مجموعه گزارشهای ارزیابی اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم با هدف ارائه تصویری کلی از وضعیت مدیریت امور و سطح تدبیر در دستگاههای اجرایی در چهار سال فعالیت دولت یازدهم تهیه شده است. این مجموعه بر اساس تحلیل گزارشهای رسمی عملکرد دستگاههای اجرایی، برنامهها و اولویتهای راهبردی دولت یازدهم، برنامههای ارائهشده توسط وزرا و مدیران دستگاهها به مجلس و رئیسجمهور، گزارش سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و منابع رسانهای و سایر مطالعاتی که درباره چالشها، اولویتها و راهبردهای دستگاهها انجام شدهاند تهیه شده است. گزارشهای حاضر از دو محدودیت فقدان نظام هماهنگ و یکپارچه تولید و گزارش عملکرد در دستگاههای اجرایی از یکسو؛ و زمان محدود موجود برای تهیه گزارشها متأثر بوده و بهرغم تلاش صورت گرفته ممکن است در بازنمایی عملکرد دستگاههای اجرایی دارای کاستیهایی باشند. در این بخش گزارش «اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» منتشر میشود.
به طور کلی مهمترین و اصلیترین چالشهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همه بخشها عبارتند از:
- عدم به کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص در ادارۀ امور؛
- عدم همکاری و مشارکت با نهادهای مردمی در جهت حفظ آثار تاریخی؛
- تمرکز بر گردشگری و بی توجهی به میراث تاریخی- فرهنگی و صنایع دستی؛
- نبود نظام جامع آماری که وضعیت موجود صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی را نشان دهد؛
- تغییر مستمر مدیران سازمان؛
- اختلاف میان مسئولین و مدیران میراث فرهنگی در زمینۀ نحوۀ ادارۀ بناها و آثار تاریخی و نبود سیستم نظارتی و نبود دستورالعملی واحد؛
- ضعف سیستم بازاریابی و تبلیغاتی در هر سه حوزه؛
- ضعف زیرساخت های رفاهی، خدماتی در حوزه گردشگری؛
- تعدد برنامه و کمبود بودجه؛
- نگاه اقتصاد محور به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی و عدم حفاظت از میراث تاریخی کشور؛
- بنابراین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بایستی در سطح کلان و راهبردی در راستای حل مسائل و چالشهای فوق گام بردارد و بتواند:
- مدیریتی کارآمد و منسجم بر بخشهای مختلف سازمان بگمارد؛
- به جلب و جذب مشارکت نهادهای مردمی و غیردولتی (بخش خصوصی) مبادرت ورزد؛
- سیستم نظارتی و ارزیابی سازمان را فعال و تقویت کند؛
- سیستم بازاریابی و تبلیغاتی را خصوصاً در حوزۀ گردشگری و صنایع دستی فعال سازد؛
- نظام جامع آماری در حوزههای مختلف سازمان ارائه دهد.
- برنامه های سازمان را متناسب با بودجه ارائه دهد؛
- به تقویت زیرساخت های رفاهی و خدماتی بپردازد.
برای مطالعه و دریافت متن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.