چرا این روزها تماشای تلویزیون رنج‌آورتر شده است؟ ترجیح تماشای تلویزیون‌های ماهواره‌ای بر تلویزیونی که قرار است ملی باشد، دردناک‌تر شده است. درد عظیم‌تر این است که ببینیم تلویزیون خودمان درصدد برآمده است با نسخه‌های دستکاری‌شده‌ای از ترفندهای تلویزیون‌های دیگر، مخاطب جلب کند. تلویزیونی که قرار است با استمداد از ظرفیت‌های رسانه‌ای مروج ارزش‌ها، معرفت و حکمت بومی باشد، در عوض دارد آن‌ها را در سطح اقتضائات «تلویزیون» و «رسانه‌ای بودن» فرو می‌کاهد. یکی از برنامه‌هایی که در پس هیاهوهای فرمی و صوری آن کاستی‌های قابل تأملی دارد، «عصر جدید» است.

برای اولین‌بار منتشر می‌شود:

همبستگی ملی؟!

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در اسفندماه سال ۹۷، بخش مقدمه و نتیجه‌گیری گزارش تحلیل و ارزیابی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فجر ۹۷ با عنوان «سیمای سیمرغ» را منتشر کرد. هدف این پژوهش فهم و ارزیابی «تصویری» بود که فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» از «ایران» بازنموده‌اند. همزمان با اکران ۵ فیلم از فیلم‌های جشنواره ۹۷ یعنی «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «زهرمار»، «متری شیش و نیم» و «تختی»، نقد جداگانه هر فیلم برای اولین‌بار منتشر می‌شود.
محسن طاهری دمنه استادیار گروه آینده‌پژوهی دانشکدۀ علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان به تحلیلی آینده‌پژوهانه درباره عناصر سازندۀ تصاویر آینده پرداخته است. این مقاله در شماره ۲۹ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی به چاپ رسیده است.
خبر سبك زندگی و اوقات فراغت
همه خبر (1)مقاله سیاستی (3)یافته‌های‌ پژوهشی سیاستی (5)
چرا این روزها تماشای تلویزیون رنج‌آورتر شده است؟ ترجیح تماشای تلویزیون‌های ماهواره‌ای بر تلویزیونی که قرار است ملی باشد، دردناک‌تر شده است. درد عظیم‌تر این است که ببینیم تلویزیون خودمان درصدد برآمده است با نسخه‌های دستکاری‌شده‌ای از ترفندهای تلویزیون‌های دیگر، مخاطب جلب کند. تلویزیونی که قرار است با استمداد از ظرفیت‌های رسانه‌ای مروج ارزش‌ها، معرفت و حکمت بومی باشد، در عوض دارد آن‌ها را در سطح اقتضائات «تلویزیون» و «رسانه‌ای بودن» فرو می‌کاهد. یکی از برنامه‌هایی که در پس هیاهوهای فرمی و صوری آن کاستی‌های قابل تأملی دارد، «عصر جدید» است.

برای اولین‌بار منتشر می‌شود:

همبستگی ملی؟!

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در اسفندماه سال ۹۷، بخش مقدمه و نتیجه‌گیری گزارش تحلیل و ارزیابی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فجر ۹۷ با عنوان «سیمای سیمرغ» را منتشر کرد. هدف این پژوهش فهم و ارزیابی «تصویری» بود که فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» از «ایران» بازنموده‌اند. همزمان با اکران ۵ فیلم از فیلم‌های جشنواره ۹۷ یعنی «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «زهرمار»، «متری شیش و نیم» و «تختی»، نقد جداگانه هر فیلم برای اولین‌بار منتشر می‌شود.
محسن طاهری دمنه استادیار گروه آینده‌پژوهی دانشکدۀ علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان به تحلیلی آینده‌پژوهانه درباره عناصر سازندۀ تصاویر آینده پرداخته است. این مقاله در شماره ۲۹ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی به چاپ رسیده است.
خبر سبك زندگی و اوقات فراغت

بازنمایی ایران در فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فجر

سیمای سیمرغ

تحلیل حاضر متکی بر تجربه سال گذشته و با هدف توصیف و تحلیل متن حاصل از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره فجر ۹۷ سامان یافت تا مشخص شود در این متن چه چیزهایی با چه درجه از وضوح «بازنمایی»، «انکار»، «بزرگنمایی»، «تحقیر» یا «وعده داده» می‌شود.

اقتصاد ناپیدای تلویزیون

سیاست ارتباطی یا بخت آزمایی عمومی

برنامه‌های تلویزیونی و خصوصا برنامه‌های ورزشی جولانگاه تبلیغاتی شده‌است که مخاطب را دعوت می‌کند با هزینه‌ای اندک در مسابقه‌ای شرکت کند که مآلا به یک قرعه‌کشی و انتخاب یک یا چند برنده خوش‌شانس و اهدای جایزه‌ای قابل توجه می‌انجامد.

گزارش بررسی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم

میدان مناقشه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چند چالش اساسی و عمده از جمله «تعدد نهادها و مراکز تاثیرگذار در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در عرصه فرهنگ و هنر»، «ناکارآمدی ساختار و کمبود نیروی انسانی متخصص»، «محدودیتهای فقهی و شرعی» و «ضعف اقتصاد فرهنگ» مواجه است.
با توجه به نقش بالقوۀ شبکۀ ملی اطلاعات در سیاست‌گذاری و سامان‌دهی فرهنگی فضای مجازی در کشور، در پژوهش حاضر، جایگاه این طرح در سیاست‌های فرهنگی مجموعه‌ای از اسناد مهم و بالادستی جمهوری اسلامی ایران مطالعه می‌شود.