بررسیها
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری منتشر کرد:
اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - سازمان حفاظت محیط زیست
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری سال 1396 در گزارشی با عنوان «اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - سازمان حفاظت محیط زیست» به تبیین فعالیتهای انجام گرفته در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم پرداخته است.
با تأکید بر مخاطرات زیستمحیطی در صنعت نفت و گاز
الزامات حقوقی امنیت انرژی
حکمرانی بهینه با رویکرد تأمین امنیتِ بلندمدت انرژی و ملاحظات زیستمحیطی جهت برقراری تعادل و توازن میان منافع اقتصادی پروژهها و دغدغههای زیستمحیطی نیاز به تعامل و سازگاری دارند. به دلیل ماهیت فراملی مخاطرات زیستمحیطی قراردادهای صنعت نفت و گاز، مسئولیت پیمانکاران و شرکتهای فراملی باید توسط نظام مسئولیت اجتماعی، استانداردهای صنعتی و زیستمحیطی بینالمللی نظارت شود. همچنین سیاستگذاران حوزه امنیت انرژی باید مخاطرات زیستمحیطی پروژههای مرتبط با انرژی را به عنوان جدیدترین بعد امنیت انرژی مورد ارزیابی و کنترل قرار دهند.
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
موانع همکاری دولتها در مسائل زیستمحیطی از منظر اقتصاد سیاسی نوگرامشیگرایی
در دهههای اخیر، همکاریهای بینالمللی گستردهای در قالب کنوانسیونها و موافقتنامههای بینالمللی برای مقابله با تهدیدات جهانی ناشی از تغییرات زیستمحیطی شکل گرفته است. این همکاریها بهرغم وجود دستورالعملهای الزامآور در کنوانسیونهای مختلف، در عمل موفقیتآمیز نبوده است. هدف این مقاله تبیین قرائتی انتقادی از موانع همکاری مؤثر دولتها در زمینه مسائل جهانی زیستمحیطی بر اساس رویکرد نوگرامشیگرایی در روابط بینالملل است. سؤال این است که چرا باوجود آگاهی فزاینده از فوریت تهدیدات زیستمحیطی، در عمل همکاری دولتها فراتر از ارائه دستورالعملهای ارزشی و آرمانی نرفته و مشکلات زیستمحیطی کماکان یکی از پایدارترین مسائل حل نشده بینالمللی باقی مانده است؟
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری منتشر کرد:
اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - سازمان حفاظت محیط زیست
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری سال 1396 در گزارشی با عنوان «اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - سازمان حفاظت محیط زیست» به تبیین فعالیتهای انجام گرفته در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم پرداخته است.
با تأکید بر مخاطرات زیستمحیطی در صنعت نفت و گاز
الزامات حقوقی امنیت انرژی
حکمرانی بهینه با رویکرد تأمین امنیتِ بلندمدت انرژی و ملاحظات زیستمحیطی جهت برقراری تعادل و توازن میان منافع اقتصادی پروژهها و دغدغههای زیستمحیطی نیاز به تعامل و سازگاری دارند. به دلیل ماهیت فراملی مخاطرات زیستمحیطی قراردادهای صنعت نفت و گاز، مسئولیت پیمانکاران و شرکتهای فراملی باید توسط نظام مسئولیت اجتماعی، استانداردهای صنعتی و زیستمحیطی بینالمللی نظارت شود. همچنین سیاستگذاران حوزه امنیت انرژی باید مخاطرات زیستمحیطی پروژههای مرتبط با انرژی را به عنوان جدیدترین بعد امنیت انرژی مورد ارزیابی و کنترل قرار دهند.
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
موانع همکاری دولتها در مسائل زیستمحیطی از منظر اقتصاد سیاسی نوگرامشیگرایی
در دهههای اخیر، همکاریهای بینالمللی گستردهای در قالب کنوانسیونها و موافقتنامههای بینالمللی برای مقابله با تهدیدات جهانی ناشی از تغییرات زیستمحیطی شکل گرفته است. این همکاریها بهرغم وجود دستورالعملهای الزامآور در کنوانسیونهای مختلف، در عمل موفقیتآمیز نبوده است. هدف این مقاله تبیین قرائتی انتقادی از موانع همکاری مؤثر دولتها در زمینه مسائل جهانی زیستمحیطی بر اساس رویکرد نوگرامشیگرایی در روابط بینالملل است. سؤال این است که چرا باوجود آگاهی فزاینده از فوریت تهدیدات زیستمحیطی، در عمل همکاری دولتها فراتر از ارائه دستورالعملهای ارزشی و آرمانی نرفته و مشکلات زیستمحیطی کماکان یکی از پایدارترین مسائل حل نشده بینالمللی باقی مانده است؟
مؤسسه واتسون فیرلی و ویلیامز منتشر کرد:
انرژی تجدیدپذیر در ایران
مؤسسه واتسون فیرلی و ویلیامز سال ۲۰۱۶ در مقالهای با عنوان «انرژی تجدیدپذیر در ایران» (Renewable Energy in Iran) به ارائه دیدی کلی از شرایط، مراحل پیشرفت و چالشهای اجرای انرژی تجدیدپذیر در ایران پرداخته است.
وحید تقینژاد عمران (دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران) و حمزه کریمی فیروزجایی (دانشجوی دکتری اقتصادِ دانشگاه مازندران) به موضوع توسعۀ مالی و عملکرد محیط زیستی از طریق بررسی شواهدی از کشورهای عضو گروه دی۸ و گروه جی۷ پرداختند. این مقاله در شماره ۲۹ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی به چاپ رسیده است.
اجرای تجربههای موفق بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در کشورهای در حال توسعه با همکاری دو و یا چندجانبۀ کشورهای توسعهیافته، در قالب طرحهای کسب و کار مشترک، امیدها را برای نفوذ تکنولوژیهای تجدیدپذیر در سیستم عرضۀ انرژی یک کشور زنده کرده است.
رشد بالای مصرف انرژی در ایران و برابری عرضه و تقاضای انرژی در آینده نزدیک
ده سال تا تبدیل شدن به کشور واردکننده انرژی
پیرو رشد اقتصادی، رشد جمعیت و بالا رفتن استانداردهای سطح زندگی در ایران، در دهه گذشته مصرف انرژی در بخشهای مختلف ازجمله بخش ساختمان رشد نسبتاً زیادی داشتهاست. بهگونهای که از سوی مراکزمختلفاعلام شدهاستکه با ادامه همین روند درکمتر از ده سال آینده عرضه و تقاضای انرژی برابر و سپس ایران به یک کشور واردکننده انرژی تبدیل میشود.