این گزارش سعی دارد گلوگاههای فساد رخ داده در ماجرای ثبت سفارش غیرقانونی خودرو که در سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد را شناسایی کند. اطلاع از میزان وقوع فساد و مهمتر از آن شناخت گلوگاههای فساد مشخص میکند فساد ناشی از چیست و اولویتهای مبارزه با فساد را فهرست میکند. تلاش برای مبارزه با فساد تا زمانی که گلوگاههای فساد به درستی شناسایی نشود موفقیت مبارزه با آن را به صفر نزدیک میکند.
مرکز بررسیهای استراتژیک چهارمین نسخه الکترونیکی از ۲۶ جلد کتاب منتشرشده توسط مرکز ملی جهانی شدن را منتشر میکند.
در اقتصاد متعارف هدف و فلسفه توجه به رضایت مشتری در شرایط مازاد عرضه، غلبه بر رقبا در جلب مشتری و کسب سود بیشتر برای عرضه کننده است . این هدف با مبانی اسلامی و اهداف الهی از جلب رضایت مشتری که کسب رضای خالق متعالی است، تفاوت مبنایی پیدا میکند. افزون بر این در آموزههای اسلامی مفهومی بالاتر از رضایت، به عنوان تکریم مطرح است که در صورت تحقق خارجی، دربردارنده رضایت مورد نظر در دیدگاه الهی خواهد بود. این بخشی از کتاب «شاخص تکریم مشتری» است که توسط مرکز بررسیهای استراتژیک در دولت دهم منتشر شده است.
همه
خبر (11)خلاصه سیاستی (1)مقاله سیاستی (5)مقایسه سیاستی (5)یافتههای پژوهشی سیاستی (22)
مرکز بررسیهای استراتژیک چهارمین نسخه الکترونیکی از ۲۶ جلد کتاب منتشرشده توسط مرکز ملی جهانی شدن را منتشر میکند.
در اقتصاد متعارف هدف و فلسفه توجه به رضایت مشتری در شرایط مازاد عرضه، غلبه بر رقبا در جلب مشتری و کسب سود بیشتر برای عرضه کننده است . این هدف با مبانی اسلامی و اهداف الهی از جلب رضایت مشتری که کسب رضای خالق متعالی است، تفاوت مبنایی پیدا میکند. افزون بر این در آموزههای اسلامی مفهومی بالاتر از رضایت، به عنوان تکریم مطرح است که در صورت تحقق خارجی، دربردارنده رضایت مورد نظر در دیدگاه الهی خواهد بود. این بخشی از کتاب «شاخص تکریم مشتری» است که توسط مرکز بررسیهای استراتژیک در دولت دهم منتشر شده است.
یکی از شاخصهای بازار اسلامی، تسهیل در مبادلات است؛ به طوری که هر چه مبادلات در بازار آسانتر انجام شود، از دیدگاه اسلام ، مطلوبتر است ؛ زیرا اسلام ، دینی آسان ، و بنای آن بر سهولت و عدم سختگیری است. سهولت و سختگیری نکردن در دین اسلام ، تنها مختص به عبادات نیست بلکه مربوط به مبادلات نیز می شود. این بخشی از کتاب «شاخصهای ارزیابی تسهیل مبادلات در بازار اسلامی» که توسط مرکز بررسیهای استراتژیک در دولت دهم منتشر شدهاست.
این گزارش سعی دارد گلوگاههای فساد رخ داده در ماجرای ثبت سفارش غیرقانونی خودرو که در سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد را شناسایی کند. اطلاع از میزان وقوع فساد و مهمتر از آن شناخت گلوگاههای فساد مشخص میکند فساد ناشی از چیست و اولویتهای مبارزه با فساد را فهرست میکند. تلاش برای مبارزه با فساد تا زمانی که گلوگاههای فساد به درستی شناسایی نشود موفقیت مبارزه با آن را به صفر نزدیک میکند.
مقاله «دیپلماسی اقتصادی ایران در افغانستان و مدیریت اختلافات آبی دو کشور» نوشته وحید سینایی (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد) و جواد جمالی (دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد) در فصلنامه شماره ۲۸ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه پاییز ۹۷ به چاپ رسیدهاست.
مقاله «بررسی تأثیر تحریمهای اقتصادی و تجاری بر روابط تجاری ایران و کشورهای شریک عمده تجاری» نوشته مجید آقایی (عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران)، مهدیه رضاقلیزاده (عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران) و مجید محمدرضایی (کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه مازندران) در فصلنامه شماره ۲۸ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه پاییز ۹۷ به چاپ رسیدهاست.
در اقتصاد متعارف از عدم پنهان کاری اطلاعات به شفافیت تعبیر می شود. با وجود بیان ویژگی شفافیت، یا اطلاعات کامل برای بازار رقابت کامل، اغلب اقتصاددانان اذعان دارند که تعادل والراس، خیال پردازانه است. بیشتر بازارها در شرایط رقابت ناقص بوده و از نقصان اطلاعات رنج می برند. به نظر می رسد اقتصاد سرمایه داری ذاتاً از نقصان و پنهان کاری اطلاعات رنج می برد و با این مبانی، توان ترمیم این نقیصه را ندارد.
«میزان بروز فساد در جامعه را نمیدانیم»، «متولی برنامهریزی و سنجش فساد در جامعه کیست؟» این دو جمله به کررات در جلسات مختلف مرتبط با فساد شنیده میشود. این دو جمله کلیدی است به این دلیل که نشان دهنده اهمیت پیشنیاز مبارزه با فساد یعنی «سنجش فساد» است.