آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز بیش از 25 سال است که در کشورمان برگزار شده است و تصویر بلندمدت مناسبی از وضعیت آموزش‌ها در کشورمان ارائه می‌دهد. تحلیل نتایج این آزمون‌ها بر اساس مؤلفه‌هایی همچون؛ منطقه جغرافیایی و وضعیت اقتصادی خانواده دانش‌آموزان که توسط مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز انجام می‌گیرد، اطلاعات ارزشمند و راهبردی بسیار حیاتی در اختیار سیاستگذاران کشور قرار می‌دهد. به‌رغم این موضوعات و همچنین هزینه‌هایی که کشورمان برای شرکت در آزمون‌ها و تحلیل نتایج آن پرداخت می‌کند، هنوز توجه لازم به یافته‌های آزمون تیمز و پرلز در کشورمان صورت نمی‌گیرد. در همین رابطه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشستی با عنوان «دلالت‌های سیاستی مطالعه تیمز 2019» که در تاریخ 28 بهمن 99 برگزار شد، یافته‌های آزمون تیمز 2019 را مورد بررسی و ارزیابی اساتید و کارشناسان آموزش و پرورش قرار دادند.
خبر گزارش نشست

همزمان با معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس منتشر می شود:

وزارت آموزش و پرورش؛ اقدامات و دستاوردها

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ در گزارشی با عنوان «اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - وزارت آموزش و پرورش» به تبیین فعالیت‌های انجام گرفته در وزارتخانه آموزش و پرورش در دولت یازدهم پرداخته است.
یافته‌های‌ پژوهشی سیاستی عمومی

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

ارائه مدل بهبودیافته دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران

در چند سال گذشته، توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و در نتیجه تأمین مالی نوآوری و فناوری، به منظور بهبود فضای کسب‌وکار، مورد توجه مدیران و سیاستگذاران قرار گرفته است. چالش اصلی که با گذشت زمان و اجرای مدل‌های موجود نمایان شد، این است که معیارهای دانش‌بنیان بودن یا دانش‌بنیان شدن یک شرکت با معیارها و شاخص‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است.
آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز بیش از 25 سال است که در کشورمان برگزار شده است و تصویر بلندمدت مناسبی از وضعیت آموزش‌ها در کشورمان ارائه می‌دهد. تحلیل نتایج این آزمون‌ها بر اساس مؤلفه‌هایی همچون؛ منطقه جغرافیایی و وضعیت اقتصادی خانواده دانش‌آموزان که توسط مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز انجام می‌گیرد، اطلاعات ارزشمند و راهبردی بسیار حیاتی در اختیار سیاستگذاران کشور قرار می‌دهد. به‌رغم این موضوعات و همچنین هزینه‌هایی که کشورمان برای شرکت در آزمون‌ها و تحلیل نتایج آن پرداخت می‌کند، هنوز توجه لازم به یافته‌های آزمون تیمز و پرلز در کشورمان صورت نمی‌گیرد. در همین رابطه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشستی با عنوان «دلالت‌های سیاستی مطالعه تیمز 2019» که در تاریخ 28 بهمن 99 برگزار شد، یافته‌های آزمون تیمز 2019 را مورد بررسی و ارزیابی اساتید و کارشناسان آموزش و پرورش قرار دادند.
خبر گزارش نشست

همزمان با معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس منتشر می شود:

وزارت آموزش و پرورش؛ اقدامات و دستاوردها

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ در گزارشی با عنوان «اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - وزارت آموزش و پرورش» به تبیین فعالیت‌های انجام گرفته در وزارتخانه آموزش و پرورش در دولت یازدهم پرداخته است.
یافته‌های‌ پژوهشی سیاستی عمومی

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

ارائه مدل بهبودیافته دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران

در چند سال گذشته، توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و در نتیجه تأمین مالی نوآوری و فناوری، به منظور بهبود فضای کسب‌وکار، مورد توجه مدیران و سیاستگذاران قرار گرفته است. چالش اصلی که با گذشت زمان و اجرای مدل‌های موجود نمایان شد، این است که معیارهای دانش‌بنیان بودن یا دانش‌بنیان شدن یک شرکت با معیارها و شاخص‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است.

فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:

مقایسه سیاستگذاری آموزشی ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی

آموزش‌وپرورش تطبیقی حوزه‌ای از آموزش است که نظام آموزشی یک کشور را با استفاده از اطلاعات و نظام‌های آموزشی دیگر کشورها تحلیل و سیاست‌هایی برای بهبود آموزش طراحی می‌کند.

در نشست «مسئله‌شناسی کنکور و بررسی چالش‌های اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو» مطرح شد:

سهم ۵۰ درصدی «سهمیه‌ای‌ها» از رشته‌های پزشکی

نشست «مسأله شناسی کنکور و بررسی چالش‌های اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو» روز چهارشنبه مورخ دوم مرداد ۱۳۹۸ در محل تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.
گزارش نشست
کتاب «راهنمای نگارش گزارش‌های راهبردی در حوزه سیاستگذاری عمومی؛ برای مشاوره‌دهندگان سیاسی در اروپای مرکزی و شرقی» نوشته ایون یانگ و لیزا کوئین نوشته شده است. این کتاب توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ترجمه شده است.
سیده گل‌افروز رمضانی (دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی توسعۀ آموزش عالی دانشگاه کردستان)، امید مهنی (دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی) و نعمت‌الله عزیزی (استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان) در مقاله‌ای به موضوع چالش‌های آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود آن پرداختند. این مقاله در شماره ۲۹ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی به چاپ رسیده است.
خبر توانمندسازی