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شده است.
تصویر کنکور سراسری، چالش‌های موجود و راهکارهای جایگزین

استفاده از آزمون‌ها به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری‌های آموزشی، تاریخچه‌ای طولانی داشته و مدت زمان زیادی است که آزمون‌ها وسیله‌ای برای انتخاب افراد شده‌اند. یکی از این آزمون‌ها، آزمون سراسری یا کنکور برای ورود به آموزش عالی است که در برخی کشورها از جمله ایران هرساله برگزار می‌گردد و با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌روست. طرح حذف کنکور به شکل قانونی در ابتدا در سال 1385 مطرح شد و درنهایت در سال 1392 با عنوان «سنجش و پذیرش دانشجو» تصویب شد. همچنین بر اساس ماده 6 سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1395، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور هماهنگی و ایجاد روند یکسان جذب دانشجو در مؤسسات آموزش عالی، «طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی» را در کلیه زیر نظام‌های آموزشی تدوین کند و به تصویب مرجع ذی‌ربط می‌رساند.

این گزارش درصدد بررسی چالش‌های پیش روی نظام سنجش و پذیرش موجود است تا این ملاحظات در تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی، مورد توجه قرار گیرد. گزارش حاضر سه پرسش را هدف مطالعه خود قرار داده است: اول اینکه چالش‌های پیش روی نظام سنجش و پذیرش موجود چیست؟ چه سیاست‌هایی به‌منظور پاسخگویی به این چالش‌ها اتخاذ شده است و این سیاست‌ها تا چه اندازه موفق بوده است؟ در نهایت چه راهکارهایی به‌منظور اصلاح و ساماندهی نظام سنجش و پذیرش می‌توان ارائه داد؟

گزارش حاضر، نتیجه و خروجی سلسله نشست‌هایی است که به‌منظور بررسی مسائل پیش‌روی نظام سنجش و پذیرش و تأثیرات آن بر نظام آموزشی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شده است. مرکز بررسی‌های استراتژیک به‌عنوان اتاق فکر، نقش رابط بین نخبگان، اساتید دانشگاه، سازمان‌ها و مؤسسات غیردولتی و ذینفعان مختلف با نهادهای سیاستگذار را ایفا می‌کند. حضور ذی‌نفعان مختلف ازجمله دولت و سازمان‌های غیردولتی، بخش خصوصی و نخبگان در فرایند سیاستگذاری بیانگر «حکمرانی مشارکتی» و «تصمیم‌گیری تعاملی» است. مشارکت ذی‌نفعان، فرصتی را برای ذینفعان جهت تأثیرگذاری بر سیاست‌ها فراهم می‌کند. موضوع «بررسی چالش‌های نظام سنجش و پذیرش»، طی چهار جلسه با حضور سیاستگذاران و کارشناسان از نهادهای مرتبط ازجمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان سنجش آموزش کشور، شورای عالی آموزش‌وپرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مدرسان مؤسسات آموزشی و مراکز مشاوره تحصیلی، ناشران، مدیران مراکز آموزشی و اساتید دانشگاه در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش و سنجش در تابستان 1398 مورد بررسی قرار گرفت.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این گزارش، روی لینک زیر کلیک کنید.

115051
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.