گفتگوی راهبردی «تحولات خانواده در جوامع غربی» با سخنرانی دکتر علی جنادله (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) روز سه‌شنبه مورخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد.
خبر گزارش نشست
تصادفات جاده‌ای، یک بحران و مشکل عمده سلامت عمومی و از اولویت‌های سیاسی هر کشوری برای مقابله با آن در سراسر جهان است. در ایران، صدمات جاده‌ای نقش پررنگ‌تری دارد و در بین کشورهای با بدترین حالت ناامنی جاده‌ها، (وضعیت قرمز) در بین 5 کشور اول جهان قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه جمعیت کشور ایران کمتر از یک درصد کل جمعیت جهان است، اما درصد تلفات جاده‌ای این کشور 2 درصد تلفات جهانی و 1.5 برابر متوسط جهانی است. در کشور ایران برای ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات، با توجه به تجربه سایر کشورها و چالش‌های تشدید ناایمنی جاده‌ها در آینده، ابتدا نیازمند تدوین سناریو محتمل برای آینده ناایمنی جاده هستیم و سپس، در نظر گرفتن عواملی نظیر، تشکیل شورای دائم ایمنی جاده برای نظارت و ارزیابی ایمنی جاده می‌تواند بسیار مفید باشد.

سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO) منتشر کرد:

دستورالعمل بازگشایی گردشگری

این سند به‌وسیله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کمک اعضای کمیته بحران گردشگری متشکل از UNWTO، نمایندگان اتحادیه عضو، سازمان هوایی بین‌المللی ایکائو (ICAO)، سازمان کارگری بین‌المللی (ILO)، و بانک جهانی (WB)، بخش خصوصی-اعضای وابسته (UNWTO)، مشاورین حمل‌ونقل بین‌المللی (ACI)، انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA)، انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی یاتا (IATA)، و شورای سفر و گردشگری جهانی (WTTC) و دولت اسپانیا 28 ماه می سال 2020 در مادرید آماده شده است.
مقایسه سیاستی مطالعات کرونا
گفتگوی راهبردی «تحولات خانواده در جوامع غربی» با سخنرانی دکتر علی جنادله (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) روز سه‌شنبه مورخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد.
خبر گزارش نشست
تصادفات جاده‌ای، یک بحران و مشکل عمده سلامت عمومی و از اولویت‌های سیاسی هر کشوری برای مقابله با آن در سراسر جهان است. در ایران، صدمات جاده‌ای نقش پررنگ‌تری دارد و در بین کشورهای با بدترین حالت ناامنی جاده‌ها، (وضعیت قرمز) در بین 5 کشور اول جهان قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه جمعیت کشور ایران کمتر از یک درصد کل جمعیت جهان است، اما درصد تلفات جاده‌ای این کشور 2 درصد تلفات جهانی و 1.5 برابر متوسط جهانی است. در کشور ایران برای ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات، با توجه به تجربه سایر کشورها و چالش‌های تشدید ناایمنی جاده‌ها در آینده، ابتدا نیازمند تدوین سناریو محتمل برای آینده ناایمنی جاده هستیم و سپس، در نظر گرفتن عواملی نظیر، تشکیل شورای دائم ایمنی جاده برای نظارت و ارزیابی ایمنی جاده می‌تواند بسیار مفید باشد.

سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO) منتشر کرد:

دستورالعمل بازگشایی گردشگری

این سند به‌وسیله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کمک اعضای کمیته بحران گردشگری متشکل از UNWTO، نمایندگان اتحادیه عضو، سازمان هوایی بین‌المللی ایکائو (ICAO)، سازمان کارگری بین‌المللی (ILO)، و بانک جهانی (WB)، بخش خصوصی-اعضای وابسته (UNWTO)، مشاورین حمل‌ونقل بین‌المللی (ACI)، انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA)، انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی یاتا (IATA)، و شورای سفر و گردشگری جهانی (WTTC) و دولت اسپانیا 28 ماه می سال 2020 در مادرید آماده شده است.
مقایسه سیاستی مطالعات کرونا
حذف فقر و برقراری عدالت اجتماعی در کشور ایران با توجه به دستورات صریح دینی و قانونی در مقایسه با سایر کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است، به‌نحوی‌که از سال 1357 به این سو نهادهای مدنی-رفاهی فراوانی در راستای ایجاد رفاه و توزیع خدمات عمومی به جامعه تأسیس شده است. یکی از مهم‌ترین این نهادها کمیته امداد امام خمینی (ره) است.تحقیق حاضر با هدف بررسی توزیع و پراکندگی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در سطح 421 شهرستان کشور و همبستگی آن‌ها با عوامل اقتصادی (بیکاری و بعد خانوار) و اجتماعی (نرخ روستانشینی و سطح سواد) می‌پردازد.داده‌های پژوهش از سالنامه آماری سال 1394 و سرشماری عموی سال 1395 استخراج شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از متد لکه‌های داغ (Hot Spot) و آماره‌های محلی و سراسری Moran's I و LISA به عنوان رویکردهایی از ESDA استفاده شده است.یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بیشترین خانوارهای که تحت پوشش کمیته امداد، در شرق، جنوب و جنوب غرب کشور پراکنده شده‌اند. همچنین یافته‌های شاخص موران سراسری نشان داد توزیع خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در سطح کشور به صورت خوشه‌ای توزیع شده‌اند. توزیع فضایی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و همبستگی فضایی آن‌ها با عوامل اقتصادی (بیکاری و بعد خانوار) و اجتماعی (نرخ روستانشینی و سطح سواد) در سطح شهرستان‌های کشور از یک الگوی خاص پیروی نمی‌کند بلکه هر منطقه با توجه به مقتضیات محلی منطقه‌ای الگوی خاصی از همبستگی را پذیرا هستند.
امروزه؛ ابعاد اجتماعی فضای شهری بیش از هر زمان مورد توجه برنامه‌ریزان قرار داشته و یافتن ارتباط بین کیفیت‌های فضایی و مفاهیم اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. از این‌رو آبشخور نظری پژوهش حاضر؛ مطلوبیت سنجی هم پیوندی مردم-فضا در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر زنجان با رویکرد توانمندسازی آن بوده است.با عنایت به گستره موضوعی و ابعاد مسأله، هدف پژوهش کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و بر رویکرد آینده‌پژوهی استوار بوده است.نتایج نشان داد توجه به محرکه اجتماعی شرط انکارناپذیر هم‌پیوندی مردم-فضا و توانمندسازی محله‌های اسکان غیررسمی شهر زنجان از این طریق بوده است، از این‌رو با توجه به وجود رابطه معنادار میان شاخص‌های اجتماعی هم‌پیوندی، بی‌توجهی به ظرفیت‌های اجتماعی بالفعل در تمهیدات برنامه‌ریزی و مداخله در این ناحیه، ارتقای کیفیت زندگی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.
تفاوت زیادی در چگونگی و میزان شیوع کروناویروس و روش‌های مواجهه در کشورهای مختلف وجود دارد. برخی در طول این زمان سپری شده تنها موارد محدودی ابتلا داشته‌اند ولی برخی دیگر در همین مدت شاهد شیوع سهمگین ویروس بوده‌اند. البته آمارهای منتشر شده در مورد میزان شیوع یا حداقل چگونگی و زمان آغاز شیوع مبهم است چرا که برخی کشورها در انجام تست‌های تشخیصی و قابلیت کمّی و کیفی آن ضعیف هستند و یا در گزارش موارد ابتلا و مرگ، شفاف و سریع نیستند.کشورهایی که موفقیت چشمگیری در مهار شیوع کروناویروس و تخفیف و کنترل آن داشته‌اند غالباً از کشورهایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تجربه شیوع ویروس سارس یا در سال‌های بعد تجربه شیوع ویروس مرس را داشته‌اند و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های خوبی برای آمادگی از قبل داشته‌اند و توانسته‌اند ظرفیت‌سازی در حکومت و توانمندسازی مردم را به خوبی پیش ببرند به‌طوری‌که همین حافظه تاریخی بحران بوده که احتمالاً منجر به ظرفیت حکومتی چابک‌تر، آمادگی بهتر جامعه و تمایل بیشتر و حتی داوطلبانه مردم به پیروی از محدودیت‌های تحرک اجتماعی و زندگی روزمره برای جلوگیری از شیوع عفونت در این کشورها شده است.
خبر مطالعات کرونا
شرط بنیادینِ موفقیت و پایداری نظام‌های اجتماعی در مسیر پیشرفت، رعایت اصل شایسته‌سالاری است. مضاف‌براین، تحولات فزاینده جوامع و تلاش دولت‌ها برای افزایش کیفیت و کاراییِ خدمات بخش عمومی و بهبود رهبری سازمان‌های دولتی، نگاه آن‌ها را به اهمیت پرورش و استخدام رهبران و کارگزاران شایسته، بیش‌ازپیش معطوف کرده است؛ فلذا تدوین الگوی شایستگی‌های موردنیاز مدیران عالی دولتی و ارزیابی و ارتقای آن‌ها بر اساس آن، اولویتی بنیادی برای حکومت‌ها است. پژوهش حاضر، نظر به اهمیت موضوع یادشده، بر طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران عالی دولتی تمرکز کرد و ازآنجاکه بررسی و جمع‌بندی یافته‌های مطالعات گذشته، گام مهمی در ترسیم تصویر جامعی از آن‌ها است فراترکیب آن‌ها را مدنظر قرار داد. لذا در گام اول، با جست‌وجوی فراگیر منابع، 151 منبع به دست آمد که در پالایشی سه‌مرحله‌ای به 82 منبع مرتبط، کاسته شد. سپس از یافته‌های آن‌ها، 680 شناسه، استخراج شد که پس از تحلیل و جمع‌بندی به 63 زیرمفهوم، 9 مفهوم و 3 مقوله به شرح زیر منتج شد: 1- شایستگی‌های فردی (عمومی، ارزشی، نگرشی-رفتاری و شغلی)2- شایستگی‌های دانشی 3- شایستگی‌های مهارتی (مدیریتی، شناختی، تعاملی، هدایت و رهبری و سیاسی).
در روزهای گذشته موضوع چگونگی بازگشایی مدارس در سال آینده تحصیلی دغدغه بخش بزرگی از جامعه است. خانواده‌ها، اهالی مدرسه و تصمیم گیران توأمان نگران وضعیت تحصیلی و سلامتی دانش‌آموزان در شرایط فعلی‌اند و به‌زودی قرار است جزئیات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99-1400 اعلام شود. این دغدغه باعث می‌شود توجهات به اقدامات جهانی دراین‌باره معطوف شود.
خبر مطالعات کرونا