کد مطلب: 113153

دوشنبه 31 تیر 1398 10:36

کالایی شدن آموزش و گسترش شکاف اجتماعی در ایران

نشست تخصصی «کالایی شدن آموزش عمومی در ایران» با حضور رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش، فعالان صنفی آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و برخی کارشناسان این حوزه برگزار شد. در ابتدا رضا امیدی عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نتایج پژوهش‌های خود در زمینه روندها و مصداق های خصوصی سازی در آموزش و پرورش را ارائه کردند. پس از ایشان مسئولان و متخصصان حاضر در جلسه به ارزیابی این گزارش پرداختند.

دکتر امیدی با برشمردن همبستگی اجتماعی و کاهش نابرابری به عنوان دو کارکرد اجتماعی اصلی آموزش و پرورش بیان داشت که روند خصوصی سازی آموزش و پرورش باعث شده است که این نهاد به مرور سبب گسترش شکاف های اجتماعی و نابرابری شود. ایشان با ارائه آمار و اطلاعاتی درباره بودجه آموزش و پرورش و مقایسه آن با کشورهای پیشرو در خصوصی سازی، اظهار داشت روندهای خصوصی سازی در کشورمان بر اساس منطقی نامعلوم پیگیری می‌شود. حمایت گسترده از گسترش مدارس غیردولتی، واگذاری و اجاره املاک آموزش و پرورش و گسترش خرید خدمات آموزشی از جمله سیاست‌های دولت در این مسیر انحرافی بوده است.

الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با سخنان امیدی بیان داشت: ایشان از معلول‌ها سخن گفتند در حالی که باید علل ریشه‌ای مشکلات آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داد. ما باید بتوانیم انتظار اجتماعی از مدرسه را دگرگون کنیم تا راه برای تغییرات در آموزش و پرورش باز شود. همچنین الگوی اقتصادی برای درآمدهای آموزش و پرورش به جای تأکید بر بودجه عمومی باید بر تولید ناخالص داخلی (GDP) متمرکز شود.

در ادامه حجت الاسلام ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی ضمن تأیید دغدغۀ امیدی گفت: متاسفانه دولت‌ها پس از جنگ هیچ گاه نگاه راهبردی به آموزش و پرورش نداشته‌اند.

در ادامه نشست، سایر حاضران و متخصصان به ایراد نظرات خود درباره این مشکل در آموزش و پرورش پرداختند که اهم آن از این قرار است:

در انتهای جلسه نیز دکتر حسام‌الدین آشنا ضمن جمع بندی مسائل طرح شده اظهار داشت: دغدغۀ آموزش و پرورش واقعا مورد غفلت دولت‌ها بوده است و باید تلاش کنیم آن را برای تصمیم گیران تبدیل به مسئله کنیم.

گزارش مبسوط این نشست به زودی منتشر خواهد شد.