اولین نشست میز تخصصی «دولت اجتماعی» برگزار شد

آینده برجام با نگاهی به درون

یک روز پیش از اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام، نشست تخصصی با عنوان «آینده برجام، نگاهی به درون»  در تاریخ سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 در محل مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.
خبر رویدادهای مركز ایران

در دیدار مشاور رییس‌جمهور با دکتر طاهر صباحی (پژوهشگر فرش) مطرح شد:

راه‌اندازی آکادمی جهانی فرش ایران

دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور به دیدار دکتر طاهر صباحی فرش‌شناس بین المللی، مولف ۲۰ عنوان کتاب در حوزه قالی و از معدود فرش‌شناسان صاحب نام جهان رفت.
خبر عمومی ایران

طی مراسمی از فعالیت‌های دکتر فاضلی و دکتر پاک‌سرشت قدرشناسی شد؛

قدردانی از ۴ سال مسئله‌شناسی

روز سه‌شنبه مورخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، در محل تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و با حضور دکتر حسام‌الدین آشنا از زحمات ۴ ساله دکترمحمد فاضلی (معاون پژوهشی مرکز) و دکتر سلیمان پاک‌سرشت(معاون اجتماعی و فرهنکی مرکز) قدردانی شد.
خبر خانه

در نشست «آسیب‌شناسی فرآیند سیاست‌گذاری عمومی در ایران» مطرح شد:

جای خالی عقلانیت عملی

نشست «آسیب‌شناسی فرآیند سیاست‌گذاری عمومی در ایران» روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه 96 در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست دکتر علیرضا علوی‌تبار به بررسی علمی فرایند سیاستگذاری در ایران پرداخت.
خبر گزارش نشست ایران

در گزارش هجدهم «تحلیل سیاستگذاری عمومی در جهان» بررسی می شود:

شاخص‌های اندازه‌گیری امنیت زنان

شماره هجدهم بولتن «تحلیل سیاست‌گذاری عمومی در جهان» در چهار حوزه سیاست محیط‌ زیست، سیاست علم، فناوری و نوآوری، سیاست اجتماعی و فرهنگی و سیاست بهداشت و سلامت برای بهره‌مندی پژوهشگران و ذینفعان حوزه سیاست‌گذاری منتشر می‌شود.
خبر عمومی
یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابزارهای حمایت از صنایع و یکی از آشکارترین جنبه‌های مداخله دولت در فرایند تجارت بین‌الملل، وضع تعرفه‌های گمرکی است. رویکرد افزایش تعرفه واردات خودرو که بر مبنای اصولی همچون حمایت از تولید داخل، کنترل واردات خودرو و جلوگیری از خروج ارز شکل گرفته است، با انتقادات بسیاری مواجه است. ازجمله اقدامات دولت درراستای افزایش تعرفه خودروها می‌توان به مصوبه هیئت‌وزیران در جلسه 22/9/1396 در مورد دستورالعمل واردات خودروهای سواری اشاره کرد که بر اساس آن تعرفه واردات خودروهای سواری بنزینی و دیزلی بین 55 الی 95 درصد و واردات خودروهای هیبریدی به 25 الی 65 درصد بر اساس حجم موتور افزایش یافت. ازجمله مهم‌ترین انتقاداتی که نسبت به افزایش تعرفه‌ها مطرح بود اشاره به ‌جایگاه مهم صنعت خودروی هیبریدی در چشم‌انداز آینده بازار خودرو جهانی، پایین‌تر بودن میزان مصرف خودروهای هیبریدی و پایین بودن میزان آلایندگی این نوع خودروهاست. به‌رغم اینکه استدلال‌های مطرح شده منطقی به نظر می‌رسد اما به نظر می‌رسد بخشی از واقعیت‌ها در رابطه با خودروهای هیبریدی نادیده گرفته می‌شود. ازجمله نادیده گرفتن تمایز میان خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی، توجه نکردن به نوع آلاینده‌های شهرهای بزرگ، اغراق در رابطه با میزان مصرف بنزین و عدم توجیه برای مشابهت تعرفه خودروی برقی و خودروی هیبریدی اشاره کرد.