مسئله‌شناسی راهبردی توسعه در استان مرکزی

استان مرکزی؛ رتبه چهارم توسعه‌یافتگی

گزارش حاضر بازتاب چالش‌های توسعه در استان مرکزی است که توسط کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و با همکاری «اتاق فکر استان مرکزی»، نخبگان دانشگاهی، مدیران ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرایی استان، نمایندگان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی، فعالان مدنی و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد استان تهیه شده است.
یافته‌های‌ پژوهشی سیاستی عمومی

مسئله‌شناسی راهبردی توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد

رشد بی‌رویه کانون‌های شهری

گزارش حاضر بازتاب چالش‌های توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که توسط کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و با همکاری «اتاق فکر استان کهگیلویه و بویراحمد»، نخبگان دانشگاهی، مدیران ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرایی استان، نمایندگان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی، فعالان مدنی و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد استان تهیه شده است. این گزارش حاصل نشستی است که در روزهای 28 و 29 تیر 1395 در دانشگاه یاسوج برگزار شده است.

مسئله‌شناسی راهبردی توسعه در استان لرستان

استان بیکاری

از لحاظ ساختاری، نوشتار حاضر در سه حوزه سیاستی تنظیم شده است که توصیف‌ها و تبیین‌هایی که از هر حوزه می‌شود، از نظر تحلیلی به حوزه‌های دیگر نیز کمک می‌کند:1- حوزه سیاست اقتصادی، صنعتی و گردشگری2- حوزه سیاست محیط‌زیست، آب و کشاورزی3- حوزه سیاست اجتماعی و فرهنگیدر انتهای گزارش نیز، به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مسائل استان در سه حوزه نامبرده پرداخته می‌شود.
گزارش حاضر که بازتاب چالش‌های توسعه در استان اردبیل است، توسط کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و با بهره‌گیری از گزارش‌های ارسالی از سوی «اتاق فکر استان اردبیل» تهیه و تدوین‌شده است. در تهیه این گزارش علاوه بر آرای نخبگان از تحلیل داده‌های اسنادی، مانند سند آمایش سرزمین استان، گزارش رصد شاخص‌های استان، گزارش‌های سازمانی و تحلیل رسانه‌های محلی استفاده شده است.

با تأکید بر مخاطرات زیست‌محیطی در صنعت نفت و گاز

الزامات حقوقی امنیت انرژی

حکمرانی بهینه با رویکرد تأمین امنیتِ بلندمدت انرژی و ملاحظات زیست‌محیطی جهت برقراری تعادل و توازن میان منافع اقتصادی پروژه‌ها و دغدغه‌های زیست‌محیطی نیاز به تعامل و سازگاری دارند. به دلیل ماهیت فراملی مخاطرات زیست‌محیطی قراردادهای صنعت نفت و گاز، مسئولیت پیمانکاران و شرکت‌های فراملی باید توسط نظام مسئولیت اجتماعی، استانداردهای صنعتی و زیست‌محیطی بین‌المللی نظارت شود. همچنین سیاستگذاران حوزه امنیت انرژی باید مخاطرات زیست‌محیطی پروژه‌های مرتبط با انرژی را به عنوان جدیدترین بعد امنیت انرژی مورد ارزیابی و کنترل قرار دهند.

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

روند سیاستگذاری توسعه و توازن منطقه‌ای در برنامه‌های توسعه ایران

بررسی تعادل و توازن بین مناطق یکی از مباحث اساسی در حوزه سیاستگذاری منطقه‌ای است. در این مقاله سعی شده است که، پس از آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه کشور در خصوص سیاستگذاری توسعه و توازن منطقه‌ای، با استفاده از شاخص ویلیامسون، نابرابری بین مناطق در دولت‌های اصلاحات، عدالت‌خواه و اعتدال‌گرا بررسی شود.

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

ارائه مدل بهبودیافته دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران

در چند سال گذشته، توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و در نتیجه تأمین مالی نوآوری و فناوری، به منظور بهبود فضای کسب‌وکار، مورد توجه مدیران و سیاستگذاران قرار گرفته است. چالش اصلی که با گذشت زمان و اجرای مدل‌های موجود نمایان شد، این است که معیارهای دانش‌بنیان بودن یا دانش‌بنیان شدن یک شرکت با معیارها و شاخص‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است.

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

مفهوم‌پردازی حکمرانی مسئولانه مبتنی بر فناوری اطلاعات در جهت نیل به الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت

اداره امور عمومی، از دیرباز، در شمار دغدغه‌های اصلی جوامع گوناگون بوده است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که به حکمرانی مسئولانه مبتنی بر فناوری اطلاعات، با توجه به رهنمودهای ناظر بر خط‌مشی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، چگونه توجه می‌شود؟ رویکرد پژوهش استقرایی و نحوه انجام آن کیفی است و بر اساس نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (رویش نظریه‌ها)، ابعاد قابل توجه در این رابطه استخراج و الگوی حکمرانی مسئولانه به مثابه مبتنی بر فناوری اطلاعات بر اساس مدل پارادایم ارائه شده است.

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

راهبرد ایران در فناوری غنی‌سازی اورانیوم: دلایل و پیامدها

این پژوهش قصد دارد فرآیند دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم را توضیح دهد و عوامل مؤثر در تصمیم راهبردی جمهوری اسلامی در پیگیری این برنامه را تبیین کند. یورش نظامی عراق و تحریم‌های تسلیحاتی و اقتصادی غرب در دهه ۱۹۸۰، این پند گران‌سنگ را به نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی داد که باید نیرومند شود و -بدون این‌که قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد- بازدارندگی پایدار فراهم کند. هدف کلیدی این مقاله پاسخگویی به این پرسش است که قصد ایران از دنبال کردن فناوری غنی‌سازی اورانیوم چه بود و چه الزاماتی آن را وادار ساخت پا در این راه پرهزینه بگذارد؟

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

موانع همکاری دولت‌ها در مسائل زیست‌محیطی از منظر اقتصاد سیاسی نوگرامشی‌گرایی

در دهه‌های اخیر، همکاری‌های بین‌المللی گسترده‌ای در قالب کنوانسیون‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی برای مقابله با تهدیدات جهانی ناشی از تغییرات زیست‌محیطی شکل گرفته است. این همکاری‌ها به‌رغم وجود دستورالعمل‌های الزام‌آور در کنوانسیون‌های مختلف، در عمل موفقیت‌آمیز نبوده است. هدف این مقاله تبیین قرائتی انتقادی از موانع همکاری مؤثر دولت‌ها در زمینه مسائل جهانی زیست‌محیطی بر اساس رویکرد نوگرامشی‌گرایی در روابط بین‌الملل است. سؤال این است که چرا باوجود آگاهی فزاینده از فوریت تهدیدات زیست‌محیطی، در عمل همکاری دولت‌ها فراتر از ارائه دستورالعمل‌های ارزشی و آرمانی نرفته و مشکلات زیست‌محیطی کماکان یکی از پایدارترین مسائل حل نشده بین‌المللی باقی مانده است؟