کد مطلب: 125383

سه شنبه 14 مرداد 1399 09:02

استفاده از خودنویس از کلاس سوم ابتدایی در سیستم آموزشی ایران

مقدمه

کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه های علمی تلاش می نمایند تا سرمایه گذاری بسیار زیادی را در زمینه های علمی و آموزشی انجام دهند تا بسترهای لازم برای تحصیل و نهادینه شدن علم در کشور را فراهم نمایند. این کشورها با ایجاد بسترهای مورد نیاز برای بوجود آوردن یک جامعه علمی از جمله مدارس هوشمند، دانشگاه های مدرن تلاش می نمایند تا افراد جامعه را به کسب علم و دانش ترغیب نمایند.

از جمله موارد دیگری که نخبگان این کشورها به آن پرداخته اند، اهمیت توجه به لوازم نوشتاری و ابزارهای مورد استفاده دانش اموزان و دانشجویان می باشد. در این راستا بطور حتم اگر دانش آموزان و دانشجویان در نوشتن از ابزارهایی استفاده کنند که برای آنان لذتبخش باشد، آنگاه آنان رغبت بیشتری به نوشتن خواهند داشت. استفاده از نوشت افزار مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان سبب خواهد شد که در هنگام نوشتن دقت بیشتری نمایند. و این باعث خواهد شد که آنها به درس و آموزش راغبتر گردند که این تاثیر بسیار بالایی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان خواهد داشت، و در ادامه موجب خواهد شد که تحصیل برای آنان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار خواهد گردد و همچنین فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه خواهد گردید که تاثیر بسزایی در انسجام فرهنگی و اجتماعی جامعه خواهد داشت.

استفاده از خودنویس در سیستم آموزشی ایران

خودنویس مسیر طولانی را طی نمود تا امروز بصورت مدرن و کارا مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کسانی که خودنویس اولیه را کشف کرد دانیل شوودر Daniel Schwenter فیزیک دان و ریاضیدان آلمانی در سال ١٦٣٦ میباشد. کشور آلمان بعنوان کشور پیشرو در این زمینه تولید خودنویس، شرکتهای Friedrich Soennecken و Koch-Weber در دهه ١٨٧٠ شروع به کار نمودند . در روند کامل شدن خودنویس، آقای Waterman پیش‌برِ خودنویس و یا زغال خودنویس را اختراع نمود که مسیر جریان جوهر از مخزن به نوک خودنویس را مدیریت میکند تا هم جریان جوهر دهی قطع نگردد و هم میزان جوهر کنترل گردد.

از جمله شرکتهای فعال و پیشرو در این زمینه شرکت آلمانی پلیکان در سال ١٨٣٨ در هانوور پایه گذاری گردید و از سال ١٩٢٩ خودنویس های امروزی را تولید مینماید بخصوص در تولید خودنویس برای دانش اموزان بسیار فعال میباشد .(Goteh)

آلمان بعنوان یک کشور پیشرفته و پیشرو در زمینه های علمی، آموزشی و تحصیلی در سطح جهانی، تلاش بسیار زیادی در راستای مدرن نمودن سیستم آموزشی نموده است که در این راستا توجه بسیار زیادی به تولید لوازم آموزشی و نوشتاری در مدارس مبذول داشته است. نخبگان علمی در آلمان تلاش می نمایند با تولید نوشت افزارهای مدرن، شیک و کارا، لذت نوشتن را برای دانش آموزان افزایش دهند .وجود شرکتهای بزرگ آلمانی در سطح جهانی در تولید لوازم نوشتاری از جمله پلیکان، فابرکاستل، لامی، دیپلمات، روترینگ، اشنایدر و استابیلو گویای اهمیت این موضوع در آلمان می باشد. این شرکتها تلاش می نمایند که لوازم نوشتاری باکیفیت بالا و همچنین متنوع برای دانش آموزان تولید نمایند تا باعث افزایش لذت استفاده از لوازم نوشتاری را در دانش اموزان ایجاد نمایند.

در این راستا، نظام آموزشی آلمان سعی کرده است که استفاده بعضی از لوازم تحریر مورد استفاده در مدارس را جهت بخشیده و در سطح جامعه نهادینه سازد. بعنوان مثال در کشور آلمان، دانش آموزان تا کلاس سوم ابتدایی از مداد استفاده میکنند، و در ادامه دانش آموزان از اواسط کلاس سوم ابتدایی از خودنویس بعنوان ابزار جایگزین مداد برای نوشتار استفاده می نمایند. (Schrift und Schreibgerät 2004, Page 4)

با توجه به اینکه نوشتن با خودنویس لذتبخش تر از نوشتن با خودکار می باشد (Jamejamonline) دانش آموزان یا افراد دیگر جامعه از نوشتن با خودنویس لذت بیشتری خواهند برد و این موجب خواهد شد که این افراد زمان بیشتری را برای نوشتن اختصاص دهند.

از طرفی جوهر خودنویس با چسبندگی کمتری نسبت به جوهر خودکار، به کاغذ می چسبد که این باعث نوشتن با حداقل فشار روی کاغذ میشود که نوشتن با خودنویس برای یک مدت طولانی بسیار ساده تر از استفاده از قلم های معمولی می باشد، که این خود باعث بالا بردن لذت نوشتن میگردد (Hmotahari 1398) .

بنابراین با توجه به افزایش لذت نوشتن با خودنویس، این افراد سعی می نمایند که زمان نوشتن را توسعه داده و موضوعات نوشتن را متنوع سازند. و این افراد در ادامه تلاش می نمایند که ایده ها، داستانها و یا تراووشات ذهنی خود را نیز به نوشتار دراورند. این افراد برای انجام این کار تلاش خواهند کرد تا حیطه دانستنیهای خود را وسعت ببخشند و برای این منظور سعی مینمایند که کتابها و مطالب بیشتری را مطالعه نمایند تا حیطه معلومات خود را گسترش داده تا مطالب بیشتری برای نوشتن داشته باشند.

استمرار در این مسیر باعث ایجاد فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه خواهد گردید که از ارکان پیشرفت فکری و فرهنگی یک جامعه محسوب می گردد . یکی از موضوعات مهمی که اندیشمندان این کشورها به آن پرداخته اند، ایجاد و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه می باشد. بطور حتم هر اندازه میزان کتابخوانی افراد جامعه بیشتر باشد، باعث افزایش فرهنگ عمومی آن جامعه خواهد گردید و از طرفی باعث پایین آمدن میزان جرم و مشکلات در کشور نیز خواهد گردید. بنابر اهمیت این موضوع دولتمردان این کشورها با افزایش کیفیت آموزشی و تحصیلی و در پی آن با افزایش فرهنگ کتابخوانی در جامعه، باعث گسترده شدن جامعه نخبگان آن کشورها در سطح عمومی جامعه خواهد گردید که تاثیر بسیار بالایی در حفظ تعادل و انسجام اجتماعی آن کشورها در سطح ملی و جهانی را موجب خواهد گردید.

بنابرین سیستم آموزشی آلمان با پیروی از رویکرد استفاده از خودنویس در مدارس، بطور غیر مستقیم موجبات افزایش و همگانی شدن فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه را ایجاد نموده است.

این نکته نیز حائز اهمیت میباشد که با توجه به ساختار نوک خودنویس و جریان جوهر، سبب میگردد که دانش اموز و دیگر افراد در استفاده از خودنویس دقت بیشتری را اعمال نماید که باعث شکل گیری نظم در ساختار فکری دانش آموزان و همچنین باعث بهبود مهارت های حرکتی و توسعه ذهن میگردد و همچنین با توجه به اینکه در نوشتن میباید تمرکز بیشتری بخرج داد باعث تمرکز بیشتر در مورد موضوعاتی که در حال نوشتار هستند خواهد گردید. (Prnewswire 2015 )

در طول سالهای اخیر تلاش های گسترده‌ای در راستای همگانی کردن استفاده از خودنویس در کشور صورت گرفته است . ۱۴ تیر سال ١٣٩٩ هم زمان با روز قلم، بنیاد خودنویس در تهران و ایران اعلام موجودیت کرد. به همین مناسبت مهدی قائمی، رئیس هیئت مدیره بنیاد خودنویس در مصاحبه های با هنرآنلاین بیان داشته است که بنیاد خودنویس یک ارگان غیرتجاری است که برای ترویج فرهنگ استفاده از خودنویس در نگارش‌های روزمره شکل گرفته است. او بیان داشت که خودنویس در ایران بیشتر به عنوان کادو استفاده می‌شود و کمتر مورد استفاده عملی در امر نگارش روزمره قرار می‌گیرد. هدف ما تلاش برای تغییر این رفتار است! البته همچنین لازم به ذکر است که تعلق خاطر ایرانیان به خطاطی از سده‌های قبل، ایرانیان را مشتاق به استفاده از خودنویس نگاه داشته است.

ایشان در مورد اهمیت استفاده از خودنویس بیان میدارد که خودنویس رابطه مستقیم با خوش نویسی و خوش خطی دارد و یکی از راه‌های نهادینه کردن استفاده از خودنویس، حتی بهتر است بگویم: انس گرفتن با نوشتن با خودنویس، اجبار دانش آموزان به استفاده از خودنویس در سال‌های پایه است (هنرآنلاین ١٣٩٩ ).

احمد واشقانی فراهانی از اساتید بنام خوشنویسی ایران بیان میدارند که: این روزها با وجود امکانات دیجیتال برای نوشتن کمتر به سراغ نوشتن با دست‌ می‌رویم و دیگر مثل گذشته‌ نامه‌های دست‌نویس در کار نیست و تایپ جایگزین نگارش با قلم روی کاغذها و دفترهای یادداشت شده است. اما مگر می‌شود کسی از نوشتن روی کاغذ لذت نبرد و حس خوبی پیدا نکند؟ اما به این معنا نیست که مردم شوق نوشتن روی کاغذ و لذت آن را به یاد نمی‌آورند. دست خط، حافظ افکار و آثار است و شاید به همین دلیل بوده است که 23ژانویه برابر با سوم بهمن ماه، روز جهانی دستخط است. برخی معتقدند که خط خوب یکی از مهارت‌هایی است که باید از سن کم یعنی از دوره آمادگی به دانش آموزان آموخته شود در غیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری دچار نقص خواهد شد(جامی و شعاری نژاد، 1372)(خبرگزاری ایمنا، سوم بهمن 1389، کد خبر 407113). گانیه معتقد است برای یادگیری، دو دسته شرایط درونی و بیرونی وجود دارد؛ البته در بررسی علل بدخطی و بد آموزی خطی دانش آموزان دوره‌ ابتدایی علاوه بر عوامل آموزشی و تربیتی، کار معلم و ابزار مورد استفاده، جزء شرایط بیرونی هستند و در این میان استفاده از خود نویس در میان انواع ابزار نوشتاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا استفاده از خودنویس به جهت برقراری ساده تر ارتباط بین اعصاب مغز و دست، باعث کنترل بیشتر نوشتن و حذف بسیاری از اختلالات نوشتاری در فراگیران می شود و از این بابت تاثیر بسزایی در زیبا نویس و تقویت احساس زیبایی شناختی نویسندگان دارد.( احمد واشقانی فراهانی)

استاد غلامرضا سپهری از اساتید بنام خوشنویسی ایران نیز بیان داشته اند که: زیبا نوشتن امری اکتسابی است و ذوقی که در استفاده از ابزار خوشنویسی وجود دارد، خود به خود باعث ایجاد رغبت در نویسندگان می‌شود تا یک فرد خوشنویسی را با علاقه بیشتری بیاموزند. بنابراین باید گفت که خوشنویسی ارثی نیست و ذوق و سلیقه در ایجاد انگیزه برای یادگیری تأثیر دارد. استفاده از خودنویس به عنوان ابزار خوشنویسی و حوصله‌ای که نگارنده در استفاده از این ابزار برای نوشتن صرف می کند، باعث ایجاد انگیزه مضاعف و زیبا نوشتن می‌شود. قدرت حرکت اهمیت زیادی در خوشنویسی دارد چرا که فرمان مغز به عضله است و این هماهنگی عضله و عصب ژنتیکی است و این ژنتیک به ورزشکار و هنرمند شدن آن شخص هم کمک می‌کند. استفاده از خودنویس در پویایی و تقویت و یا شکوفایی چنین توانایی هایی بسیار موثر است و استفاده از خود نویس در رفع بسیاری از اختلالات نوشتاری کودکان موثر است و بخاطر تنظیم مناسب جوهر با کاغذ و ایجاد اصطکاک مناسب، باعث کنترل بیشتر در نوشتن نسبت به ابزار دیگر از قبیل مداد و خودکار می شود.( استاد غلامرضا سپهری)

هنر خوشنویسی در مجموعه هنرهای تجسمی مانند تذهیب و معرق در نوشتار فارسی عجین شده است. با توجه باینکه رسم الخط فارسی که حالت خوشنویسی، خطاطی و هنری در نوشتار را در خود جای داده است، میتوان با قاطعیت بیان نمود که خودنویس بعنوان بهترین ابزار برای نوشتن در نوشتار فارسی خودنمایی می نماید .خوشنویسی و دست خط زیبا از زمان های گذشته بعنوان یک فضیلت در بین ایرانیان رواج میداشته است و زیبا نویسی با خودنویس گسترش فرهنگ زیبانویسی در بین افراد جامعه و همچنین حفظ میراث کهن خوشنویسی خواهد گردد.; Honaryab) مهدی‌زاده ١٣٩٨:١٥١ (

در سیستم آموزش ایران، دانش آموزان تا اواسط کلاس سوم دبستان برای نوشتار از مداد استفاده میکنند و در ادامه خودکار جایگزین مداد میگردد. بنابرین با توجه به فواید بیان شده در استفاده از خودنویس در نوشتار، وزارت آموزش و پرورش ایران با در پیش گرفتن رویکرد استفاده از خودنویس در سال تحصیلی سوم ابتدایی موجب خواهد گردید که دانش آموزان ایرانی از نوشتن لذت بیشتری برده و به انجام تکالیف راغبتر گردند.

با ادامه این روند و عمومی شدن استفاده از خوندنویس در سطح جامعه، افزیش میزان لذت بردن افراد جامعه از نوشتن را موجب خواهد گردید که در ادامه موجب توسعه فرهنگ کتابخوانی در سطح عمومی جامعه خواهد گردید که تاثیر بسیار زیادی در انسجام فرهنگی و اجتماعی جامعه ایفا خواهد کرد.

با توجه به اینکه در مدرس ایران درسی بنام خوشنویسی و یا خطاطی اختصاص داده شده است، دانش اموزان ملزم به تهیه دوات (جوهر) و نی (قلم) می باشند که این موضوع باعث نگرانی خانواده ها در استفاده از این ابزار برای دانش اموزان بجهت کثیف شدن لباس آنان گردیده است. از طرفی دوات و نی فقط در ساعت خوشنویسی در مدارس و یا انجام تکلیف خطاطی در خانه مورد استفاده قرار میگردد.

در این راستا میتوان خودنویس هایی را برای دانش اموزان و دیگر افراد با نوک قلم هایی با پهنای ٢ و ٣ میلیمیتر تولید نمود که دانش آموزان در مدرسه، و یا افراد مختلف جامعه در هر جا و زمانی که فرصت نمایند بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی خوشنویسی و خطاطی نمایند، و دیگر نیازی به انجام تشریفاتی از جمله بهمراه داشتن نی و دوات نمی باشد.

با همگانی کردن این طرح در کشور، باعث خواهد گردید تا تمامی کسانی که به نوشتن و خوشنویسی علاقمند هستند، با تهیه با خودنویس و با نوک قلم هایی با پهنای مناسب، بدون هیچ گونه محدودیتی، از جمله بدون نیاز به حمل دوات و نی، در هر زمانی که خواهان باشند به خوشنویسی بپردازند، که این باعث میگردد هنر خوشنویسی در کشور نهادینه گردد.

بیان این نکته از اهمیت بالایی برخوردار میباشد که کشور ترکیه در تلاش است تا خوشنویسی را بعنوان میراث ناملموس بنام خود، در یونسکو ثبت نماید.(khabaronline 1399)

هنر خوشنویسی یک هنر اصیل ایرانی است و ثبت آن بنام کشورهای دیگر، یک آسیب جدی فرهنگی میباشد. با انجام این طرح در سیستم آموزشی ایران و استفاده از خودنویس بعنوان ابزار نوشتن از کلاس سوم ابتدایی، میتوانیم اثبات نماییم که خوشنویسی همچنان بعنوان هنر رایج در بین مردمان ایران همچنان وجود دارد و این باعث میگردد هنر خوشنویسی بعنوان میراث ایران برای جهانیان مشهود گردد تا اینکه هیچ کشوری از جمله ترکیه نتواند میراث خوشنویسی ایران را بنام خود یغما ببرد.

کارشناسان دست خط از اهمیت دست خط و پیوند آن با شخصیت و شخصیت کلی یک انسان تاکید می ورزند .با توجه به اینکه استفاده از خودنویس بیشتر برای امضای و یا نوشتار مدیریتی استفاده میگردد، این خود باعث بوجود آمدن پرستیژ مدیریتی در تفکر اشخاص استفاده کننده از خودنویس می گردد .(Park, 2013: 336) بنابرین با اجرایی کردن طرح استفاده از خودنویس در مدارس ایران، از نظر ذهنی، جایگاه و پرستیژ مدیریتی نیز به دانش آموزان القا می گردد.

کشور ایران از نظر داشتن مواد اولیه معدنی برای ساخت خودنویس و مواد نفتی برای تولید جوهر خودکفا می باشد که چه بسا شرکت پلیکان از سال ١٣٤٥ در ایران محصولاتی جوهر تولید مینموده است (Tolidtahrir) . در این راستا شرکت های تولید نوشت افزار ایرانی از جمله پاپکو، کیان، اعتدال ، رز تحریر، پارس مداد میتوانند با شرکت های آلمانی از جمله لامی، فابرکاستل و دیپلمات، در جهت تولید لوازم نوشتاری باکیفیت از جمله خودنویس و جوهر وارد همکاری گردند. در این راستا شرکتهای تولید لوازم تحریر در ایران با همکاری شرکتهای تولید لوازم نوشتاری آلمان در ادامه میتوانند دیگر لوازم نوشتاری را نیز با کیفیت بالا و استاندارد جهانی تولید نمایند.

با توجه به تولید نوشت افزار و همچنین خودنویس و جوهر در داخل بطور حتم شاهد کاهش قیمت این محصولات در کشور خواهیم بود که باعث میگردد تمامی دانش اموزان و دیگر افراد جامعه بتوانند این محصولات نوشتاری را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه و استفاده نمایند.

لازم به ذکر است که بغیر از یک شرکت پخش لوازم نوشتاری در دوبی و یک شرکت تولید نوشت افزار در هند، شرکت تولیدی دیگری در منطقه وجود ندارد، بهمین خاطر با همکاری با شرکتهای نوشت افزار آلمان، تولید کنندگان داخلی میتوان لوازم نوشتاری کل منطقه ٤٠٠ میلیونی خاورمیانه را تامین نمایند. که در ادامه با صادرات محصولات نوشت افزار ایران به دیگر نقاط جهان باعث بوجود آمدن شغل و همچنین درامدهای ارزی برای کشور خواهد گردید که نقش مهمی در خودکفایی اقتصادی ایران ایفا خواهد نمود.

با انجام این طرح در نظام آموزشی کشور، به اهداف زیر دست خواهیم یافت:

-افزایش لذت دانش اموزان دانشجویان و دیگر افراد جامعه در نوشتن

- ترغیب دانش آموزان به انجام تکالیف با دقت بیشتر

-ترغیب افراد جامعه به نوشتن ایده ها و تراوشات ذهنی

-ارتقا فرهنگ کتابخوانی

-خطاطی و خوشنویسی با خودنویس، در هر زمان بدون نیاز به دوات و قلم نی

- نظم دهی به ذهن با توجه به استایل نوشتاری با خودنویس

- افزایش پرستیژ مدیریتی در افراد جامعه

- خودکفایی در تولید محصولات نوشتاری در کشور با ایجاد و یا توسعه کارخانه های لوازم نوشتاری

-کاهش هزینه های نوشت افزار و افزایش قدرت خرید خانواده ها در تهیه محصولات نوشت افزار

-صادرات محصولات نوشتاری به دیگر کشورهای منطقه و جهان

-ایجاد شغل و ارز آوری در کشور

-ثبت خوشنویسی بعنوان هنر ماندگار فرهنگی ایران در یونسکو

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه آلمان تنها کشوری در جهان است که دانش اموزان از کلاس سوم با خودنویس به نوشتار میپردازند و استفاده از خودنویس در سیستم آموزشی آلمان نهادینه میباشد، اجرای این طرح در سیستم آموزشی ایران سبب تعاملات فرهنگی و آموزشی بین ایران و آلمان میگردد، که ادامه مستمر این نوع همکاریها، باعث توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین این دو کشور خواهد گردید. توسعه روابط اقتصادی با آلمان بطور حتم باعث گسترش صادرات تولیدات با کیفیت ایرانی به دیگر نقاط دنیا خواهد گردید که ادامه مستمر و مهندسی شده این فعالیت ها باعث خودکفایی اقتصادی ایران در منطقه و جهان را موجب خواهد گردید .

با توسعه روابط اقتصادی، تجاری و آموزشی ایران با آلمان، موجب خواهد گردید تا ایران بتواند بسترهای اقتصادی در داخل را ارتقا بخشد که بطور حتم تاثیر بسزایی در ارتقا جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و نظام بین الملل را در پی خواهد داشت،

نتیجه :با توجه به تاثیر لوازم تحریر مناسب بر تحصیل دانش اموزان، استفاده خودنویس از کلاس سوم ابتدایی موجب افزایش لذت دانش اموزان از نوشتن خواهد گردید. در صورت همگانی کردن فرهنگ استفاده از خودنویس در جامعه، موجب گسترش فرهنگ کتابخوانی نیز میگردد که در ادامه تاثیر بسیار زیادی در افزایش سطح آگاهی و فرهنگ یک جامعه ایفا خواهد نمود .همچنین با انجام این طرح در کشور، باعث همگانی شدن هنر خوشنویسی در جامعه خواهد گردید که نشان میدهد که این هنر ایرانی همچنان در ایران از جایگاه بالایی برخوردار میباشد.

از طرفی با انجام این طرح، موجب افزایش مبادلات آموشی, تجاری و اقتصای ایران و آلمان را موجب خواهد گردید که با توجه به تفکر مصرفی بودن کشورهای منطقه خاورمیانه، باعث میگردد تا ایران بتواند اقتصاد منطقه را در دست گیرد که این موجب افزایش جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در نظام بین الملل خواهد گردید.

منابع

[1] مهدی‌زاده، لادن. جاویدبخت، لیلا (١٣٩٨) بزرگان خوشنویسی ایران. انتشارات امام

[2] هنرآنلاین ١٣٩٩

http://www.honaronline.ir/بخش-فرهنگ-ادبیات-8/150149-بنیاد-خودنویس-آغاز-به-کار-کرد-ظرفیت-سازی-برای-خوش-خط-شدن-نسل-آینده

[ 3] Jamejamonline 1397

https://jamejamonline.ir/fa/news/1135509/لذت-نوشتن-با-خودنویس

[ 4] Hmotahari 1398

https://hmotahari.com/blog/نوشتن-با-خودنویس/

[5] Honaryab: http://honaryab.com/هنرکده/رابطۀ-خوش%E2%80%8Cنویسی-و-هنرهای-تجسمی-بخش-اول/

[6] Goteh, https://www.goethe.de/en/kul/ges/eu2/erb/21451622.html

[7] khabaronline 1399,

https://www.khabaronline.ir/news/1403208/ترکیه-می-خواهد-خوشنویسی-فارسی-را-به-نام-خود-ثبت-کند

[8] Park, Gloria, Writing is a way of knowing': Writing and identity

June 2013ELT Journal 67(3):336-345

[9] Prnewswire 2015,

https://www.prnewswire.com/news-releases/research-fountain-pen-usage-is-good-for-children-300182978.html

[10] Schrift und Schreibgerät 2004

https://www.schulpsychologie.de/wws/bin/1313610-1314122-1-schreibgeraete.pdf

[11] Tolidtahrir, https://tolidtahrir.ir/companies/pelikan