تبیینی چند سطحی و بین‌رشته‌ای از حادثه قطع برق ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ و پدیده ریزگردها در استان خوزستان

ریزگردها، قطع برق و پیچیدگی در استراتژیک‌ترین استان ایران

حادثه قطع برق در استان خوزستان در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵، علیرغم آنکه ممکن است در نگاه اول و با تاکید بر علل سطح اول وقوع این پدیده، به راحتی قابل تبیین باشد، اما با دیدی عمیق‌تر به موضوع و واکاوی مجموعه لایه‌های دوم و سوم موثر بر این رخداد می‌توان به مجموعه پیچیده‌ای از عوامل دست یافت که همین پیچیدگی مجموعه عوامل، ارائه راهکارهایی دقیق و ثمربخش برای آن را دشوار می‌نماید.
مقاله سیاستی ریزگردها ایران
در کشورهای مختلف از روشهای گوناگونی برای معاینۀ فنی خودروها استفاده می‌شود. این روش‌ها حاوی انواع مختلف بارگذاری بر خودرو در آزمون آلایندگی و همچنین آلاینده‌های مورد سنجش در آزمون هستند. دکتر عباس ملکی (دانشیارِ دانشکدۀ مهندسی انرژی در دانشگاه صنعتی شریف) و امین حسنی (دانشجوی دکتریِ دانشکدۀ مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف) در مقاله‌ای به تکامل روش معاینه فنی خودروها و ضرورت بازنگری در شیوه فعلی معاینه فنی در تهران پرداختند.
وحید کفیلی (دکتری اقتصاد از دانشگاه شهیدچمران اهواز)، سعید هاشمی (کارشناس ارشد اقتصاد) و فائزه مرندی (کارشناس ارشد اقتصاد) در مقاله‌ای به نقش آموزش بر رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شدت انرژی پرداختند.
همه خبر (3)مقاله سیاستی (3)یافته‌های‌ پژوهشی سیاستی (7)

تبیینی چند سطحی و بین‌رشته‌ای از حادثه قطع برق ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ و پدیده ریزگردها در استان خوزستان

ریزگردها، قطع برق و پیچیدگی در استراتژیک‌ترین استان ایران

حادثه قطع برق در استان خوزستان در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵، علیرغم آنکه ممکن است در نگاه اول و با تاکید بر علل سطح اول وقوع این پدیده، به راحتی قابل تبیین باشد، اما با دیدی عمیق‌تر به موضوع و واکاوی مجموعه لایه‌های دوم و سوم موثر بر این رخداد می‌توان به مجموعه پیچیده‌ای از عوامل دست یافت که همین پیچیدگی مجموعه عوامل، ارائه راهکارهایی دقیق و ثمربخش برای آن را دشوار می‌نماید.
مقاله سیاستی ریزگردها ایران
تأمین انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین دلایل توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است. شاخص‌های کلان اقتصادی نیز در پی توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.
سیدصادق ضرغامی (پژوهشگر مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی) و محمد ذاکری (استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن) در مقاله‌ای به مطالعه تطبیقی راهبردهای کلان انرژی در ایران با کشورهای مختلف پرداختند. بخش انرژی کشور، یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت است که علاوه بر تأمین انرژی داخلی، سهم عمده‌ای از درآمد ناخالص ملی را نیز بر عهده دارد. براساس بحث‌های نظری، دولت می‌تواند نقش مهمی در تغییرات مصرف انرژی داشته باشد.
خبر انرژی
حسین میرزایی (استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز)، مهدی دیانی (استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی تهران)، فاطمه اسدی زیدآبادی (دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی) و لیلا گرجی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه پیام نور کرج) در مقاله‌ای به بررسی اثر تغییرات قیمت نفت بر بازده بورس اوراق بهادار تهران به‌وسیله آزمون هم‌انباشتگی غیرخطی پرداخته‌اند.
وحید کفیلی (دکتری اقتصاد از دانشگاه شهیدچمران اهواز)، سعید هاشمی (کارشناس ارشد اقتصاد) و فائزه مرندی (کارشناس ارشد اقتصاد) در مقاله‌ای به نقش آموزش بر رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شدت انرژی پرداختند.
در کشورهای مختلف از روشهای گوناگونی برای معاینۀ فنی خودروها استفاده می‌شود. این روش‌ها حاوی انواع مختلف بارگذاری بر خودرو در آزمون آلایندگی و همچنین آلاینده‌های مورد سنجش در آزمون هستند. دکتر عباس ملکی (دانشیارِ دانشکدۀ مهندسی انرژی در دانشگاه صنعتی شریف) و امین حسنی (دانشجوی دکتریِ دانشکدۀ مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف) در مقاله‌ای به تکامل روش معاینه فنی خودروها و ضرورت بازنگری در شیوه فعلی معاینه فنی در تهران پرداختند.

عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم

جریان امید

افزایش ظرفیت نصب شده نیروگاهی به طور متوسط سالانه 4 هزار مگاوات با رویکرد افزایش راندمان، افزایش ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به طور متوسط سالانه هزار مگاوات، اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق بر مبنای عرضه و تقاضا و توسعه بازار برق و افزایش کاربرد کنتورهای هوشمند برق (AMI)برای مشترکین جدید به میزان یک میلیون مشترک از جمله اهدافی است که وزارت نیرو در سطح راهبردی و کلان می‌تواند مورد توجه قرار دهد.
پس از تجربۀ کاهش وابستگی به واردات بنزین در نیمۀ دوم دهۀ 1380، در دهۀ 1390، به‌تدریج واردات این فراوردۀ استراتژیک روند صعودی به خود گرفته به‌طوری که واردات بنزین در سال 1395، بیش از 6.5 برابر سال 91 شده است. توقف استفاده از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها، عدم رشد کمّی قابل توجه در تولید فراورده، رها شدن سیاست‌های کنترل مصرف و عدم گسترش استفاده از سوخت جایگزین را می‌توان از علل این پدیده برشمرد.
خبر انرژی