جهانی‌شدن و الزامات سیاست‌‌گذاری تربیت معلم

توانمندسازی حرفه‌ای معلمان در دنیای دانش‌بنیان و رقابتی امروز امری حیاتی و سرنوشت‌ساز است. این در حالی است که پدیده جهانی‌شدن، سیاست‌گذاری در این حوزه اثرگذار را دشوارتر و پیچیده‌تر ساخته است. از این رو، بسیاری از دولت‌ها در تدوین و اجرای سیاست‌های کارآمد در زمینه تربیتِ معلمِ ترازِ جهانی توفیقات لازم را به‌دست نیاورده‌اند.
هدف پژوهش طراحی مدلی برای اثربخشی سیاست‌گذاری تربیت معلم در مواجهه با تغییرات جهانی‌شدن است. پرسش اصلی این است که سیاست‌گذاری تربیت معلم برای پاسخگویی خردمندانه به دگرگونی‌های و آثار جهانی‌شدن بر حرفه معلمی می‌بایست از چه ابعاد، جهت‌گیری‌ها و مشخصاتی برخوردار باشد؟
بر اساس فرضیه تحقیق، سیاست‌گذاری تربیت معلم در عصر جهانی‌شدن باید ضمن پرهیز از تقلیل-گرایی و جزءنگری، از ویژگی‌های جامعیت، نظام‌مندی و انسجام برخوردار باشد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از شیوه‌های اکتشافی و سنتزپژوهی و جمع‌آوری داده‌ها با روش اسنادی و کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. پس از طبقه‌بندی اطلاعات حاصله و استخراج مضامین و مقوله‌های اصلی، مدل نظری پژوهش ارائه شده است.
بر أساس یافته‌ها و نتایج، مدل طرحی شده شامل چهار راهبرد کلان، شانزده مؤلفه و سی‌ودو راهکار است.
تصویر جهانی‌شدن و الزامات سیاست‌‌گذاری تربیت معلم

برای مطالعه و دریافت متن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

125837
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.