بررسیها
بانکرینگ یا سوخترسانی به کشتیها شبکه گستردهای از سازمان و مراودات تجاری را در برمیگیرد و در این میان وجود مزیتهای فراوان بانکرینگ، کشورهای مختلف را به توسعه این صنعت ترغیب کرده است. این مقاله درصدد است با توجه به اهمیت و سودآوری این حوزه، صنعت بانکرینگ کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و با تأکید بر کنشگران این حوزه، مدلی برای توسعه آن ارائه کند.
رویکرد پژوهش به صورت کیفی اکتشافی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این صنعت است. نمونهگیری از نوع هدفمند بوده و بر مبنای اصل اشباع نظری تعیین شده و برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. درنهایت مدل به دست آمده در 4 گام اصلی سرمایهگذاری، ارائه تسهیلات حمایتی، عملیات مناسب بانکرینگ و خدمات جانبی و همچنین اقدامات نظارتی و کنترلی شایسته تدوین شد که هر کدام از این موارد، کنشگران خاصی داشته و دارای روابط متناظر است.
راهکارهای پیشنهادی نیز، در قالب 2 رکن پیشنهادهای سیاستی و پیشنهادهای عملیاتی مطرح شده است. پیشنهادهای سیاستی بهصورت کلان، مجلس شورای اسلامی، دولت و برخی موارد سیاستی دیگر را طرح میکند. پیشنهادهای عملیاتی نیز بر حسب 7 بخش در وزارت نفت و سازمانهای تابعه، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، بانک مرکزی، سازمان گمرک، شرکتهای خصوصی بانکرینگ کننده، انجمن صنعت بانکرینگ ایران و کارگروه مستقل ویژه صنعت بانکرینگ مطرح شده است.
رویکرد پژوهش به صورت کیفی اکتشافی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این صنعت است. نمونهگیری از نوع هدفمند بوده و بر مبنای اصل اشباع نظری تعیین شده و برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. درنهایت مدل به دست آمده در 4 گام اصلی سرمایهگذاری، ارائه تسهیلات حمایتی، عملیات مناسب بانکرینگ و خدمات جانبی و همچنین اقدامات نظارتی و کنترلی شایسته تدوین شد که هر کدام از این موارد، کنشگران خاصی داشته و دارای روابط متناظر است.
راهکارهای پیشنهادی نیز، در قالب 2 رکن پیشنهادهای سیاستی و پیشنهادهای عملیاتی مطرح شده است. پیشنهادهای سیاستی بهصورت کلان، مجلس شورای اسلامی، دولت و برخی موارد سیاستی دیگر را طرح میکند. پیشنهادهای عملیاتی نیز بر حسب 7 بخش در وزارت نفت و سازمانهای تابعه، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، بانک مرکزی، سازمان گمرک، شرکتهای خصوصی بانکرینگ کننده، انجمن صنعت بانکرینگ ایران و کارگروه مستقل ویژه صنعت بانکرینگ مطرح شده است.
در نشست تخصصی مرداد ماه ۱۳۹۸ بررسی شد:
تبعات اجتماعی اصلاح قیمت حاملهای انرژی
نشست تخصصی «بررسی تبعات اجتماعی اصلاح قیمت حاملهای انرژی و راههای کاهش تنش میان مردم و دولت» در تاریخ ۱۳۹۸.۰۵.۱۵ در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. گزارش پیش رو جمعبندی نکات مطرحشده در نشست مذکور است که منتشر میشود.
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
طرح ارز بنزین (پترول کوین)
تجربه سهمیهبندی بنزین و هدفمندسازی یارانهها، گرچه در کوتاهمدت باعث کاهش مصرف بنزین شد ولی در بلندمدت با کاستیهایی که داشت نتوانست به اهداف خود برسد.
بانکرینگ یا سوخترسانی به کشتیها شبکه گستردهای از سازمان و مراودات تجاری را در برمیگیرد و در این میان وجود مزیتهای فراوان بانکرینگ، کشورهای مختلف را به توسعه این صنعت ترغیب کرده است. این مقاله درصدد است با توجه به اهمیت و سودآوری این حوزه، صنعت بانکرینگ کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و با تأکید بر کنشگران این حوزه، مدلی برای توسعه آن ارائه کند.
رویکرد پژوهش به صورت کیفی اکتشافی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این صنعت است. نمونهگیری از نوع هدفمند بوده و بر مبنای اصل اشباع نظری تعیین شده و برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. درنهایت مدل به دست آمده در 4 گام اصلی سرمایهگذاری، ارائه تسهیلات حمایتی، عملیات مناسب بانکرینگ و خدمات جانبی و همچنین اقدامات نظارتی و کنترلی شایسته تدوین شد که هر کدام از این موارد، کنشگران خاصی داشته و دارای روابط متناظر است.
راهکارهای پیشنهادی نیز، در قالب 2 رکن پیشنهادهای سیاستی و پیشنهادهای عملیاتی مطرح شده است. پیشنهادهای سیاستی بهصورت کلان، مجلس شورای اسلامی، دولت و برخی موارد سیاستی دیگر را طرح میکند. پیشنهادهای عملیاتی نیز بر حسب 7 بخش در وزارت نفت و سازمانهای تابعه، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، بانک مرکزی، سازمان گمرک، شرکتهای خصوصی بانکرینگ کننده، انجمن صنعت بانکرینگ ایران و کارگروه مستقل ویژه صنعت بانکرینگ مطرح شده است.
رویکرد پژوهش به صورت کیفی اکتشافی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این صنعت است. نمونهگیری از نوع هدفمند بوده و بر مبنای اصل اشباع نظری تعیین شده و برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. درنهایت مدل به دست آمده در 4 گام اصلی سرمایهگذاری، ارائه تسهیلات حمایتی، عملیات مناسب بانکرینگ و خدمات جانبی و همچنین اقدامات نظارتی و کنترلی شایسته تدوین شد که هر کدام از این موارد، کنشگران خاصی داشته و دارای روابط متناظر است.
راهکارهای پیشنهادی نیز، در قالب 2 رکن پیشنهادهای سیاستی و پیشنهادهای عملیاتی مطرح شده است. پیشنهادهای سیاستی بهصورت کلان، مجلس شورای اسلامی، دولت و برخی موارد سیاستی دیگر را طرح میکند. پیشنهادهای عملیاتی نیز بر حسب 7 بخش در وزارت نفت و سازمانهای تابعه، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، بانک مرکزی، سازمان گمرک، شرکتهای خصوصی بانکرینگ کننده، انجمن صنعت بانکرینگ ایران و کارگروه مستقل ویژه صنعت بانکرینگ مطرح شده است.
در نشست تخصصی مرداد ماه ۱۳۹۸ بررسی شد:
تبعات اجتماعی اصلاح قیمت حاملهای انرژی
نشست تخصصی «بررسی تبعات اجتماعی اصلاح قیمت حاملهای انرژی و راههای کاهش تنش میان مردم و دولت» در تاریخ ۱۳۹۸.۰۵.۱۵ در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. گزارش پیش رو جمعبندی نکات مطرحشده در نشست مذکور است که منتشر میشود.
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
طرح ارز بنزین (پترول کوین)
تجربه سهمیهبندی بنزین و هدفمندسازی یارانهها، گرچه در کوتاهمدت باعث کاهش مصرف بنزین شد ولی در بلندمدت با کاستیهایی که داشت نتوانست به اهداف خود برسد.
نظم اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ چگونه تغییر خواهد کرد؟
چشمانداز ۲۰۵۰
طی مطالعهای که سال 2017 در موسسه پی.دبلیو.سی توسط جمعی از محققان (جان هاکسورس، راب کلاری و هانا آدینو) صورت گرفت؛ وضعیت اقتصاد جهانی در سال 2050 از منظر اندازه اقتصاد جهان، بازارهای نوظهور و وضعیت آنها، سهم کشورها از تولید ناخالص داخلی جهان، کشورهای پیشرو در رشد اقتصادی و... بررسی شده است.
گروهی از کارشناسان جوان و خبره اقتصادی به بررسی راهحلهای گوناگون این مسئله پرداخته و در نهایت با توجه بهکلیهی شرایط، طرحِ «اصلاح نظام قیمتگذاری بنزین با لحاظ سهمیه به افراد» را بهعنوان راهکاری قابلاجرا، مؤثر و مطلوب طراحی کردهاند.
نشست چشمانداز مدیریت و حکمرانی توسعه سواحل مکران با حضور دکتر حسامالدین آشنا مشاور رییسجمهور، دکتر ابراهیم حاجیانی معاون مرکز بررسیهای استراتژیک، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، فریدون همتی استاندار هرمزگان و ۴۰ نفر از ذینفعان این موضوع از نهادهای مختلف دولتی و حاکمیتی برگزار شد.
معامله شرکت بوئینگ با ایران؛
ادعای ایجاد شغل در بهترین حالت مبهم است
شرکت بوئینگ اقدام خود جهت فروش ۸۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ و ۷۷۷ به ایران ایر را اینگونه توجیه کرد که این فروش منجر به ایجاد هزاران شغل در آمریکا به صورت مستقیم در تولید و انتقال خانواده هواپیماهای ۳۰۰-۷۷۷ دخیل هستند شده و تقریباً ۱۰۰ هزار شغل نیز در صنعت هوایی در خلال این دوره به وجود خواهند آمد.
یکی از مهمترین و قدیمیترین ابزارهای حمایت از صنایع و یکی از آشکارترین جنبههای مداخله دولت در فرایند تجارت بینالملل، وضع تعرفههای گمرکی است. رویکرد افزایش تعرفه واردات خودرو که بر مبنای اصولی همچون حمایت از تولید داخل، کنترل واردات خودرو و جلوگیری از خروج ارز شکل گرفته است، با انتقادات بسیاری مواجه است. ازجمله اقدامات دولت درراستای افزایش تعرفه خودروها میتوان به مصوبه هیئتوزیران در جلسه 22/9/1396 در مورد دستورالعمل واردات خودروهای سواری اشاره کرد که بر اساس آن تعرفه واردات خودروهای سواری بنزینی و دیزلی بین 55 الی 95 درصد و واردات خودروهای هیبریدی به 25 الی 65 درصد بر اساس حجم موتور افزایش یافت. ازجمله مهمترین انتقاداتی که نسبت به افزایش تعرفهها مطرح بود اشاره به جایگاه مهم صنعت خودروی هیبریدی در چشمانداز آینده بازار خودرو جهانی، پایینتر بودن میزان مصرف خودروهای هیبریدی و پایین بودن میزان آلایندگی این نوع خودروهاست. بهرغم اینکه استدلالهای مطرح شده منطقی به نظر میرسد اما به نظر میرسد بخشی از واقعیتها در رابطه با خودروهای هیبریدی نادیده گرفته میشود. ازجمله نادیده گرفتن تمایز میان خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی، توجه نکردن به نوع آلایندههای شهرهای بزرگ، اغراق در رابطه با میزان مصرف بنزین و عدم توجیه برای مشابهت تعرفه خودروی برقی و خودروی هیبریدی اشاره کرد.