«افزایش درآمدهای غیرنفتی دولت از ۱۶۳ میلیارد ریال به ۱ تریلیون ریال سعودی»، «ارتقای جایگاه عربستان در شاخص کارآمدی دولت از رتبه ۸۰ به ۲۰» و «ارتقای جایگاه عربستان در شاخص پیمایش دولت الکترونیک از جایگاه ۳۶ کنونی و قرار گرفتن در میان ۵ کشور برتر» از جمله اهداف تعریف‌شده در چشم‌انداز این کشور برای سال ۲۰۳۰ میلادی است.
در کشورها و دولت‌های جهان مرسوم است که سیاست خارجی را دولت تعیین کند و وزارت امور خارجه مسئول اجرای اهداف تعیین‌شده در این حوزه باشد. سفارتخانه‌ها، سرکنسولگری‌ها و نمایندگی‌های دائم نزد سازمان ملل بازوی اجرایی وزارت امور خارجه هستند. این نمایندگی‌ها در خارج از کشور مسئول مستقیم روابط با دولت‌های خارجی به شمار می‌روند. دولت‌های ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی این رویۀ معمول جهانی را رعایت کرده‌اند و براساس قواعد بین‌المللی که در 1815 م در کنگرۀ وین مورد تأیید قرار گرفته، عمل کرده‌اند.
مقاله سیاستی سیاست خارجی
از دهۀ گذشته، جامعۀ بین‌المللی شاهد اعمال نفوذ قدرت‌های نوظهور بریکس در امور جهان است. تشکیل بلوک بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که پیشرو نظم جدیدی در جهان است، موجب شد این بلوک خود را به‌عنوان بازیگر کلیدی در نظم بین‌الملل مطرح کند.

به‌مناسبت انتشار ترجمه کتاب نظام جهانی مدرن، سخنرانی والرشتاین در مرکز بررسی‌ها بازنشر می‌شود

از هژمونی تا افول غیرقابل بازگشت

به مناسبت انتشار ترجمه کتاب والرشتاین با عنوان «جهان-نظام مدرن» که تاکنون به ۹ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است، متن سخنرانی این جامعه‌شناس برجسته در مرکز بررسی‌های استراتژیک در سال ۹۲ بازنشر می‌شود. این کتاب اخیراً توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «نظام جهانی مدرن» ترجمه و منتشر شده‌است.
خبر روابط خارجی ایران

گزارش وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین درباره احداث کمربند اقتصادی جاده ابریشم

جاده ابریشم دریایی قرن بیستم و یکم

برای ما در قرن بیست و یکم، یعنی دوران جدیدی که نشانی از صلح، توسعه، همکاری و منفعت همگانی را با خود به همراه دارد، عطف توجه دوباره به روح جاده ابریشم در بهبود اقتصاد جهانی ضعیف و موقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده، حائز اهمیت است. بر همین اساس گزارش کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین درباره احداث کمربند اقتصادی جاده ابریشم ترجمه شده و منتشر می‌گردد.

اولین گزارش ازمجموعه گزارش‌های ترجمه‌شده مرکز بررسی‌های استراتژیک منتشر می‌شود

جنگ سرد ایران و عربستان

در ژوئیه 2016، «مرکز اقدامات پیش‌گیرانه‌شورای روابط خارجی»، کارگاهی در مورد افزایش تنش‌‌های بین ایران و عربستان سعودی برگزار کرد. این کارگاه در مرکز اروپاییِ «دانشگاه تافتز» در «تالویرز» فرانسه و با حمایت شرکت «کارنگی» نیویورک برگزار شد. دیدگاه‌هایی که در اینجا ارائه می‌شود صرفاً دیدگاه شرکت‌کنندگان در این کارگاه بوده و مواضع این مرکز یا شرکت کارنگی نیویورک را منعکس نمی‌کند. شورای امور خارجه هیچ موضع سازمانی در مورد مسائل سیاستی نمی‌گیرد و هیچ وابستگی با دولت ایالات متحده ندارد.
این مقاله استدلال می‌کند که اهمیت راهبردی منابع نفتی در سطح جهانی و داخلی کاهش یافته است و به‌این‌ترتیب نفت دیگر کالایی به‌اندازه گذشته مهم نیست. افزایش مقاومت اقتصاد ملی و جهانی نسبت به تغییرات عرضه نفت ایران از نشانه‌های این تحول است. تحولی دیگر افزایش خطر کاهش غیرمنتظره تقاضای نفت است، خطری که سایه آن همواره در سال‌های اخیر بالاسر این صنعت احساس شده است. درواقع نگرانی از امنیت عرضه در دهه‌های اخیر کم‌رنگ و نگرانی از امنیت تقاضا برجسته شده است. مفهوم اوج نفت نیز در این راستا بررسی و نظریه تازه‌ای درباره آن پیشنهاد شده است، نظریه‌ای برای یک تغییر پارادایم درباره این مفهوم و عطف توجه از ایده اوج عرضه به ایده اوج تقاضا. در نتیجه این تحولات تا حدود زیادی اهرم نفت به‌مثابه ابزار اعمال اراده سیاسی را از دست عرضه‌کنندگان خارج و به دست مصرف‌کنندگان سپرده است همچنین امنیت بلندمدت اقتصادی تولیدکنندگان و آینده بازار نفت ایشان را به چالش کشیده است. اما از سویی دیگر کشورهای داری منابع نفت ارزان را در مزیت رقابتی قرار داده است. این مقاله پیشنهادهایی برای این وضعیت تازه دارد.
خبر سیاست داخلی