سخنرانی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی

تشکر از همکاری مجلس با دولت/ بحران‌های کشور در آغاز کار دولت/ تورم، اشتغال خالص صفر و تحریم‌های بی‌سابقه درآغاز کار دولت/ معضلات کلان اقتصادی و سیاست خارجی در آغاز کار دولت/ برگزیدن راه اعتدال از سوی ملت با انتخابات سال 1392/ قدم‌های روشن دولت در زمینه اقتصاد کلان/ اشتغال 700 هزار نفر در سال / ضرورت اهتمام بیشتر به مسئله اشتغال/ ایجاد آرامش، اعتماد و امید در اقتصاد/ مسیر صحیح اقتصادی دولت/ دستیابی به حقوق هسته‌ای با رهنمود رهبری و حمایت ملت/ آزادی ایران در فروش نفت به همه کشورها/ آزادی ایران در فروش نفت با ارزهای مختلف/ برجام، فراهم کننده راه انتخابی ملت ابران برای تعامل با جهان/ اذعان دنیا برای سخن گفتن به زبان تکریم با ایران/ لکنت زبان ایران هراسان/ عبور کشور از بحران‌ها و شبه بحران‌ها/ گشایش‌ها در روابط بانکی با دنیا/ گشایش در فناوری هسته‌ای کشور/ موفقیت هسته‌ای، افتخار ملی/ افزایش تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی/ پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات / کاهش اتکای بودجه به نفت/ شرایط مناسب روابط خارجی با جهان/ هدف از ترمیم کابینه/ علت ناراحتی برخی از اقتدار ملی / تأکید رهبری بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی/ اقدامات دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی/ عدم تردید در ایجاد تغییر به منظور افزایش سرعت/ هدف دولت ادامه خدمت با نشاط، نه تثبیت یا ترمیم/ عدم تعطیلی فعالیت دولت درمسیر خدمات/ نقش سه وزارتخانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ اهمیت وزارت آموزش و پرورش/ نقش آموزش و پرورش در ایجاد نشاط در جامعه/ آمار نگران کننده افسردگی در کشور/ تأثیر ناامیدی در گسترش اعتیاد/ واریز پول به صندوق توسعه با وجود کاهش درآمدهای نفتی/ حرفهای ناروای برخی انقلابی نما در ایجاد ناامیدی/ نقش امید در کاهش گرایش جوانان به اعتیاد / نقش وزارت ورزش در ایجاد امید و نشاط در جامعه/ اهمیت ورزش برای سلامت جسم و جان/ برنامه‌ریزی برای وقت و فکر جوانان/ اهمیت فضای مجازی/ ضرورت استفاده صحیح از فضای مجازی نه مبارزه با آن/ اهمیت ایجاد جاذبه در شبکه‌های داخلی/ اهمیت فرهنگ در رشد علمی اقتصاد و.../ نقش فرهنگ در مبارزه با فساد/ تعبیر برخی از بدهی معوق در اختلاس در صندوق فرهنگیان/ لزوم مبارزه با فساد نه بزرگ کردن آن/ تلاش برخی برای عادی سازی فساد در جامعه/ بهانه درست کردن برای مخالفان نظام با بزرگ کردن فسادها/ تشکر از خدمات آقای جنتی/ سابقه آشنایی با دکتر صالحی امیری/ سوابق فرهنگی دکتر صالحی امیری/ امتحان خوب دکتر صالحی در کتابخانه ملی/ نقش وزارت ارشاد در هدایت، نظارت و پشتیبانی/ ضرورت کاهش سخت‌گیری‌ها در امور فرهنگی/ حساسیت رهبری به مسائل فرهنگی/ سوابق آقای سلطانی‌فر/ تشکر از دکتر گودرزی/ آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد فرهنگی ما/ تشکر از دکتر فانی و ضرورت استفاده از نیروی جدید/ دو برابر شدن هزینه جاری آموزش و پرورش/ قابل ارزش‌گذاری نبودن کار فرهنگی/ ضرورت رفع فاصله بین آموزش و پرورش و آموزش عالی/ سوابق و توانایی‌های دکتر دانش آشتیانی/ مسئولیت‌های دکتر آشتیانی در جنگ/ جناحی نبودن دکتر آشتیانی/ آشنایی دکتر آشتیانی با شیوه‌های آموزش دنیا/

بسم الله الرحمن الرحیمن
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین

بسیار خوشحالم که در اولین فرصتی که امروز در اختیار من فرار گرفته است در محضر نمایندگان محترم مجلس دهم، به تناسب ترمیم کابینه نکاتی را به محضر شما عرض کنم؛ گرچه قبلاً دیدارهایی با شما داشتیم، اما این اولین دیدار در خانه ملت در حضور شما نمایندگان عزیز و بزرگوار منتخب ملت ایران است.
به همه شما خسته نباشید عرض می‌کنم به خاطر حدود 5 ماهی که در کار و تلاش در مجلس بودید و نیز سپاسگزاری می‌کنم به خاطر همکاری وهماهنگی بسیار خوبی که در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح‌ها و لوایح و نسبت به حضور وزرای محترم در مجلس داشتید.
تردیدی ندارم که هماهنگی و همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است.
دولت یازدهم در آغاز کارش و شروع فعالیت با مشکلات بزرگی رو به رو بود که شاید بتوان آنها را بحران نامید. هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز آن کشور با تورم بیش از 23 درصد رو به رو باشد، در حالی در آغاز این دولت کشور با تورم 40 درصد رو به رو بود.
هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کارش، کشور با رشد منفی رو به رو باشد، و دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با 8 فصل رشد منفی رو به رو بود.
هیچ دولتی نبوده که در آغاز کارش با عدم اشتغال خاص چند سال مداوم رو به رو باشد که تقریباً نزدیک به صفر بوده است.
هیچ دولتی نبوده در بعد از انقلاب اسلامی که در آغاز کارش با تحریم‌های شدید سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت ذیل هفت مواجه باشد، و دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.
اگر بگویم که در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی و اقتصاد و به ویژه اقتصاد کلان، با معضلاتی شبه بحران مواجه بود، سخنی به اغراق نگفته‌ام. به همین دلیل دولت ناچار بود در اولین قدم‌های فعالیت خود به سیاست خارجی و اقتصاد بیش از بخش‌های دیگر توجه کند. ضمن اینکه دولت معتقد بود و هست که زیر بنایی‌‌ترین مسئله، مسئلة فرهنگ است، اما به دلیل شرایط خاص آغاز این دولت، توجهات و اهتمام‌ها برای این بود که بتوانیم از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی عبور کنیم.
ملت بزرگ ایران با حضور در انتخابات سال 1392 که با صدای بلند مسیر و راه اعتدال را برگزید، و این فریاد را بار دیگر در اسفند 1394 تکرار کرد، مسیر و راه را به همه ما نشان داد، که چگونه باید مسائل و معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم هست را به چه شیوه‌ای به حل و فصل برسانیم.
دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است. آمار و ارقام و شاخص‌ها به خوبی گواه است. ما از تورم بالای 40درصد به تورم یک رقمی و زیر 8 درصد رسیده‌ایم. ما از رشد منفی اقتصادی منهای 8/6 درصد به رشد اقتصادی 4/4 در سه ماهه اول سال 1395 رسیده‌ایم و هدف گذاری دولت تا پایان سال رشد 5 درصد است.
ما در مسئلة اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم، و ورود نسل جوان و نیروی فعال ما به بازار کار در بهار امسال کم سابقه بوده، بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند، اگر چه دولت در شرایط فعلی اقتصادی توان ایجاد اشتغال بالای یک میلیون کار خالص در سال را ندارد، اما طبق آمار مرکز آمار اشتغال خاصل دولت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 700 هزار نفر بوده است.
این رقم گرچه رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال‌های گذشته است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر حداقل 500 نفر منفی است. این بدان معناست که ما در زمینه اشتغال، به عنوان موضوع اول کشور، باید اهتمام بیشتری به خرج بدهیم.
همه تلاش دولت در 6 ماهه دوم امسال ایجاد اشتغال بیشتر از طریق تحرک لازم در بنگاه‌های کوچک و متوسط است و بانک‌های ما و ستاد اقتصاد مقاومتی همین مسیر و راه را دنبال کرده و خواهند کرد.
گرچه ما امروز به شکوفایی اقتصادی نرسیده‌ایم و گرچه تا رشد 8 درصدی فاصله داریم، اما شاخص‌ها، آمار و ارقام به ما می‌گوید مسیری که انتخاب کرده‌ایم، مسیر صحیح و درستی است.
در اقتصاد هدف ما ایجاد و آرامش، اعتماد و امید به آینده بود. آمارهای بانک مرکزی در مورد امید به آینده در اقتصاد می‌گوید که در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده و این به آن معناست که مسیر درست انتخاب شده است.
رشد اقتصادی سه ماهه به ما می‌گوید مسیر و شاخص‌های اقتصاد کلان ما درست انتخاب شده است و شرایط روابط خارجی ما در دنیا می‌گوید مسیر تعامل سازنده با جهان، که جزء سیاست‌های کلی نظام است، مسیر صحیح و درستی است که انتخاب شده است.
ما امروز افتخار می‌کنیم به اقدام ملی ملت ایران، به رهنمودهای مقام معظم رهبری و به دستیابی ایران به حقوق حقه خود در برابر قدرت‌های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.
ما امروز در اینکه چقدر نفت بفروشیم انتخاب آزاد داریم. آنهایی که دیوار دور ما کشیده بودند که ایران بیش از یک میلیون بشکه نفت نمی‌تواند بفروشد، امروز ملت ایران دارای انتخاب آزاد است که یک، دو میلیون یا بیشتر بفروشد؛ که بحمدالله صادرات نفت خام ما در ماه اخیر از 2 میلیون بشکه هم فراتر بوده.
اینکه ملت ایران به چه کسی نفت بفروشند، آسیا یا اروپا یا افریقا یا هر کجای دنیا، در اختیار ملت ایران است. نمی‌توانند به ما بگویند فقط به این چندکشور بفروشید.
اینکه نفت را با چه ارزی بفروشیم، انتخاب آزاد ملت ایران است؛ نه اینکه باید به این کشور بفروشید، 45 درصد به پول ملی آن کشور، 45 درصد پول این کشور و در فلان حساب محصور بماند، تازه مردم ایران نسبت به پول ذخیره شده خود در کشورهای مختلف حق انتخاب نداشته باشند.
آنها که سؤال می‌کنند برجام چه کرده، برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل با جهان، صادرات، واردات، انتخاب نوع مشتری و نوع کالا فراهم کرده. ملت ایران دارای انتخاب آزاد شده است. ما خودمان با اقتدار و استقلال کالا را از هر کشوری انتخاب می‌کنیم، حتی در کالاهای پزشکی و دارو هم آزاد نبودیم، می‌بایست از کشور خاص و با قیمت خاص دارو وارد کنیم، با هر کیفیتی. امروز بهترین دارو با بهترین کیفیت و بهترین تجهیزات پزشکی را خودمان انتخاب می‌کنیم.
امروز دیگر رقابت در جهان برای تحریم بیشتر ملت ایران وجود ندارد. امروز جهان به این نکته واقف شده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید.
دیگر مجبور نیستیم کشتی‌هایی که کالاهای ما را حمل می‌کنند در بنادر کشورهای دیگر پهلو بگیرند و ما با لنج کالاها را با پول و هزینه اضافه از جیب ملت به بنادر ایران منتقل کنیم.
ما امروز در شرایطی هستیم که زبان آنها که از ایران هراسی سخن می‌گفتند به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر روز و هر روز کمتر می‌شوند، و به جای اینکه افکار عمومی در برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود بیاورند، لبخند تمسخر می‌زند.
آنچه برای مهم بود به عنوان بار اصلی که ملت ایران بر دوش دولت و نمایندگان مجلس و قوای دیگر گذاشته بود، عبور از بحران‌ها و شبه بحران‌ها بود؛ همچنین شرایط مناسب برای روابط خارجی با دنیا و مسیر درست برای حرکت اقتصادی در داخل؛ آرامش در اقتصاد و گشایش در سیاست و روابط خارجی. هر روز که می‌گذرد گشایش نویی را مشاهده می‌کنیم، حتی در برابر بدعهدی برخی از کشورها که همواره در طول تاریخ بد عهد بوده‌اند، آنها را هم قدم به قدم مجبور می‌کنیم تا به تعهدات خود عمل کنند. حتی در مسائلی که همه مشکلات آن به صورت صد در صد حل نشده مثل روابط بانک‌ها، هر روز گشایش نویی در روابط ما با بانک‌های جهان به وجود می‌آید.
حتی در زمینه فناوری هسته‌ای هر روز با گشایش نویی مواجه می‌شویم. اگر دیروز نمی‌توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کشور کنیم، امروز صد تن صد تن وارد می‌کنیم. اگر روزی می‌گفتند محصول نطنز غیر قانونی است و باید منهدم شود و حتی پیچ و مهره آنجا هم باز شود، امروز محصول نطنز را آزدانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم.
اگر روزی به ما می‌گفتند آب سنگین بر خلاف مقررات بین‌المللی است و باید تعطیل شود، امروز آب سنگین را با دریافت پول نقد به روسیه و امریکا می‌فروشیم.
آیا این همه کاری که ملت بزرگ ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری، تلاش دیپلمات‌ها و از جمله حمایت و کمک مجلس شورای اسلامی برای باز کردن تضییقات غلط علیه ملت ایران انجام داده‌اند، افتخار ملی برای ما نیست؟
من با این مقدمه وارد بحث می‌شوم. دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اقتصاد را باز کند. امروز تسهیلاتی را که در سیستم بانکی ما به بنگاه‌های اقتصادی در 6 ماهه اول داده با 6 ماهه پارسال مقایسه کنید. اینکه می‌بینید 40 تا 45 درصد ارقام تسهیلات افزایش یافته به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.
اگر می‌بینید برای اولین بار در سال گذشته صادرات غیر نفتی ما بر واردات پیشی گرفت، به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.
در ماه‌های اولیه امسال نیز وضع این چنین است و صادرات غیر نفتی ما بر واردات پیشی گرفته است.
اینکه بار اصلی بودجه به جای نفت بر دوش درآمدهای غیر نفتی است، به این معناست که مسیر بودجه‌ریزی کشور مسیر صحیحی است.
ما امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناسب‌تر نسبت به سال‌های گذشته هستیم.
اینکه می‌بینید از تحرک سیاست خارجی و اقتصادی ما اسرائیل، این رژیم غاصب صهیونیستی، عصبانی است و اینکه می‌بینید در منطقه ما بر عصبانیت کشورهای کم هوشی چون عربستان افزوده می‌شود.
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ملت عزیز ایران، اساس کار این دولت بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است. ما دولتی نبودیم که هراز چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم یا استعفای آنها را بپذیریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم.
دورانی بود که ترمیم قاعده، قاعده و تثبیت قاعده استثنا شده بود و امروز تثبیت قاعده و مدیریت قاعده ماست، اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند و نه آن که جهت دولت را تغییر دهد، اقدام می‌کنیم. هدف و جهتی که دولت انتخاب کرده و پیمانی که دولت با مردم بسته پای پیمان خود تا روز آخر خواهد ایستاد و از فشار، نقد غیر منصفانه و تخریب هراسی ندارد.
آنچه برای دولت مهم است رضای خدا، خشنودی مردم، پیشرفت کشور، عزت و اقتدار ملی است. اینکه بعضی‌ها از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند باید در ذهن گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند. ایرانی اقتدار ایران را ‌می‌خواهد.
دیشب مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب‌های اجتماعی این جمله را فرمودند: برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول داشته باشند، باید با همه توان وارد میدان شوند. بعد فرمود: حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردید نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی وارد شود و تحرک داشته باشد. مگر می‌شود در جامعه‌ای زندگی کنیم که اعتیاد آن خدای ناکرده رو به افزایش باشد و ما راحت بخوابیم؟
البته آمار دیشب شورای اجتماعی کشور این بود که الحمدالله در شش ماه گذشته ولو کم این آمار در بخش اعتیاد و طلاق کاهش پیدا کرده است، همان کاهش چند درصدی هم امیدوار کننده است. معلوم است در یک سال گذشته راهی که شورای اجتماعی کشور برگزیده و انتخاب کرده و سازمان جدید امور اجتماعی کشور که تأسیس شده و راه خود را آغاز کرده، در این مسیر ‌می‌تواند گام‌های بلندی بردارد.
امروز اگر احساس کنیم در مسیر و راه درستی که انتخاب کرده‌ایم، در شیوه نو و در تحرکمان نیاز به سرعت بیشتر داریم، گرچه در اهداف و جهت‌گیری نیاز به تداوم داریم، تردیدی نمی‌کنیم، ولو اینکه از دوران دولت یازدهم یک ماه باقی مانده باشد.
بعضی ‌می‌گویند ده ماه مانده، چرا ترمیم کابینه؟ اگر ضرورتی اقتضاء کند و اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد، برای خدمت به مردم رئیس‌جمهور در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهد.
اصل ما تثبیت، تغییر و ترمیم نیست، بلکه اصل ما ادامه خدمت با نشاط نسبت به مردم است. ما نمی‌توانیم حتی یک روز خدماتمان را تعطیل کنیم. یک ساعت ‌می‌توانیم خدمات بهداشتی را تعطیل کنیم؟ یک ساعت می‌توانیم خدمات آب و برق را تعطیل کنیم؟ یک روز می‌توانیم خدمات مربوط به انرژی و سوخت را تعطیل کنیم؟ ما می‌توانیم یک هفته آموزش و پرورش یا آموزش عالی را تعطیل کنیم؟ یک روز می‌توانیم حمل و نقل، بانک‌ها و بیمه‌ها را ببندیم؟
فعالیت دولت در مسیر خدمات تعطیل‌بردار نیست و امروز سه وزیری که به محضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و نمایندگان محترم ان‌شاءالله رأی اعتماد خواهند داد، هر سه، وزیر امور فرهنگی و اجتماعی این جامعه هستند و نقش برخی از آنها بسیار بنیادین است.
اتفاقاً در جلسۀ دیشب مقام معظم رهبری در زمینه آسیب‌های اجتماعی، راجع به این سه وزارتخانه‌ای که امروز داریم با هم صحبت ‌می‌کنیم و ‌می‌خواهیم مدیران جدید آن را با کمک هم برگزینیم، برای راه حل جزو دستگاه‌هایی که مقام معظم رهبری نام ‌می‌بردند این سه دستگاه بودند: آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی.
اینها وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ما و ایجاد عدالت در جامعه را بر عهده گیرند؛ بزرگ‌‌ترین دستگاهی که فرصت برابر را برای روستایی، فقیر و غنی ایجاد می‌کند آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در سراسر کشور همه نوجوان‌ها را پای یک کلاس می‌نشاند و معلمین عزیز ما در سراسر کشور با دلسوزی واحد در برابر دانش‌آموزان به تعلیم و تربیت آنها مشغول ‌می‌شوند. آموزش و پرورش است که اولین قدم را در زمینه ایجاد عدالت اجتماعی و فرهنگی بر‌می‌دارد و اولین قدم برای پیشرفت و تعالی نوجوانی است که در روستایی کوچک زندگی می‌کنند.
اینکه شما ‌می‌بینید بسیاری از مسئولین کشور از روستاها به پا خاسته‌اند و از آنجا بار مسئولیت کشور را بر دوش گرفته‌اند و اولین نهادی که به آنها کمک کرد تا این مسیر را طی کنند، آموزش و پرورش بود، دستگاهی است که می‌تواند به جامعه ما نشاط بدهد و جوان‌های ما را از لحاظ جسمی سالم کند و از لحاظ روحی آنها را از افسردگی خلاص کند، که آمار در جلسه دیشب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راجع به افسردگی دادند نگران کننده بود. چه کسی باید این افسردگی را رفع کند؟ پزشک یا روانپزشک؛ قبل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان.
نسل جوان ما باید به آینده امیدوار شود. چرا اعتیاد در کشور ما وجود دارد؟ چون ناامیدی در کشور ما حاکم شده و برخی از رسانه‌ها غیر مسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان انجام می‌دهند. ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورهای نفت خیز دچار بحران اقتصادی شده‌اند، حتی کشور پولداری مثل عربستان همه ذخایر گذشته سال‌های قبل خود را برای اداره کشور استفاده می‌کنند و تنها ایران است که در شرایط سخت اقتصادی کاهش قیمت نفت هم تورمش کاهش یافته و هم رشد اقتصادی و هم اشتغال داشته و هم نه تنها از ذخیره استفاده نکرده که سی میلیارد دلار به ذخیره ریخته است.
امروز علی‌رغم عده‌ای انقلابی نمایی که مصالح کشور را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است.
این دیگر اعتراف نهادهای مالی، بین‌المللی، پولی و بانکی است. ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. این در شرایطی است که گاهی اوقات حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود.
اگر ما بیاییم زبان و افکارمان را واحد کنیم و یکصدا حرف بزنیم، آن وقت ببینید جاذبه چقدر بیشتر می‌شود. اگر همه ما به گونه‌ای حرف بزنیم که امید جوان‌ها را افزایش بدهیم آن وقت جوان عزیز ما که امید به پیشرفت و آینده کشور دارد، به سمت مواد مخدر یا خدای ناکرده الکل یا فساد می‌رود؟ امکان‌پذیر نیست.
ما باید امید بدهیم، ما باید نشاط بدهیم. ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه ما نشاط و امید بدهد. خواست من از آقای سلطانی‌فر برای دعوتش به این وزارت این بود که ورزش همگانی فوق العاده مهم است، ورزش قهرمانی بسیار مهم است، از این دو مهم‌تر مسئله جوانان کشور است. متأسفانه ما این دو را مخلوط کرده‌ایم. هر کدام بار سنگینی دارد. ورزش بسیار اهمیت دارد و مهم است، هم ورزش عمومی و هم ورزش حرفه‌ای هم برای سلامت جوان‌ها هم برای جسم و هم برای جان جوانان بسیار اهمیت دارد. حالا در این زمینه مدتی است که فکر می‌کنیم و بعداً هم باید با شما نمایندگان محترم مشورت کنیم شاید بتوانیم راه حل بهتری را بیابیم که جوانان کشور ما نسبت به آینده کشور امیدوار باشند و برای پیشرفت کشور مصمم و با نشاط فوق‌العاده در صحنه سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. جوانان ما باید در سایه ورزش نشاط جسمی پیدا کنند، در سایه مسایل فرهنگی، که به آن هم می‌رسم که ما این قدر بالا و پایین می‌کنیم، نشاط روحی پیدا کنند و این جوان‌ها در سایه تشکل‌های مختلف روحیه فعالیت اجتماعی پیدا کند، در سمن‌ها، در اجتماعات مختلف و با حضورشان در احزاب نشاط سیاسی پیدا کنند.
نباید برای جوانانمان وقت خالی بگذاریم. باید بخشی از فکر جوان به حزب و سیاست، بخشی از تفکرش به مسایل اجتماعی و امور خیریه، بخشی از تفکرش به هویت ایرانی و اسلامی‌اش و بخشی از وقتش به علم و تحصیل سپری شود.
اگر هم به فضاهای اجتماعی می‌رود این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم. مدام از شبکه‌های مختلف فضای مجازی بحث می‌کنیم.
فضای مجازی یکی از واقعیت‌های کشور است. واقعیت جهان است. فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. فضا ابزار است. زیر ساخت ابزار است محتوا مهم است. همه باید تلاش کنیم محتوای فضای مجازی را غنی‌‌تر کنیم. همه باید در شبکه‌های مجازی جاذبه‌های فراوان ایجاد کنیم. چرا ما جاذبه ایجاد نمی‌کنیم؟ بعد کسی که علیه فرهنگ و کشور ما به ناروا جاذبه ایجاد می‌کند، آن وقت با ابزار می‌جنگیم. آن بازار که مقصر نیست آن پیچ و مهره که تقصیری ندارد. آن چیزی که مقصر است محتوان است. ما هستیم که باید محتوا را غنی کنیم.
ما باید شبکه‌هایی ایجاد کنیم که همه عاشقان ایران در سراسر دنیا به آن شبکه مراجعه کنند و کاربر آن شبکه باشند. ما باید برای اسلام آن قدر جاذبه ایجاد کنیم که همه جوان‌های دنیا به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند.
ما باید برای نسل جوانمان برنامه‌ریزی کنیم و این بار سنگین بر دوش وزارت ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی است؛ تئاتر، شعر، رسانه‌ها، روزنامه‌ها، آن همه بحث در اینکه ما از این ابزار قوی و بزرگ چگونه می‌خواهیم برای هدایت نسل‌مان استفاده کنیم.
من در اینجا این نکته را بگویم، اگر می‌خواهم اقتصاد ما پیشرفت کند و اگر می‌خواهیم در علم و تکنولوزی پیشرفت کنیم، ریشه همه اینها به فرهنگ بر می‌گردد. ما باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم. فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند. دادگاه‌ها نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. نیروی اطلاعاتی و پلمپ نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. دولت که مسئول مبارزه با فساد است به تنهایی نمی‌تواند با فساد مبارزه کند. مبارزه با فساد از فرهنگ آغاز می‌شود، از نوجوانی شروع می‌شود. ایمان باید از سنین نوجوانی در دل نوجوان‌های ما مستقر شود. ما با ایمان و امید و اعتماد، با علم و دانش و با هویت ایرانی و اسلامی می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.
حالا اگر فسادی هم در یک گوشه‌ای است بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برایشان لذت بخش است. اگر یک دستگاهی وامی داده است و آن پول بدهی معوق شده است، نمی‌دانم چرا برخی از رسانه‌ها خوششان می‌آید که بدهی معوق را اختلاس بنامند. حالا برخی‌ها هم ظاهراً توجه دقیق به لغت‌ها و عبارت‌ها و به آنچه به کار می‌رود نمی‌کنند. اگر فسادی هست با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه طوری تبلیغ کنیم که بعضی‌ها عادی سازی کنند.
بعضی‌ها فساد را در جامعه عادی سازی می‌کنند حواسمان باید جمع باشد ان تشیع الفاحشه که قرآن می‌گوید برای این است که نباید کار بد را شیوع داد. چرا قرآن می‌گوید اگر یک نفر گناهی کرد، یک گناه کرده است، اگر به دوستش گفت که من این گناه را انجام داده‌ام دو گناه مرتکب شده است. اگر به جمعی از دوستانش گفت من این گناه را مرتکب شده‌ام صد گناه می‌شود. اگر در روزنامه گفت من گناه کردم میلیون‌ها گناه می‌شود. اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خودش توبه کند، اگر حق‌الناس است باید ادا کند، نه اینکه در خیابان‌ها جار بکشیم، آن هم به دروغ، نباید عادی سازی کنیم. این کشور، کشور اسلامی است. نگذاریم دیگرانی که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران در خارج از کشور رفتند به استناد حرف‌های نادرست برخی از افراد در داخل این کشور، نظام و کشور را هو کنند.
برای این نظام خون داده شده است. برای این نظام این همه شهید داده شده است. آن همه تلاش برای این نظام شده است. آن همه زندان، آن همه جبهه.
امروز ما در خدمت نمایندگان محترم هستیم و درخواست ما از مجلس محترم آن است که بتوانیم به حول و قوه الهی از امروز برای سه وزارتخانه بسیار مهم وزیر و مدیر شایسته‌ای که با رأی اعتماد شما مجوز کار می‌گیرند، با نشاط و روحیه‌ای جدید کار خود را آغاز کنند.
من از آقای جنتی به دلیل تلاش و کوشش در وزارت ارشاد و خدماتی که انجام دادند تشکر می‌کنم، اما هم خود ایشان استعفا دادند و هم اینکه به یک مدیر با ورحیه جدید نیاز بود که بتواند این بار مسئولیت را در ماه‌های پیش رو با سرعت بیشتر به سمت اهدافی که اهداف همه ما است و اهداف نظام است پیش ببرد.
آقای دکتر صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است. من حداقل 14-13 سال با ایشان کار کرده‌ام. در شورای عالی امنیت ملی با همدیگر همکار بودیم. در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم. در دولت هم ایشان در این سه سال در کتابخانه ملی همکار دولت بودند. و هر کجا که بودند در شورای عالی امنیت ملی، مرکز تحقیقات و کتابخانه کارشان مورد رضایت بود. پر تلاش بودند با روحیه بودند، پر کار بودند. در مسایل فرهنگی صاحب‌نظر هستند، صاحب ده‌ها مقاله هستند صاحب چندین کتاب هستند. در کلاس درس تدریس دارند و در امور فرهنگی برنامه‌ریز هستند و با توجه به سوابقی که ایشان دارند، در درون نظام بوده است. مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده است. دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌داند و می‌شناسد، به مسئله تنوع فرهنگی داخل کشور کاملاً تسلط دارد. می‌داند که در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و انجمن‌های علمی و هنرمندان و نویسندگان و ‌صاحب‌نظر‌ان ارتباط برقرارکند.
وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه‌اش برای فرهیختگان، اندیشمندان، هنرمندان و صاحب‌نظران زیاد باشد. ایشان در کتابخانه ملی این امتحان را پس دادند. کتابخانه ملی را که حالتی غیر پویا داشت به یک مرکز پویا تبدیل کرد و آن را محل رفت و آمد ‌صاحب‌نظر‌ان، اندیشمندان، اساتید دانشگاه و هنرمندان کرد. ما می‌خواهیم وزرات ارشاد مرکزی باشد که بتواند همه فرهیختگان، ‌صاحب‌نظر‌ان و هنرمندان را جذب کند و از آنها استفاده کند.
وزارت ارشاد باید هدایت کند، نظارت کند، پشتیبانی کند. اساس فرهنگ، فرهنگ دینی و فرهنگ ملی، در اختیار صاحبان فرهنگ است؛ صاحبان فرهنگ فرهیختگان جامعه هستند، اساتید دانشگاه هستند، هنرمندان هستند، دانشجویان هستند، فرهنگیان هستند. آنها باید این بار را بر دوش بگیرند و ان‌شاءالله به خوبی از عهده این مسئولیت جناب آقای دکتر صالحی امیری بر‌می‌آید و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد شکوفایی بیشتر و رضایت بیشتر مردم و هنرمندان و کاهش فاصله و شکاف در امور اجتماعی و فرهنگی باشیم. یکی راست راست نرود و دیگری چپ چپ برود؛ نه به همدیگر نزدیک شویم. اسلام دین سمحه سهله است؛ اسلام دین سختی‌ها نیست؛ اسلام دین مشکلات نیست؛ حنفیه سمحه است؛ حنیفه سهله است. اسلام دین فطرت است. اسلام دین مشکلات نیست. در اسلام حرج نیست. در اسلام عسر نیست. بعثت علی الحنیفه السهله،‌ علی السمحه السهله ما باید آن اسلام آسان و اسلام پر چاذبه را به خوبی در این وزارتخانه بتوانیم معرفی کنیم. در عین حال نسبت به اصولمان، فرهنگ اسلاممان و هویت ایرانی مان ذره‌ای کوتاه نیاییم.
مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس هستند و در این زمینه صاحب‌نظر هستند. به نکاتی که مد نظر ایشان است باید دقت شود، به مواردی که ایشان حساسیت دارند باید با حساسیت برخورد شود. و ان‌شاءالله وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار بدهد.
در مسئله ورزش و جوانان جناب آقای سلطانی‌فر که شما با ایشان آشنا هستید؛ چهره‌ای است که هم فعالیت اجتماعی داشته، هم فعالیت سیاسی داشته،‌ هم فعالیت ورزشی داشته و به مسئله ورزش نیز علاقه‌مند است. امور ورزشی را همیشه دنبال ‌می‌کند. خود علاقه به یک کار، کار را سهل می‌کند، دشواری‌ها را آسان می‌کند. مدیر توانمندی است که در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شاهد پیشرفت بسیار خوبی بودیم؛ هم در جذب گردشگران، هم در ثبت میراث‌های فرهنگی، هم در اعتلای فرهنگ ایرانی، هم در رونق صنایع دستی.
در مسئله ورزش و جوانان که برای ما بسیار اهمیت دارد و مهم است، من مطمئن هستم که ایشان این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد ‌می‌رساند. ضمن اینکه از آقای دکتر گودرزی من کمال تشکر را دارم. مخصوصاً از اخلاق حسنه اش در دولت، در اجتماعات و پرتلاش بودنش؛ از ایشان تشکر و سپاسگزاری ‌می‌کنم؛ در عین حال فکر ‌می‌کنم آقای سلطانی‌فر ان‌شاءالله با روحیه جدید، با نشاط جدید، با نفسی نو، با همفکری، همکاری و حمایت شما ان‌شاءالله هم شاهد پیشرفت‌های بسیار خوب در ورزش باشیم و هم در زمینه جوانان که بسیار حائز اهمیت است.
و اما آموزش و پرورش که به اعتقاد من مهم‌ترین نهاد فرهنگی ماست. هیچ نهاد فرهنگی ما مهم‌تر و کارسازتر از آموزش و پرورش نداریم. بیش از 13 میلیون دانش آموزان در کلاس‌های درس، این همه معلمین دلسوز در سراسر کشور، کار بسیار بزرگ و سختی است. در دوران 3 ساله، آقای دکتر فانی تلاش و کوشش کردند، من هم از زحمات ایشان تقدیر ‌می‌کنم. خیلی از مسائل جزئی و کلی را ایشان حل کردند.
ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید از نیروی جدیدی با توانمندی خوب استفاده کنیم. ما در زمینه آموزش و پرورش کار زیادی کرده‌ایم حتی در بحث‌های مالی؛ علی رغم اینکه وضع مالی در سال گذشته و امسال با شرایط ایده‌آل فاصله داشته، اما شما نمایندگان به خوبی می‌دانید، هزینه جاری آموزش و پرورش در سال 1392، 14 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و امسال (1395) 30 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی دو برابر. درطول این سه سال اعتبارات را به بیش از دو برابر افزایش دادیم، علاوه بر این روز یکشنبه در دولت تصمیم گرفتیم از طریق اوراق سکوک اجاره، 4 هزار میلیارد تومان از درآمد آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم؛ هم برای پاداش بازنشستگان و هم برای سایر مطالبات. این 4 هزار میلیارد غیر از آن 30 هزار میلیارد است.
امیدوارم بتوانیم در برابر خدمات بلند و غیر قابل ارزش‌گذاری کاری کنیم. کار فرهنگی را نمی‌شود با پول ارزش‌گذاری کرد، آنها از جان مایه می‌گذارند و با عشق کار می‌کنند‌. این خدمات ما در حد توان ما و به عنوان یک تشکر ساده در برابر این خادمین به ملت و نسل جوان و نوجوان جامعه ماست.
یکی از مسائلی که همیشه در کشور ما بود، فاصله آموزش عالی و آموزش و پرورش بود. ‌می‌دانید در بسیاری از کشورهای دنیا این دو یک وزارتخانه هستند. این دو وزارتخانه باید به هم نزدیک شوند. وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ التحصیلان وزارتخانه اول باشد و باید یک مسیر را انتخاب و طی کنند.
فردی را برای آموزش و پرورش معرفی کردیم، جناب آقای دکتر دانش آشتیانی، که از مجلس اول و دوم شورای اسلامی با ایشان و خانواده ایشان آشنا هستیم. ایشان شخصیتی است که دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیاست و دارای تلاش در دفاع مقدس است. من قبلاً هم اشاره کردم، اولین آشنایی من با ایشان در ستاد پشتیبانی جنگ بود. ما در سال 1365 یک شورای عالی پشتیبانی جنگ داشتیم که رئیس آن رئیس‌جمهور وقت، مقام معظم رهبری بودند. آن شورا یک ستاد پشتیبانی جنگ درست کرد که بنده مسئول آن ستاد بودم. به همین دلیل با همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و نمایندگان آنها به طور منظم ارتباط و جلسه داشتم. در آن ستاد آقای دکتر دانش به عنوان رابط دانشگاه و جنگ بود و خدمات فراوانی به رزمندگان و دفاع مقدس کردند، غیر از اینکه قبلاً خود در سپاه فعال بودند.
فعالیت ایشان در آموزش عالی و تجربه ایشان در آموزش و پرورش، کسی است که از سال 1345 در آموزش و پرورش، مشاور، معاون و مسئول بوده و کاملاً به زوایای آموزش و پرورش آَشناست. من هم دفعه پیش و هم این دفعه که با ایشان صحبت کردم، ‌می‌گفت من سال‌هاست که در دستجات و احزاب سیاسی نیستم، من متمرکز در بحث آموزش و کار تخصصی خودم هستم. ما همین وزیر را ‌می‌خواهیم، وزیری که از همه نیروها و همه افراد و جناح‌ها استفاده کنند و تلاش ایشان برای ارتقای آموزش و پرورش و نسل جوان ما باشد. ایشان مخصوصاً به شیوه‌های آموزش بسیاری از کشورهای دنیا آشناست؛ در بحث اقتصاد و نحوه اداره آموزش و پرورش تخصص و تجربه دارد.
تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با مدیریت آقای دکتر دانش آشتیانی شاهد یک تحول مثبت هم برای معلمین، هم بخش آموزش، هم بخش تربیت و هم نسل جوان ما و خانواده‌های عزیزی خواهد بود که فرزندانشان در مدارس مشغول تحصیل هستند.
سپاسگزارم و متشکرم، امیدوارم با رأی قاطع شما نمایندگان محترم مجلس دهم به زودی شاهد فعالیت جدید این سه وزارتخانه بانشاط جدید باشیم، ان‌شاءالله.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

92126
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.