بررسیها
در حال حاضر علاوه بر واکسنهای برکت و پاستوکووک که در شبکه واکسیناسیون قرار دارند، واکسنهای کووپارس، فخرا، نورا و چند واکسن دیگر در حال گذراندن مراحل کارآزمایی هستند. با این حال تجربه واکسیناسیون در ماههای اخیر نشان داد با وجود تلاش برای متقاعدسازی مردم در استفاده از واکسنهای داخلی، کماکان جهتگیری به سمت واکسنهایی است که از نظر مراحل ارزیابی WHO جلوتر از بقیه هستند. درصورتی که تمرکز از ساخت واکسن داخلی و افزایش خطوط تولید، به گذراندن سریعتر یک یا دو واکسن اصلی تولید داخل در مراحل تست و ارزیابی تعریفشده در سازمان بهداشت جهانی و اخذ تأییدیههای بینالمللی جابجا شود اولاً اعتماد عمومی به تولیدات داخل افزایش مییابد و ثانیاً ظرفیت مؤثری از نظر صادرات واکسن به سایر نقاط ایجاد میشود. اعتبار کل نظام بهداشت و درمان کشور نیز از این طریق جهش قابل توجهی خواهد یافت.
ویروس SARS-CoV-2 که بعدتر COVID19 نام گرفت نوعی ویروس دارای RNA است که میتواند در پرندگان و پستانداران بیماریهایی عمدتاً منجر به عفونت در دستگاه تنفسی ایجاد کند. از همخانوادههای این ویروس -که به دلیل وجود ذرات تاجشکل آن، کرونا خوانده میشود- میتوان به سارس و مرس اشاره کرد که بهترتیب در سالهای 2002 و 2012 در چین و عربستان سعودی شناسایی شدند. با وجود تلفات ناشی از همهگیر شدن این دو گونه، بشر موفق به تولید واکسن برای این خانواده از ویروسها نشد. از ابتدای همهگیری کرونا، تلاشها برای تولید دارو و واکسن به جریان افتاد. افزون بر تکنولوژیهای در اختیار کشورها و شرکتهای داروسازی، ارتباطات علمی در شناخت ویروس و انتقال تجربیات و رساندن دارو و تجهیزات اهمیت وافر پیدا کرد. این دو موضوع در نظام مدیریت بیماری در کشور ما نیز بهطور جدی پیگیری شد بهطوریکه بیشترین تمرکز ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در هفتههای نخستین فعالیت، بر تأمین تجهیزات، دارو و کادر درمانی قرار گرفت.
در حال حاضر علاوه بر واکسنهای برکت و پاستوکووک که در شبکه واکسیناسیون قرار دارند، واکسنهای کووپارس، فخرا، نورا و چند واکسن دیگر در حال گذراندن مراحل کارآزمایی هستند. با این حال تجربه واکسیناسیون در ماههای اخیر نشان داد با وجود تلاش برای متقاعدسازی مردم در استفاده از واکسنهای داخلی، کماکان جهتگیری به سمت واکسنهایی است که از نظر مراحل ارزیابی WHO جلوتر از بقیه هستند. درصورتی که تمرکز از ساخت واکسن داخلی و افزایش خطوط تولید، به گذراندن سریعتر یک یا دو واکسن اصلی تولید داخل در مراحل تست و ارزیابی تعریفشده در سازمان بهداشت جهانی و اخذ تأییدیههای بینالمللی جابجا شود اولاً اعتماد عمومی به تولیدات داخل افزایش مییابد و ثانیاً ظرفیت مؤثری از نظر صادرات واکسن به سایر نقاط ایجاد میشود. اعتبار کل نظام بهداشت و درمان کشور نیز از این طریق جهش قابل توجهی خواهد یافت.
ویروس SARS-CoV-2 که بعدتر COVID19 نام گرفت نوعی ویروس دارای RNA است که میتواند در پرندگان و پستانداران بیماریهایی عمدتاً منجر به عفونت در دستگاه تنفسی ایجاد کند. از همخانوادههای این ویروس -که به دلیل وجود ذرات تاجشکل آن، کرونا خوانده میشود- میتوان به سارس و مرس اشاره کرد که بهترتیب در سالهای 2002 و 2012 در چین و عربستان سعودی شناسایی شدند. با وجود تلفات ناشی از همهگیر شدن این دو گونه، بشر موفق به تولید واکسن برای این خانواده از ویروسها نشد. از ابتدای همهگیری کرونا، تلاشها برای تولید دارو و واکسن به جریان افتاد. افزون بر تکنولوژیهای در اختیار کشورها و شرکتهای داروسازی، ارتباطات علمی در شناخت ویروس و انتقال تجربیات و رساندن دارو و تجهیزات اهمیت وافر پیدا کرد. این دو موضوع در نظام مدیریت بیماری در کشور ما نیز بهطور جدی پیگیری شد بهطوریکه بیشترین تمرکز ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در هفتههای نخستین فعالیت، بر تأمین تجهیزات، دارو و کادر درمانی قرار گرفت.
در تاریخ دوم اردیبهشتماه 1399 هفده تن از صاحبنظران و فعالان حوزه پزشکی، دارویی، اقتصادی و اجتماعی در خصوص فساد در حوزه دارو، خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت نامهای نوشتند.
مهمترین مفاد این نامه در ارتباط با تعارض منافع در نظام دارویی کشور، نظام تعیین تعرفههای درمانی، نظام تعیین قیمت دارو، نظام تخصیص ارز، مناسبات موجود هیئتامنای ارزی، اعطای پروانههای تولیدی به اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد شرایط و تولید محصولات دارویی پرخطر بود.
در پی آن وزیر بهداشت در پنجم اردیبهشتماه 1399 دستور رسیدگی به دغدغه طرح شده را صادر کردند.
گزارش حاضر حاصل بررسیهای انجام شده توسط گروهی است که از جانب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مأمور به رسیدگی وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی شدند.
مهمترین مفاد این نامه در ارتباط با تعارض منافع در نظام دارویی کشور، نظام تعیین تعرفههای درمانی، نظام تعیین قیمت دارو، نظام تخصیص ارز، مناسبات موجود هیئتامنای ارزی، اعطای پروانههای تولیدی به اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد شرایط و تولید محصولات دارویی پرخطر بود.
در پی آن وزیر بهداشت در پنجم اردیبهشتماه 1399 دستور رسیدگی به دغدغه طرح شده را صادر کردند.
گزارش حاضر حاصل بررسیهای انجام شده توسط گروهی است که از جانب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مأمور به رسیدگی وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی شدند.