تفاوت زیادی در چگونگی و میزان شیوع کروناویروس و روش‌های مواجهه در کشورهای مختلف وجود دارد. برخی در طول این زمان سپری شده تنها موارد محدودی ابتلا داشته‌اند ولی برخی دیگر در همین مدت شاهد شیوع سهمگین ویروس بوده‌اند. البته آمارهای منتشر شده در مورد میزان شیوع یا حداقل چگونگی و زمان آغاز شیوع مبهم است چرا که برخی کشورها در انجام تست‌های تشخیصی و قابلیت کمّی و کیفی آن ضعیف هستند و یا در گزارش موارد ابتلا و مرگ، شفاف و سریع نیستند.کشورهایی که موفقیت چشمگیری در مهار شیوع کروناویروس و تخفیف و کنترل آن داشته‌اند غالباً از کشورهایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تجربه شیوع ویروس سارس یا در سال‌های بعد تجربه شیوع ویروس مرس را داشته‌اند و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های خوبی برای آمادگی از قبل داشته‌اند و توانسته‌اند ظرفیت‌سازی در حکومت و توانمندسازی مردم را به خوبی پیش ببرند به‌طوری‌که همین حافظه تاریخی بحران بوده که احتمالاً منجر به ظرفیت حکومتی چابک‌تر، آمادگی بهتر جامعه و تمایل بیشتر و حتی داوطلبانه مردم به پیروی از محدودیت‌های تحرک اجتماعی و زندگی روزمره برای جلوگیری از شیوع عفونت در این کشورها شده است.
خبر مطالعات کرونا
در روزهای گذشته موضوع چگونگی بازگشایی مدارس در سال آینده تحصیلی دغدغه بخش بزرگی از جامعه است. خانواده‌ها، اهالی مدرسه و تصمیم گیران توأمان نگران وضعیت تحصیلی و سلامتی دانش‌آموزان در شرایط فعلی‌اند و به‌زودی قرار است جزئیات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99-1400 اعلام شود. این دغدغه باعث می‌شود توجهات به اقدامات جهانی دراین‌باره معطوف شود.
خبر مطالعات کرونا
گفتگوی راهبردی «شبیه‌سازی ‌جمعیتی‌ گزینه‌های‌ سیاستی‌ مرتبط ‌با‌ شیوع‌ بیماری‌کووید-19 در ‌ایران» با سخنرانی دکتر حسن عینی زیناب عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز چهارشنبه مورخ 21 خردادماه 1399 16 به‌صورت آنلاین برگزار شده است. دکتر حسن عینی‌زیناب در این نشست 8 سناریو مختلف شیوع بیماری کووید ۱۹ را بررسی کردند.
خبر ع