کمیسیون بهداشت و سلامت چین منتشر کرد:
طرح مهارتهای پیشگیری و کنترل ذاتالریه ناشی از ویروس کرونای جدید در مدارس
چندی پیش شورای دولتی چین در پاسخ به مکانیسم پیشگیری و کنترل همگانی اپیدمی ذاتالریه ناشی از ویروس کرونای جدید، «دقت در پیشگیری و کنترل علمی اپیدمی ذاتالریه ناشی از کرونای جدید بر طبق قانون» را چاپ و توضیح کرده و در قالب ضمیمه نیز طرح مهارتهای پیشگیری و کنترل ذاتالریه ناشی از ویروس کرونای جدید در مراکز آموزشی منتشر کرد.
این طرح با تکیه بر آمادگی پیش از شروع ترم مراکز آموزشی، مراقبتهای بهداشتی پس از شروع ترم به همراه نحوهی برخورد برای برآوردن نیازهای فوری در صورت پیش آمدن نشانههای مشکوک به آلوده شدن و غیره، انتظارات فنی را ارائه داده است.
این طرح با تکیه بر آمادگی پیش از شروع ترم مراکز آموزشی، مراقبتهای بهداشتی پس از شروع ترم به همراه نحوهی برخورد برای برآوردن نیازهای فوری در صورت پیش آمدن نشانههای مشکوک به آلوده شدن و غیره، انتظارات فنی را ارائه داده است.
انجمن پیشبرد علوم آمریکا منتشر کرد:
آیا راهبرد چین در کووید-19 میتواند در سایر نقاط جهان هم جواب بدهد؟
انجمن پیشبرد آمریکا در مقالهای با عنوان «آیا راهبرد کووید-19 چین میتواند در سایر نقاط جهان هم جواب بدهد؟» نتیجهگیری کرده است که کاهش سریع در تعداد موارد مبتلایان به کروناویروس در چین، واقعی است، اما این کار با هزینه زیادی انجام شده است.
این پروتکل برای شناسایی و مدیریت تماسهای نزدیک با موارد آلوده به عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید و کنترل مؤثر شیوع این بیماری براساس درک فعلی از عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید، که دورة نهفتگی آن تا 14 روز به طول میانجامد و انتقال از انسان به انسان صورت میگیرد، تهیه و تنظیم شده است.
گروه پژوهشی پروفسور جُنگ منتشر کرد:
نتایج تحلیل بیماران مبتلا به کرونا ویروس در چین
گروه پژوهشی پروفسور جُنگ، طی مقالهای آخرین تحقیقات در مورد کرونا ویروس جدید را که حاصل بررسیهای انجام گرفته بر روی بزرگترین فضای نمونه مبتلایان به این ویروس بوده را در org.medrxiv.www منتشر کرد.
مجله ساینس منتشر کرد:
تلاش مدلسازان برای پیشبینی آینده همهگیری کووید-19
متخصصان بیماری به طور گستردهای بر این موضوع متمرکز هستند که چگونه عفونتهای کروناویروس به اینجایی که هستیم رسیده است. بهبود جمعآوری و اشتراکگذاری دادهها میتواند پیشبینیهای آینده را ارتقا بخشد.
مجله مرور سریع (Rapid Review) منتشر کرد:
تأثیرات روانی قرنطینه و چگونگی کاهش آن
در ماه دسامبر 2019 و به دنبال شیوع بیماری کروناویروس جدید، بیشتر کشورها از افرادی که بهطور بالقوه با این بیماری در تماس بودهاند، درخواست کردند که خودشان را در خانه یا در یک مرکز قرنطینه اختصاصی، ایزوله کنند. تصمیمگیری در مورد چگونگی اجری قرنطینه باید برمبنای بهترین شواهد موجود باشد. مجله مرور سریع (Rapid Review) با استفاده از آمار و اطلاعات سه پایگاه داده الکترونیکی، تأثیرات روانی قرنطینه را مورد بحث و بررسی قرار داد. از 3166 مقاله یافت شده در این سه پایگاه، 24 مقاله در این گزارش منظور شده است. بیشتر مقالات مورد بررسی، به اثرات روانی منفی قرنطینه، از جمله اختلال استرسی پس از آسیب روانی، آشفتگی و خشم پرداختهاند. عوامل استرسزا عبارتند از: طولانی بودن مدت زمان قرنطینه، ترس از بیماری، سرخوردگی، حوصله سر رفتگی، تأمین مایحتاج، اطلاعات ناکافی، ضرر و زیان مالی و بدنامی.
در شرایطی که قرنطینه ضروری انگاشته شود، مقامات باید این مسائل را مد نظر داشته باشند: نباید افراد را بیشازحد مورد نیاز قرنطینه کنند؛ دلایل روشن و منطقی برای قرنطینه و اطلاعات مربوط به پروتکلها ارائه دهند؛ و از تأمین منابع و تدارکات کافی اطمینان حاصل کنند. برانگیختن حس ایثار و نوعدوستی مردم از طریق یادآوری مزایا و منافع قرنطینه برای طیف وسیعی از اقشار جامعه، میتواند مثمر ثمر و راهگشا باشد.
در شرایطی که قرنطینه ضروری انگاشته شود، مقامات باید این مسائل را مد نظر داشته باشند: نباید افراد را بیشازحد مورد نیاز قرنطینه کنند؛ دلایل روشن و منطقی برای قرنطینه و اطلاعات مربوط به پروتکلها ارائه دهند؛ و از تأمین منابع و تدارکات کافی اطمینان حاصل کنند. برانگیختن حس ایثار و نوعدوستی مردم از طریق یادآوری مزایا و منافع قرنطینه برای طیف وسیعی از اقشار جامعه، میتواند مثمر ثمر و راهگشا باشد.
وزارت بهداشت و مددکاری اجتماعی انگلستان منتشر کرد:
کروناویروس: برنامه اقدام
در این نوشتار، دستورالعمل انگلستان برای مقابله با کروناویروس با عنوان «کروناویروس: برنامه اقدام» معرفی و منتشر میشود.
یونسکو به عنوان سازمان مرجع بینالمللی در حوزه آموزش و فرهنگ از ابتدای همهگیر شدن کرونا در جهان برنامهها و پیشنهاداتی را به کشورهای درگیر با این بیماری در زمینه آموزش از راه دور ارائه کرده است. همچنین دبیرکل و معاون دبیر کل این سازمان مصاحبهای را دراینباره ایراد کردهاند. در ادامه ضمن مرور اقدامات یونسکو در این زمینه، گزارش این سازمان درباره کشورهای درگیر و توصیههای آن در مورد آموزش از راه دور مرور شده است. این پیشنهادات هم برای سیاستگذاران و هم برای معلمان و مدیران مدارس قابل استفاده و آموزنده است.