بررسیها
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
طرح ارز بنزین (پترول کوین)
تجربه سهمیهبندی بنزین و هدفمندسازی یارانهها، گرچه در کوتاهمدت باعث کاهش مصرف بنزین شد ولی در بلندمدت با کاستیهایی که داشت نتوانست به اهداف خود برسد.
گروهی از کارشناسان جوان و خبره اقتصادی به بررسی راهحلهای گوناگون این مسئله پرداخته و در نهایت با توجه بهکلیهی شرایط، طرحِ «اصلاح نظام قیمتگذاری بنزین با لحاظ سهمیه به افراد» را بهعنوان راهکاری قابلاجرا، مؤثر و مطلوب طراحی کردهاند.
یکی از مهمترین و قدیمیترین ابزارهای حمایت از صنایع و یکی از آشکارترین جنبههای مداخله دولت در فرایند تجارت بینالملل، وضع تعرفههای گمرکی است. رویکرد افزایش تعرفه واردات خودرو که بر مبنای اصولی همچون حمایت از تولید داخل، کنترل واردات خودرو و جلوگیری از خروج ارز شکل گرفته است، با انتقادات بسیاری مواجه است. ازجمله اقدامات دولت درراستای افزایش تعرفه خودروها میتوان به مصوبه هیئتوزیران در جلسه 22/9/1396 در مورد دستورالعمل واردات خودروهای سواری اشاره کرد که بر اساس آن تعرفه واردات خودروهای سواری بنزینی و دیزلی بین 55 الی 95 درصد و واردات خودروهای هیبریدی به 25 الی 65 درصد بر اساس حجم موتور افزایش یافت. ازجمله مهمترین انتقاداتی که نسبت به افزایش تعرفهها مطرح بود اشاره به جایگاه مهم صنعت خودروی هیبریدی در چشمانداز آینده بازار خودرو جهانی، پایینتر بودن میزان مصرف خودروهای هیبریدی و پایین بودن میزان آلایندگی این نوع خودروهاست. بهرغم اینکه استدلالهای مطرح شده منطقی به نظر میرسد اما به نظر میرسد بخشی از واقعیتها در رابطه با خودروهای هیبریدی نادیده گرفته میشود. ازجمله نادیده گرفتن تمایز میان خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی، توجه نکردن به نوع آلایندههای شهرهای بزرگ، اغراق در رابطه با میزان مصرف بنزین و عدم توجیه برای مشابهت تعرفه خودروی برقی و خودروی هیبریدی اشاره کرد.
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
طرح ارز بنزین (پترول کوین)
تجربه سهمیهبندی بنزین و هدفمندسازی یارانهها، گرچه در کوتاهمدت باعث کاهش مصرف بنزین شد ولی در بلندمدت با کاستیهایی که داشت نتوانست به اهداف خود برسد.
گروهی از کارشناسان جوان و خبره اقتصادی به بررسی راهحلهای گوناگون این مسئله پرداخته و در نهایت با توجه بهکلیهی شرایط، طرحِ «اصلاح نظام قیمتگذاری بنزین با لحاظ سهمیه به افراد» را بهعنوان راهکاری قابلاجرا، مؤثر و مطلوب طراحی کردهاند.
یکی از مهمترین و قدیمیترین ابزارهای حمایت از صنایع و یکی از آشکارترین جنبههای مداخله دولت در فرایند تجارت بینالملل، وضع تعرفههای گمرکی است. رویکرد افزایش تعرفه واردات خودرو که بر مبنای اصولی همچون حمایت از تولید داخل، کنترل واردات خودرو و جلوگیری از خروج ارز شکل گرفته است، با انتقادات بسیاری مواجه است. ازجمله اقدامات دولت درراستای افزایش تعرفه خودروها میتوان به مصوبه هیئتوزیران در جلسه 22/9/1396 در مورد دستورالعمل واردات خودروهای سواری اشاره کرد که بر اساس آن تعرفه واردات خودروهای سواری بنزینی و دیزلی بین 55 الی 95 درصد و واردات خودروهای هیبریدی به 25 الی 65 درصد بر اساس حجم موتور افزایش یافت. ازجمله مهمترین انتقاداتی که نسبت به افزایش تعرفهها مطرح بود اشاره به جایگاه مهم صنعت خودروی هیبریدی در چشمانداز آینده بازار خودرو جهانی، پایینتر بودن میزان مصرف خودروهای هیبریدی و پایین بودن میزان آلایندگی این نوع خودروهاست. بهرغم اینکه استدلالهای مطرح شده منطقی به نظر میرسد اما به نظر میرسد بخشی از واقعیتها در رابطه با خودروهای هیبریدی نادیده گرفته میشود. ازجمله نادیده گرفتن تمایز میان خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی، توجه نکردن به نوع آلایندههای شهرهای بزرگ، اغراق در رابطه با میزان مصرف بنزین و عدم توجیه برای مشابهت تعرفه خودروی برقی و خودروی هیبریدی اشاره کرد.