گروهی از کارشناسان جوان و خبره اقتصادی به بررسی راه‌حل‌های گوناگون این مسئله پرداخته و در نهایت با توجه به‌کلیه‌ی شرایط، طرحِ «اصلاح نظام قیمت‌گذاری بنزین با لحاظ سهمیه به افراد» را ‌به‌عنوان راهکاری قابل‌اجرا، مؤثر و مطلوب طراحی کرده­اند.
در اقتصاد متعارف هدف و فلسفه توجه به رضایت مشتری در شرایط مازاد عرضه، غلبه بر رقبا در جلب مشتری و کسب سود بیشتر برای عرضه کننده است . این هدف با مبانی اسلامی و اهداف الهی از جلب رضایت مشتری که کسب رضای خالق متعالی است، تفاوت مبنایی پیدا می‌کند. افزون بر این در آموزه‌های اسلامی مفهومی بالاتر از رضایت، به عنوان تکریم مطرح است که در صورت تحقق خارجی، دربردارنده رضایت مورد نظر در دیدگاه الهی خواهد بود. این بخشی از کتاب «شاخص تکریم مشتری» است که توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک در دولت دهم منتشر شده است.
یکی از شاخص‌های بازار اسلامی، تسهیل در مبادلات است؛ به طوری که هر چه مبادلات در بازار آسان‌تر انجام شود، از دیدگاه اسلام ، مطلوب‌تر است ؛ زیرا اسلام ، دینی آسان ، و بنای آن بر سهولت و عدم سخت‌گیری است. سهولت و سخت‌گیری نکردن در دین اسلام ، تنها مختص به عبادات نیست بلکه مربوط به مبادلات نیز می شود. این بخشی از کتاب «شاخص‌های ارزیابی تسهیل مبادلات در بازار اسلامی» که توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک در دولت دهم منتشر شده‌است.
این گزارش سعی دارد گلوگاه­های فساد رخ داده در ماجرای ثبت سفارش غیرقانونی خودرو که در سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد را شناسایی کند. اطلاع از میزان وقوع فساد و مهم‌تر از آن شناخت گلوگاه­‌های فساد مشخص می­‌کند فساد ناشی از چیست و اولویت­‌های مبارزه با فساد را فهرست می­‌کند. تلاش برای مبارزه با فساد تا زمانی که گلوگاه­های فساد به درستی شناسایی نشود موفقیت مبارزه با آن را به صفر نزدیک می­کند.
مقاله «دیپلماسی اقتصادی ایران در افغانستان و مدیریت اختلافات آبی دو کشور» نوشته وحید سینایی (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد) و جواد جمالی (دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد) در فصلنامه شماره ۲۸ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه پاییز ۹۷ به چاپ رسیده‌است.
مقاله «بررسی تأثیر تحریم‌های اقتصادی و تجاری بر روابط تجاری ایران و کشورهای شریک عمده تجاری» نوشته مجید آقایی (عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران)، مهدیه رضاقلی‌زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران) و مجید محمدرضایی (کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه مازندران) در فصلنامه شماره ۲۸ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه پاییز ۹۷ به چاپ رسیده‌است.
مقاله سیاستی عمومی