کتاب «مجموعه مقالات حقوق شهروندی»(کاوش‌ها و چالش‌ها) اول دی‌ماه 99 توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد. این مجموعه مقالات با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی و کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران سال 99 در یازده فصل به انتشار رسیده است.در این کتاب علاوه بر مقالات، بیانیه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، منشور حقوق شهروندی، ساز و کارهای اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد منشور حقوق شهروندی نیز آمده است.
خبر کتاب
با شروع تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، مرکز بررسی‌های استراتژیک گزارشی در رابطه با سیاست‌های خصوصی‌سازی در آموزش عمومی از جمع‌بندی مجموعه مطالعات یونسکو در کشورهای مختلف جهان، تحت عنوان منتشر «خصوصی‌سازی آموزش در کشورهای درحال‌توسعه، شواهد و پیامدها» کرد.
خبر اندیشکده‌های جهان
سلبریتی شکل مدرن‌شده شهرت است که در غرب و در نتیجه برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است. برای شناخت دقیق سلبریتی‌ها و امور پیرامون آن‌ها، تمرکز صِرف بر سلبریتی‌ها کافی نیست؛ چرا که آن‌ها تنها بخشی از یک منظومه فرهنگی به نام «فرهنگ سلبریتی» هستند. این فرهنگ دربرگیرنده سلبریتی‌ها، مخاطبان، رسانه‌های واسط و ارزش‌ها و هنجارهای متناظر است.ازآنجایی‌که فرهنگ سلبریتی ثمره تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بستر نظام سرمایه‌داری مبتنی لیبرالیسم در غرب است، بین ارزش‌ها و هنجارهای این فرهنگ با نظم سیاسی مستقر، تناقض بنیادین وجود ندارد. با این حال، در معدود مواردی که فرهنگ سلبریتی از مدار سازش با نظام اقتصادی-سیاسی عدول می‌کند، نظم سیاسی، به واسطه مکانیسم‌هایی از جمله بازار آزاد، واسطه‌گرها و جامعه مدنی، به‌طور غیرمستقیم و نرم، با فرهنگ سلبریتی مواجه می‌شود.در مقابل، فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژی‌های ارتباطی از غرب، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژه‌ای به خود گرفته است.برخلاف جوامع غربی، فرهنگ سلبریتی و ارزش‌های بنیادین آن، اساساً با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ایران در تناقض قرار داشته است. در حضور این تناقض جدی و در غیاب مکانیسم‌های واسط، همواره نظام‌های سیاسی در ایران، گرایش به مواجهه مستقیم و سخت با فرهنگ سلبریتی داشته‌اند.
خبر رویكردهای سیاست فرهنگی
کتاب «مجموعه مقالات حقوق شهروندی»(کاوش‌ها و چالش‌ها) اول دی‌ماه 99 توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد. این مجموعه مقالات با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی و کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران سال 99 در یازده فصل به انتشار رسیده است.در این کتاب علاوه بر مقالات، بیانیه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، منشور حقوق شهروندی، ساز و کارهای اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد منشور حقوق شهروندی نیز آمده است.
خبر کتاب
با شروع تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، مرکز بررسی‌های استراتژیک گزارشی در رابطه با سیاست‌های خصوصی‌سازی در آموزش عمومی از جمع‌بندی مجموعه مطالعات یونسکو در کشورهای مختلف جهان، تحت عنوان منتشر «خصوصی‌سازی آموزش در کشورهای درحال‌توسعه، شواهد و پیامدها» کرد.
خبر اندیشکده‌های جهان
سلبریتی شکل مدرن‌شده شهرت است که در غرب و در نتیجه برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است. برای شناخت دقیق سلبریتی‌ها و امور پیرامون آن‌ها، تمرکز صِرف بر سلبریتی‌ها کافی نیست؛ چرا که آن‌ها تنها بخشی از یک منظومه فرهنگی به نام «فرهنگ سلبریتی» هستند. این فرهنگ دربرگیرنده سلبریتی‌ها، مخاطبان، رسانه‌های واسط و ارزش‌ها و هنجارهای متناظر است.ازآنجایی‌که فرهنگ سلبریتی ثمره تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بستر نظام سرمایه‌داری مبتنی لیبرالیسم در غرب است، بین ارزش‌ها و هنجارهای این فرهنگ با نظم سیاسی مستقر، تناقض بنیادین وجود ندارد. با این حال، در معدود مواردی که فرهنگ سلبریتی از مدار سازش با نظام اقتصادی-سیاسی عدول می‌کند، نظم سیاسی، به واسطه مکانیسم‌هایی از جمله بازار آزاد، واسطه‌گرها و جامعه مدنی، به‌طور غیرمستقیم و نرم، با فرهنگ سلبریتی مواجه می‌شود.در مقابل، فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژی‌های ارتباطی از غرب، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژه‌ای به خود گرفته است.برخلاف جوامع غربی، فرهنگ سلبریتی و ارزش‌های بنیادین آن، اساساً با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ایران در تناقض قرار داشته است. در حضور این تناقض جدی و در غیاب مکانیسم‌های واسط، همواره نظام‌های سیاسی در ایران، گرایش به مواجهه مستقیم و سخت با فرهنگ سلبریتی داشته‌اند.
خبر رویكردهای سیاست فرهنگی

پیش‌نویس لایحه پیشنهادی مرکز بررسی‌های استراتژیک برای اداره صداوسیما منتشر می‌شود:

قانون خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما‌ی جمهوری اسلامی ایران

با توجه به انتشار طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس، پیش‌نویس لایحه پیشنهادی مرکز بررسی‌های استراتژیک منتشر می‌گردد.
خبر رسانه

نتایج نگرش‌سنجی و گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر می‌شود:

کیفیت آموزش‌های از راه دور در دوران شیوع کرونا

پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، بلافاصله آموزش‌های غیرحضوری و از راه دور آغاز شد و سال تحصیلی 98-99 با همین شیوه آموزش و ارزیابی به پایان رسید. پس از پایان سال تحصیلی گذشته، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گزارشی فوری در رابطه با ارزیابی آموزش‌های از راه دور در 4 ماهه پایانی سال تحصیلی آماده نمود تا در اختیار سیاستگذاران کشور قرار گیرد. با توجه به محدودیت زمانی و فوریت موضوع تصمیم بر آن گردید تا از طریق انجام یک نظرسنجی اینترنتی نمایی از وضعیت این آموزش‌ها تهیه و ارائه شود. اینک به مناسبت بازگشایی سال تحصیلی 1399-1400 نسخۀ عمومی این گزارش در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار می‌گیرد.
خبر مطالعات کرونا
گفتگوی راهبردی «تحولات خانواده در جوامع غربی» با سخنرانی دکتر علی جنادله (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) روز سه‌شنبه مورخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد.
رویداد رویدادهای مركز

دکتر حسام‌الدین آشنا در مراسم رونمایی از مستند سازمان هنری-رسانه‌ای اوج مطرح کرد:

شکل‌گیری مکتب مستندسازی سیاستی

مراسم رونمایی و اکران آنلاین مستند ۸ قسمتی «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» به کارگردانی علی خسروی و تهیه‌شده در سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، روز سه‌شنبه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ در تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد و دکتر حسام‌الدین آشنا در ابتدای مراسم درباره مستندهای سیاستی مطالبی ارائه کرد.
رویداد رویدادهای مركز

سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO) منتشر کرد:

دستورالعمل بازگشایی گردشگری

این سند به‌وسیله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کمک اعضای کمیته بحران گردشگری متشکل از UNWTO، نمایندگان اتحادیه عضو، سازمان هوایی بین‌المللی ایکائو (ICAO)، سازمان کارگری بین‌المللی (ILO)، و بانک جهانی (WB)، بخش خصوصی-اعضای وابسته (UNWTO)، مشاورین حمل‌ونقل بین‌المللی (ACI)، انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA)، انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی یاتا (IATA)، و شورای سفر و گردشگری جهانی (WTTC) و دولت اسپانیا 28 ماه می سال 2020 در مادرید آماده شده است.
مقایسه سیاستی مطالعات کرونا