امروزه الگوی انضباط سنتی که در آن محوریت با تنبیه، تعلیق یا اخراج دانش آموز از مدرسه است، به سبب داشتن آثار و عوارض عدیده منفی، با نقد و انتقادات زیادی مواجه شده است. به طوری که طبق برخی از گزارشات، 90 درصد بزهکاران خیابانی کشور، دانشآموزان اخراجی آموزش و پرورش هستند. در برابر الگوی انضباط سنتی، الگوی انضباط ترمیمی به عنوان بدیل و جایگزینی مناسب مطرح گشته است و در عمل نیز کفایت و صلاحیت خود را نشان داده است.
نقشۀ جامع علمی کشور مجموعهای است جامع و هماهنگ و پویا و آیندهنگر، شامل مبانی، اهداف، سیاستها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی برای دستیابی به اهداف چشمانداز بیستساله کشور که در آن تلاش شده بر مبانی ارزشی و بومی کشور، تجربیات گذشته و نظریهها و نمونههای علمی و تجارب عملی تکیه شود.
اهمیت امنیت فضای مجازی و حفظ و حراست از اطلاعات ملی و شخصی هموطنان، یکی از اهدافی است که باعث شده تا دولتمردان، پروژه شبکه ملی را کلید زده و تلاش نمایند که آن را در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کنند.
بیانیه توافق هستهای بین ایران و 5+1 پس از یک دیپلماسی فعال نهایتاً در 13 فروردین توسط ایران و 5+1 منتشر شد. یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف در این مذاکرات هستهای، موضوع تحقیق و توسعه در حوزة فناوری هستهای بود. ایران حق فعالیت در حوزة هستهای را یک موضوع غیرقابل مذاکره میدانست، فعالیتهایی همچون غنیسازی و مهمتر از آن فعالیت تحقیق و توسعه در این زمینه. راهحل ارائهشده در مذاکرات آن بود که، سایت فوردو که یکی از بحثبرانگیزترین سایتهای هستهای ایران بود، به یک مرکز تحقیقات هستهای و فیزیک پیشرفته تبدیل شود؛ که در آن تحقیق و توسعه در زمینة هستهای انجام میشد. همچنین در متن بیانیه، شکلدهی به همکاری بینالمللی (International Collaboration) در زمینههای تحقیقاتی در این مرکز موردتوجه قرارگرفته بود. در این نوشتار اولاً به این موضوع پرداخته میشود که مراکز همکاری بینالمللی در جهان چه جایگاهی داشتهاند و ثانیاً چگونه میتوان این توافق در خصوص تحقیق و توسعه را بهمثابه یک فرصت تاریخی بهره جست.
کلیدواژهها : توافق هستهای، همکاری فناوری، مرکز تحقیقات
کلیدواژهها : توافق هستهای، همکاری فناوری، مرکز تحقیقات
استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های کمتر برخوردار کشور از شرایط ویژه ای از حیث آموزش عالی در میان استان های کشور برخوردار است. وضعیت نامناسب آموزش عالی استان خراسان شمالی موجب گردید تا بررسی مسائل و مشکلات آموزش عالی استان به عنوان یکی از محورهای بحث اتاق فکر مورد توجه قرار گیرد.
یکی از مشکلات جدی دانشگاههای ما، فاصله نسبتاً زیاد در برخی علوم با مرزهای دانش است. اگرچه در حوزه فنی و مهندسی فاصله ناچیز است و کیفیت دانشگاههای ایران قابلمقایسه و رقابت با بهترین دانشگاههای اروپا و آمریکاست، اما در رشتههای علوم انسانی خصوصی در برخی رشتهها نظیر فاینانس (مدیریت مالی)، اقتصاد، مدیریت، حسابداری و ... بسیار چشمگیر است. آنچه که میتواند این فاصله را کم کند، فعالیت علمی اساتید و برنامههای دکترا هستند که بنا به فرض محقق در سطح عالی تربیت میکنند. امر دیگری که میتواند به کاهش این فاصله کمک کند، جذب دانشآموختگان خارج از کشور است چراکه آنها حاملین مفاهیم و تئوریهای جدیدی هستند که در دانشگاههای ممتاز تدریس میشود.
بنا به دلایلی که خواهد آمد متأسفانه هیچکدام از این دو مکانیم بهخوبی کار نمیکند و اتکا صرف به این دو مکانیزم برای جبران عقبماندگی علمی در برخی حوزهها بیفایده است و در بهترین حالت زمان زیادی را طلب میکند درحالیکه کشور ما نیازمند آن است که در بسیاری از این زمینهها هرچه سریعتر خود را بهروز نماید.
نظام ملی ثبت اختراع از ارکان نظام ملی نوآوری است. متأسفانه وضعیت موجود این نظام بههیچروی با روند پیشرفتهای علمی و فناوری کشور همخوانی ندارد و بهتدریج همچون گلوگاهی در مسیر شکلگیری و تقویت اقتصاد دانشبنیان عمل کرده و خواهدکرد. به همین جهت ضرورت بهبود این نظام هم در قالب سیاستهای کلان علم و فناوری و هم در سند نقشه جامع علمی کشور (دو سند بالادستی حوزة علم و فناوری) موردتوجه ویژه قرارگرفتهاست. در ادامه، ابعاد مختلف عملکرد نظامملی ثبت اختراع و مهمترین توصیههای سیاستی برای رفع کاستیهای آن بهاختصار ارائه میگردد.
درباره این مقاله؛
در کشور نهادهای مختلفی در حوزه علم و فناوری مشغول فعالیت هستند که این امر گاه منجر به دوبارهکاریها و تضادهای مختلف در سیاستگذاری شده است. یکی از بزرگترین مشکلات در کشور فقدان تعیین مأموریتهای مشخص در حوزههای معین است. بهعنوانمثال نهادی مانند جهاد دانشگاهی در وضعیت فعلی، دارای فعالیتهایی موازی با سایر نهادهای فعال در کشور است. درحالیکه تعیین چند مأموریت محدود و مشخص در حوزههای معینی از فناوری کشور میتواند کارآمدتر باشد. «سازمانهای پژوهش و فناوری»، سازمانهایی اغلب ملی، دارای مأموریتهایی مشخص و در حوزههای تعیینشده در کشورهای مختلف هستند. تبدیل برخی از نهادهای موجود به اینگونه از سازمانها میتواند یکی از دستور کارهای دولت باشد.
در کشور نهادهای مختلفی در حوزه علم و فناوری مشغول فعالیت هستند که این امر گاه منجر به دوبارهکاریها و تضادهای مختلف در سیاستگذاری شده است. یکی از بزرگترین مشکلات در کشور فقدان تعیین مأموریتهای مشخص در حوزههای معین است. بهعنوانمثال نهادی مانند جهاد دانشگاهی در وضعیت فعلی، دارای فعالیتهایی موازی با سایر نهادهای فعال در کشور است. درحالیکه تعیین چند مأموریت محدود و مشخص در حوزههای معینی از فناوری کشور میتواند کارآمدتر باشد. «سازمانهای پژوهش و فناوری»، سازمانهایی اغلب ملی، دارای مأموریتهایی مشخص و در حوزههای تعیینشده در کشورهای مختلف هستند. تبدیل برخی از نهادهای موجود به اینگونه از سازمانها میتواند یکی از دستور کارهای دولت باشد.