سونامی آینده، تأثیر ناامنی جاده‌های ایران بر بخش سلامت: آیا سیاستگذاران راهکارهای نوآورانه را می‌شناسند؟

تصادفات جاده‌ای، یک بحران و مشکل عمده سلامت عمومی و از اولویت‌های سیاسی هر کشوری برای مقابله با آن در سراسر جهان است.
در ایران، صدمات جاده‌ای نقش پررنگ‌تری دارد و در بین کشورهای با بدترین حالت ناامنی جاده‌ها، (وضعیت قرمز) در بین 5 کشور اول جهان قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه جمعیت کشور ایران کمتر از یک درصد کل جمعیت جهان است، اما درصد تلفات جاده‌ای این کشور 2 درصد تلفات جهانی و 1.5 برابر متوسط جهانی است.
در کشور ایران برای ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات، با توجه به تجربه سایر کشورها و چالش‌های تشدید ناایمنی جاده‌ها در آینده، ابتدا نیازمند تدوین سناریو محتمل برای آینده ناایمنی جاده هستیم و سپس، در نظر گرفتن عواملی نظیر، تشکیل شورای دائم ایمنی جاده برای نظارت و ارزیابی ایمنی جاده می‌تواند بسیار مفید باشد.
تصویر سونامی آینده، تأثیر ناامنی جاده‌های ایران بر بخش سلامت: آیا سیاستگذاران راهکارهای نوآورانه را می‌شناسند؟

در مقدمه این مقاله آمده است:

تصادفات جاده‌ای، یک بحران و مشکل عمده سلامت عمومی و از اولویت‌های سیاسی هر کشوری برای مقابله با آن در سراسر جهان است. برآوردهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد سالانه بر اثر تعداد 3400 تصادف جاده‌ای، تعداد 1.35 میلیون نفر در هر روز کشته و 50 میلیون نفر نیز زخمی می‌شود. آسیب‌های جاده‌ای در کشورهای مختلف به طور یکسان اتفاق نمی‌افتد، کشورهایی هستند که بیشتر از سایر کشورها تصادف و تلفات جاده‌ای دارند.

در سطح جهانی، میانگین تلفات به ازای هر 100.000 هزار نفر فوتی، به عدد 3 است، این میزان در کشورهای درحال‌توسعه که تقریباً 90 درصد تلفات جاده‌ای را دارا هستند، به حدود 20 نفر و در کشور ایران به بیش از 20 نفر می‌رسد. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان مرگ‌ومیر و جراحت ناشی از تصادفات جاده‌ای را داراست، به طوری که سالانه بیش از 25 هزار نفر کشته و صدها هزار نفر مجروح دارد.

سازمان بهداشت جهانی، تصادفات جاده‌ای را هشتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان و اولین عامل مرگ‌ومیر کودکان 5 تا 14 ساله و جوانان 15 تا 29 ساله می‌داند، اما در حال حاضر در ایران، صدمات جاده‌ای نقش پررنگ‌تری دارد و در بین کشورهای با بدترین حالت ناامنی جاده‌ها، (وضعیت قرمز) در بین 5 کشور اول جهان قرار دارد. در مجموع، تلفات جاده‌ای در ایران 9/14 درصد از میزان مرگ‌ومیرها را به خود اختصاص داده و جایگاه دومین عامل مرگ میر را پس از بیماری‌های قلبی عروقی به خود اختصاص داده است

از نگاه اقتصادی، حدود سه درصد تولید ناخالص داخلی در نتیجه ناامنی جاده‌ها در سطح جهان به هدر می‌رود، این میزان در ایران، به 7 درصد می‌رسد. هزینه‌های تصادفات در بخش سلامت، از هزینه پیش بیمارستانی تا هزینه بیمه و بهزیستی را دربر می‌گیرد که با میانگین هزینه درمانی سالانه 11 هزار میلیارد ریالی برای هر مصدوم، هزینه 180 میلیون تومانی برای هر فرد کشته شده و هزینه 280 میلیون تومانی هر معلول اقتصاد سلامت ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

تصادفات جاده‌ای اثرات کثیری بر ابعاد مختلف سلامت ایران که شامل؛ سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی است، دارد، به‌طورکلی تصادفات خطرات بهداشت عمومی زیادی را به همراه داشته و سنگین‌ترین بار فقر را بر دوش سلامت جامعه تحمیل می‌کند.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این پژوهش، روی لینک زیر کلیک کنید.

115358
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.