از طرح‌های پژوهشی منتشر نشده سال‌های 1384 تا 1392:

شاخص‌های الگوی اسلامی تربیت عقلانی

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری اقدام به انتشار طرح‌های پژوهشی انجام گرفته طی سال‌های 1384 تا 1392 کرده است. پژوهش «شاخص‌های الگوی اسلامی تربیت عقلانی» از جمله این پژوهش‌هاست.
تصویر شاخص‌های الگوی اسلامی تربیت عقلانی

تدوین الگوی اسلامی پیشرفت در عرصه‌های مختلف تربیت فردی و اجتماعی از جمله در عرصه فکر، از ضرورت‌های امروز جامعه و حکومت اسلامی است. دین اسلام برخلاف سایر ادیان، تربیت عقلانی را در تعامل و نه در تقابل با تربیت دینی، بلکه مهم‌ترین راه و هدف تربیت اسلامی می‌داند. رویکرد جامع اسلام به تربیت هماهنگ ساحت عقلانی و سایر ساحت‌های فردی و اجتماعی، موجب ظهور الگوی تربیتی متمایزی، در قبال الگوهای دینی و سکولار شده است. تدوین این الگو و تبیین شاخص‌های آن، گامی به سوی جهانی‌شدن الگوی اسلام است.

این تحقیق با بهره‌گیری از داده‌های روان‌شناختی متعددی که در باب هوش، حافظه، یادگیری، رشد، حل مسأله، تفکّر خلاق و انتقادی وجود دارند و با محور قرار دادن قرآن کریم و جوامع غنی روایی به استخراج شاخص‌های سلبی و ایجابی تربیت عقلانی اسلام پرداخته است. نتیجه این مطالعه، تدوین شاخص‌های الگویی تربیت عقلانی و یافتن شاخص‌های ایجابی و سلبی تربیت عقلانی بر اساس شاخص‌های الگویی اسلام، بوده است. رشد شاخص‌های ایجابی و کاهش شاخص‌های سلبی، به معنای نزدیک‌ترشدن به الگوی اسلامی تربیت عقلانی خواهد بود.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این پژوهش، روی لینک زیر کلیک کنید.

115259
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.