راهنمایی برای تدوین طرح درس کلاسی در آموزش از راه دور

تفکیک و بازسازی سه مرحله یادگیری خارج از کلاس درس

در این یادداشت کوتاه تلاش شده است طرح‌واره یاددهی-یادگیری برای این منظور صورت‌بندی و پیشنهاد شود. این طرح‌واره پیشنهادی که با استفاده از امکانات شبکه اجتماعی در پیام‌رسان‌ها قابل‌اجراست، می‌تواند حدی از تعامل و جریان بازخورد را بین دانش‌آموزان و معلم ایجاد نماید؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد، عنصر اصلی یادگیری جمعی که در کلاس درس رخ می‌دهد، همین تعامل و روابط است. این طرح‌واره یاددهی-یادگیری کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند در دروس مختلف و پایه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد.
خبر عمومی

راهنمایی برای تدوین طرح درس کلاسی در آموزش از راه دور

تفکیک و بازسازی سه مرحله یادگیری خارج از کلاس درس

در این یادداشت کوتاه تلاش شده است طرح‌واره یاددهی-یادگیری برای این منظور صورت‌بندی و پیشنهاد شود. این طرح‌واره پیشنهادی که با استفاده از امکانات شبکه اجتماعی در پیام‌رسان‌ها قابل‌اجراست، می‌تواند حدی از تعامل و جریان بازخورد را بین دانش‌آموزان و معلم ایجاد نماید؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد، عنصر اصلی یادگیری جمعی که در کلاس درس رخ می‌دهد، همین تعامل و روابط است. این طرح‌واره یاددهی-یادگیری کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند در دروس مختلف و پایه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد.
خبر عمومی
هفته قبل اولین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی برگزار و این شورا رسماً کار خود را آغاز کرد، شورایی که برای بار سوم در حوزه مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور تشکیل می‌شود.
در این مختصر به نکاتی درباره تحصیل مقطع دکتری در دانشگاه‌های سوئد می‌پردازیم. طبعاً پس از مطالعه الگوهای مقطع دکتری در سایر کشورها برای تحلیل سیاست‌های حاکم بر آنها در موقعیت بهتری خواهیم بود.
با مطالعه ارتش‌های بزرگ دنیا مشخص می‌شود که این ارتش‌ها هم زمانی ارتش یادگیرنده بود‌ه‌اند. در اوایل رقابت تسلیحاتی غرب و شوروی، کشور شوروی از لحاظ تجهیزات و فن‌آوری بسیار عقب بود، اما مهمترین نقطه قوت ارتش شوروی تاکید بر مفاهیم و نظریه‌های کل‌گرایانه بومی بود. روسها به سرعت شروع به یادگیری از ارتش‌های غربی در زمینه فن‌آوری نمودند اما ساختار و مفاهیم بومی سازمانی خود را حفظ کردند.
مقاله سیاستی سیاست داخلی

چیستی، چرایی و چگونگی در ایران معاصر

مسئله سیاست فرهنگی دانشگاهی

موضوع مقاله حاضر نوعی «تحلیل فرهنگی» از جامعه و دانشگاه و آموزش عالی در ایران امروز است. در اینجا «سیاست فرهنگی دانشگاهی» منظور ماست نه سیاست فرهنگی در دانشگاه. استدلال اصلی متن این است که سیاستگذاری فرهنگی در نظام آموزش عالی ایران توجه جدی به گسترش «فرهنگ دانشگاهی» نکرده است.

لزوم توجه به مفهوم «فرآیند نوآوری» در کاهش فاصله بین علم تا عمل

«پژوهش و فناوری» یا «پژوهش و نوآوری»

قرار دادن پژوهش و فناوری کنار یکدیگر، خطای پارادایمی است که کشور ما را از توسعه مبتنی بر نوآوری به عقب رانده است. لذا شایسته است، بجای پژوهش و فناوری، پژوهش و نوآوری، هم در حوزه محتوایی و هم نهادی، مبدل به اولویت اصلی راهبری توسعه کشور گردد.
در این مقاله، ابتدا سلسله‌مراتب شهرهای جهانی بر مبنای شاخص‌های مطالعاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و فضای خطی و یکپارچه جهانی ترسیم می‌گردد و سپس بازتاب فضایی آن در کلانشهر تهران که دارای بهره‌گیری اندک از آثار جهانی‌شدن است، تحلیل می‌شود.