آموزش به مثابه کالای اشتراکی

متن «آموزش به مثابه کالای اشتراکی» بخشی از کتاب «بازاندیشی در آموزش » است (تهیه شده توسط یونسکو)، پیشنهادی برای بازتعریف آموزش غیر پایه به عنوان «کالای اشتراکی» ارائه داده است. سوا از اینکه با انگاره کالای اشتراکی به عنوان یک هنجار سیاستگذارانه مخالف یا موافق باشیم، این تعریف از آموزش عمومی کمک خواهد کرد تا مخاطب ایرانی نسبت به تحولات در عرضه و تقاضای آموزشی حساس تر شده و فهم متفاوتی از سیاستگذاری آموزشی در عصر اطلاعات به دست آورد.
تصویر آموزش به مثابه کالای اشتراکی

در مقدمه این متن آمده است:

در مباحث مربوط به سیاستگذاری آموزش و پرورش، آموزش به عنوان کالای عمومی (public good) شناخته می‌شود. بر این اساس اصل بر آن است که آموزش باید به طور یکسان و توسط دولت به جامعه عرضه شود تا همچون کالای خصوصی مشمول رقابت پذیری و استثنا نگردد. به همین علت است که آموزش عمومی باید به صورت رایگان در دسترس تمام افراد جامعه قرار گیرد تا محدودیتی برای استفاده از آن به وجود نیاید. با این حال امروزه دو واقعیت مهم، عمومی بودن کالای آموزش در معنای سنتی آن را با چالش مواجه کرده است:

۱- در عمده کشورها از جمله ایران هر چند آموزش به عنوان کالای عمومی در دسترس تقریبی همگان قرار گرفته اما به موازات آن رقابتی ثانویه برای دریافت آموزش با کیفیت تر به وجود آمده است که کارکرد برابری‌طلبانه نظام های آموزش رسمی را زیر سؤال برده است.

۲- ورود گسترده ارائه دهندگان آموزش های خصوصی به بازار آموزش در بستر جامعه اطلاعاتی و تقاضای جوامع دانش محور باعث شده است که دولت‌ها حتی در صورت وجود منابع به سختی بتوانند همه نیازهای آموزشی جامعه را پوشش دهند.

به همین سبب ماهیت آموزش عمومی در تحولات سریع جهان امروز با چالش مواجه شده است. دولت‌ها هر چند مهم‌ترین ارائه‌دهنده آموزش‌های پایه و رسمی در سطح جهان هستند اما با این چالش مواجه‌اند که در برابر تغییرات روزافزون نیازهای آموزشی جوامع انعطاف لازم را به خرج دهند. در شرایطی که تقاضا برای آموزش های پیشاشغلی و مهارتی در جهان رو به افزایش است و عرضه کالاهای آموزشی به طور فزاینده‌ای متنوع و گسترده شده است، مدارس و نهادهای رسمی نمی‌توانند یکه‌تاز نیازهای آموزشی ثانویه باشند و به همین دلیل میدان سیاستگذاری در این عرصه تغییر خواهد کرد.

متن پیش رو که بخشی از کتاب «بازاندیشی در آموزش» است (تهیه شده توسط یونسکو)، پیشنهادی برای بازتعریف آموزش غیر پایه به عنوان «کالای اشتراکی» ارائه داده است. سوا از اینکه با انگاره کالای اشتراکی به عنوان یک هنجار سیاستگذارانه مخالف یا موافق باشیم، این تعریف از آموزش عمومی کمک خواهد کرد تا مخاطب ایرانی نسبت به تحولات در عرضه و تقاضای آموزشی حساس تر شده و فهم متفاوتی از سیاستگذاری آموزشی در عصر اطلاعات به دست آورد.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این متن، روی لینک زیر کلیک کنید.

125859
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.