مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر کرد:

کتاب «سیاستگذاری در آموزش و پرورش»

آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سیاستگذاری عمومی و همچنین سیاستگذاری اجتماعی است و فراهم‌کردن شرایط آموزش رایگان وظیفه غیرقابل چشم‌پوشی دولت‌ها در یک قرن گذشته بوده است. در ایران قانون اساسی معارف نماد برجسته گسترش آموزش عمومی است و در سال 1290 هجری شمسی به تصویب رسیده است. بدین ترتیب نهاد جدید مدرسه به عنوان میوه مهم مشروطه ایرانی به تدریج و طی بیش از 100 سال به بار نشسته و به مدد انقلاب اسلامی امروز در سراسر ایران گسترده است.
با این وجود مدرسه در کمتر دوره‌ای پس از مشروطیت توانسته است توجه ویژه سیاستمداران را به خود معطوف کند. در واقع این نهاد سیاست است که هنوز آن‌گونه که باید ضرورت آموزش با کیفیت و عادلانه را درک نکرده و آن را در انتهای اولویت‌بندی‌های خود قرار داده است. آموزش و پرورش گمشده میدان پر تشنج و ناپایدار سیاست، اقتصاد و فرهنگ ایران است.
در راستای همین آسیب‌شناسی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری فعالیت تخصصی اندیشکده‌ای خود را در سال 1398 در حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش آغاز کرده است. کتاب پیش رو مجموعه‌ای از پژوهش‌ها و گزارش‌های این مرکز در دو سال پایانی دولت سیزدهم است که مسائل راهبردی و سیاستگذاری‌های آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده است.
تصویر کتاب «سیاستگذاری در آموزش و پرورش»

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری حسب وظیفه خود در ارائه نظرات مشورتی در زمینه‌های تخصصی به ریاست محترم جمهور، حدفاصل خرداد ماه ۱۳۹۸ تا خرداد ماه ۱۴۰۰ مجموعة پژوهش‌ها و گزارش‌هایی را در موضوعات مختلف سیاستگذاری آموزش و پرورش کشور تهیه و منتشر کرده است.

این مجموع گزارش‌ها نخستین فعالیت تخصصی این مرکز در زمینه آموزش عمومی به حساب می‌آیند و در هر یک از آنها سعی شده است تا اطلاعات لازم در میدان سیاستگذاری در اختیار ریاست‌جمهور و سایر نهادهای مشتری این مرکز قرار گیرد. در این کتاب برخی از گزارش‌های این مجموعه که یافته ها و توصیه‌های آن لزوما محدود به بازه زمانی نگارش آنها نیست، گزینش شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

این گزارش ها در دو طبقه بندی قرار دارند.

بخش اول کتاب شامل ۳ گزارش است که متناسب با موضوعات جاری سیاستی به نگارش در آمده اند.

1- در گزارش اول نمایی از میدان سیاستگذاری آموزش و پرورش در ایران ترسیم شده است. این گزارش ورودی مقدماتی به ابعاد سیاستگذرانه آموزش و پرورش دارد و هدف از آن ارائه افقی برای فعالیت‌های مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری در این حوزه بوده است.

2- گزارش دوم به تحلیل یافته‌های مطالعه بین المللی تیمز ۲۰۱۹ برای سطح کلان سیاستگذاری در کشور اختصاص دارد. در این گزارش سعی بر آن بوده است تا کیفیت آموزش ریاضی و علوم در ایران با سایر کشورها و به خصوص رقبای منطقه ای و جهانی به مقایسه گذاشته شود. در این گزارش نشان داده شده است که چگونه ایران به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی، در قیاس با مهم‌ترین رقبای منطقه ای، هم از لحاظ کیفیت آموزش عمومی و هم پرورش نخبگان علمی قافیه را واگذار کرده است.

3- آخرین گزارش در این بخش به موضوع تخصص‌گرایی در جذب نیروی انسانی ستادی آموزش و پرورش اختصاص دارد. در این گزارش نشان داده شده است که چگونه عدم توجه به تخصص‌گرایی در ستاد کشوری و ستادهای استانی آموزش و پرورش موجب افول سازمانی وزارت آموزش و پرورش شده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در انتهای سال ۱۳۹۸ بخش اعظم گزارش‌های سیاستی این مرکز در ارتباط با آموزش‌های از راه دور تهیه و تدوین شده اند. لذا بخش دوم این کتاب به سه گزارش در زمینه آموزش‌های از راه دور اختصاص دارد.

1- اولین گزارش این بخش به تحلیل نتایج پیمایش اینترنتی انجام شده توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در رابطه با کیفیت آموزش‌های از راه دور در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ اختصاص دارد. در این گزارش اطلاعات متنوعی درباره دسترسی دانش آموزان به آموزش‌های از راه دور، عملکرد معلمان، رضایت دانش آموزان ارائه شده است.

2- گزارش دوم در این بخش به موضوع سیاستگذاری‌های مربوط به پلتفرم‌های آموزش آنلاین و سیستم‌های مدیریت یادگیری پرداخته است و در آن به مقایسه سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش با دیگر کشورهای جهان پرداخته است.

3- در پایان این مجموعه مقالات موضوع سلامت دانش آموزان در آموزش‌های مجازی مورد بررسی قرار گرفته و رهنمودهایی برای مدیریت سلامت در این حوزه پیشنهاد شده است.

در پایان خاطر نشان می کند که هدف از انتشار این مجموعه ارائه نمایی از میدان سیاستگذاری در آموزش و پرورش کشور به مخاطب فرهیخته فرهنگی و دانشگاهی است. متأسفانه در این دوران حلقه وصل پژوهش‌های دانشگاهی با مسائل کلان آموزش عمومی کشور امری گمشده است و امید است تا مواجهه با این‌گونه اسناد سیاستی بتواند برانگیزاننده توجه دانشگاهیان و نخبگان کشور به حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش باشد.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید.

135962
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.