بررسیها
سلبریتی شکل مدرنشده شهرت است که در غرب و در نتیجه برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است. برای شناخت دقیق سلبریتیها و امور پیرامون آنها، تمرکز صِرف بر سلبریتیها کافی نیست؛ چرا که آنها تنها بخشی از یک منظومه فرهنگی به نام «فرهنگ سلبریتی» هستند. این فرهنگ دربرگیرنده سلبریتیها، مخاطبان، رسانههای واسط و ارزشها و هنجارهای متناظر است.
ازآنجاییکه فرهنگ سلبریتی ثمره تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بستر نظام سرمایهداری مبتنی لیبرالیسم در غرب است، بین ارزشها و هنجارهای این فرهنگ با نظم سیاسی مستقر، تناقض بنیادین وجود ندارد. با این حال، در معدود مواردی که فرهنگ سلبریتی از مدار سازش با نظام اقتصادی-سیاسی عدول میکند، نظم سیاسی، به واسطه مکانیسمهایی از جمله بازار آزاد، واسطهگرها و جامعه مدنی، بهطور غیرمستقیم و نرم، با فرهنگ سلبریتی مواجه میشود.
در مقابل، فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژیهای ارتباطی از غرب، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژهای به خود گرفته است.
برخلاف جوامع غربی، فرهنگ سلبریتی و ارزشهای بنیادین آن، اساساً با ارزشها و هنجارهای جامعه ایران در تناقض قرار داشته است. در حضور این تناقض جدی و در غیاب مکانیسمهای واسط، همواره نظامهای سیاسی در ایران، گرایش به مواجهه مستقیم و سخت با فرهنگ سلبریتی داشتهاند.
ازآنجاییکه فرهنگ سلبریتی ثمره تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بستر نظام سرمایهداری مبتنی لیبرالیسم در غرب است، بین ارزشها و هنجارهای این فرهنگ با نظم سیاسی مستقر، تناقض بنیادین وجود ندارد. با این حال، در معدود مواردی که فرهنگ سلبریتی از مدار سازش با نظام اقتصادی-سیاسی عدول میکند، نظم سیاسی، به واسطه مکانیسمهایی از جمله بازار آزاد، واسطهگرها و جامعه مدنی، بهطور غیرمستقیم و نرم، با فرهنگ سلبریتی مواجه میشود.
در مقابل، فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژیهای ارتباطی از غرب، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژهای به خود گرفته است.
برخلاف جوامع غربی، فرهنگ سلبریتی و ارزشهای بنیادین آن، اساساً با ارزشها و هنجارهای جامعه ایران در تناقض قرار داشته است. در حضور این تناقض جدی و در غیاب مکانیسمهای واسط، همواره نظامهای سیاسی در ایران، گرایش به مواجهه مستقیم و سخت با فرهنگ سلبریتی داشتهاند.
پیشنویس لایحه پیشنهادی مرکز بررسیهای استراتژیک برای اداره صداوسیما منتشر میشود:
قانون خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
با توجه به انتشار طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس، پیشنویس لایحه پیشنهادی مرکز بررسیهای استراتژیک منتشر میگردد.
نشست «نقش میراث فرهنگی در بهبود وضعیت پایداری ملی؛ نمونه بازههور» روز دوشنبه 20 اسفندماه 1397 و با هدف رایزنی و هماندیشی پیرامون ظرفیتهای محوطه بازههور خراسان رضوی در نهادینه کردن اهمیت و کارکردهای میراث فرهنگی در توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و سامان دادن به این ظرفیتها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی برگزار شد.
سلبریتی شکل مدرنشده شهرت است که در غرب و در نتیجه برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است. برای شناخت دقیق سلبریتیها و امور پیرامون آنها، تمرکز صِرف بر سلبریتیها کافی نیست؛ چرا که آنها تنها بخشی از یک منظومه فرهنگی به نام «فرهنگ سلبریتی» هستند. این فرهنگ دربرگیرنده سلبریتیها، مخاطبان، رسانههای واسط و ارزشها و هنجارهای متناظر است.
ازآنجاییکه فرهنگ سلبریتی ثمره تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بستر نظام سرمایهداری مبتنی لیبرالیسم در غرب است، بین ارزشها و هنجارهای این فرهنگ با نظم سیاسی مستقر، تناقض بنیادین وجود ندارد. با این حال، در معدود مواردی که فرهنگ سلبریتی از مدار سازش با نظام اقتصادی-سیاسی عدول میکند، نظم سیاسی، به واسطه مکانیسمهایی از جمله بازار آزاد، واسطهگرها و جامعه مدنی، بهطور غیرمستقیم و نرم، با فرهنگ سلبریتی مواجه میشود.
در مقابل، فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژیهای ارتباطی از غرب، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژهای به خود گرفته است.
برخلاف جوامع غربی، فرهنگ سلبریتی و ارزشهای بنیادین آن، اساساً با ارزشها و هنجارهای جامعه ایران در تناقض قرار داشته است. در حضور این تناقض جدی و در غیاب مکانیسمهای واسط، همواره نظامهای سیاسی در ایران، گرایش به مواجهه مستقیم و سخت با فرهنگ سلبریتی داشتهاند.
ازآنجاییکه فرهنگ سلبریتی ثمره تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بستر نظام سرمایهداری مبتنی لیبرالیسم در غرب است، بین ارزشها و هنجارهای این فرهنگ با نظم سیاسی مستقر، تناقض بنیادین وجود ندارد. با این حال، در معدود مواردی که فرهنگ سلبریتی از مدار سازش با نظام اقتصادی-سیاسی عدول میکند، نظم سیاسی، به واسطه مکانیسمهایی از جمله بازار آزاد، واسطهگرها و جامعه مدنی، بهطور غیرمستقیم و نرم، با فرهنگ سلبریتی مواجه میشود.
در مقابل، فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژیهای ارتباطی از غرب، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژهای به خود گرفته است.
برخلاف جوامع غربی، فرهنگ سلبریتی و ارزشهای بنیادین آن، اساساً با ارزشها و هنجارهای جامعه ایران در تناقض قرار داشته است. در حضور این تناقض جدی و در غیاب مکانیسمهای واسط، همواره نظامهای سیاسی در ایران، گرایش به مواجهه مستقیم و سخت با فرهنگ سلبریتی داشتهاند.
پیشنویس لایحه پیشنهادی مرکز بررسیهای استراتژیک برای اداره صداوسیما منتشر میشود:
قانون خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
با توجه به انتشار طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس، پیشنویس لایحه پیشنهادی مرکز بررسیهای استراتژیک منتشر میگردد.
نشست «نقش میراث فرهنگی در بهبود وضعیت پایداری ملی؛ نمونه بازههور» روز دوشنبه 20 اسفندماه 1397 و با هدف رایزنی و هماندیشی پیرامون ظرفیتهای محوطه بازههور خراسان رضوی در نهادینه کردن اهمیت و کارکردهای میراث فرهنگی در توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و سامان دادن به این ظرفیتها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی برگزار شد.
همزمان با اکران آنلاین فیلم خروج منتشر میشود:
اعتراضِ رادیکال ضدِّ کل ساختار سیاسی
بیستمین فیلم بلند ابراهیم حاتمی کیا را را میتوان بازنماییِ آخرین تلاشهای جامعه برای گفتوگو با سطوح بالای نظام سیاسی، جهت انجام «اصلاحاتِ اساسی» دانست.
راهنمایی برای تدوین طرح درس کلاسی در آموزش از راه دور
تفکیک و بازسازی سه مرحله یادگیری خارج از کلاس درس
در این یادداشت کوتاه تلاش شده است طرحواره یاددهی-یادگیری برای این منظور صورتبندی و پیشنهاد شود. این طرحواره پیشنهادی که با استفاده از امکانات شبکه اجتماعی در پیامرسانها قابلاجراست، میتواند حدی از تعامل و جریان بازخورد را بین دانشآموزان و معلم ایجاد نماید؛ زیرا همانگونه که گفته شد، عنصر اصلی یادگیری جمعی که در کلاس درس رخ میدهد، همین تعامل و روابط است. این طرحواره یاددهی-یادگیری کاملاً انعطافپذیر بوده و میتواند در دروس مختلف و پایههای مختلف مورداستفاده قرار گیرد.
گزارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
سینمای اعتراض
مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در سه سال گذشته با بهره گیری از شبکه تحلیلگران فرهنگی و هنری و منتقدین سینما، سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر را در کانون بررسی های راهبردی خود در عرصه هنر قرار داده و از منظری سیاستگذارانه به تحلیل و بررسی فیلم های نمایش داده شده در این جشنواره و کلیت آن پرداخته است.
مرکز بررسیهای استراتژیک منتشر کرد:
کنکور سراسری، چالشهای موجود و راهکارهای جایگزین
این گزارش درصدد بررسی چالشهای پیش روی نظام سنجش و پذیرش موجود است تا این ملاحظات در تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی، مورد توجه قرار گیرد. گزارش حاضر، نتیجه و خروجی سلسله نشستهایی است که بهمنظور بررسی مسائل پیشروی نظام سنجش و پذیرش و تأثیرات آن بر نظام آموزشی در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شده است.
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
تحلیل فرهنگی-اجتماعی دو فیلم «کشتارگاه» و «مردن در آب مطهر»
برنامه اینترنتی «نقد نو» در روز ششم پخش خود به تحلیل دو فیلم «کشتارگاه» از عباس امینی و «مردن در آب مطهر» از نوید محمودی پرداخت. میهمانان این برنامه دکتر امیر ناظمی (تحلیلگر اجتماعی)، دکتر مهدی ناجی (تحلیلگر اقتصادی) و دکتر سجاد فتاحی (تحلیلگر اجتماعی) بودند که به تحلیل این فیلمها از منظر تخصص خود پرداختند.